Harry Potter iFokus

Harry Potter

Läst 43 ggr
LottaV
2024-03-28 12:38
0

En artikel ifrån Bohuslänningen

Jag läste precis en artikel den finns här. Som kallade Harry Potter böckerna för barn böcker och dess fans barnsliga.
Det fick mig att reagera med tanke på att Harry Potter böckerna har trots allt en åldersgräns på sig.
Vad tycker ni om artikeln?

Ett gott skratt förlänger livet

Pinsamt när Harry Potter-fans drar på sig offerkoftan, av det korrekta påståendet att de är besatta av en bokserie för barn.
Herveaux
2024-03-28 13:29
1

Wow, ursäkta uttrycket men Mimmie låter som en riktig bitter kärring. 😅
Klagar över att folk blir upprörda…? Om det är ett sånt icke-problem, varför slösa sin tid och energi på att att gnälla själv då? Yikes…

Jag älskade Harry Potter-böckerna. Filmerna har jag starka minnen till också, men inte i samma utsträckning som böckerna.
Ragatan Rowling kan kräka ur sig vad hon vill, den här transpersonen lämnar inte Ravenclaws elevhem för det. Hogwarts var och kommer alltid vara som ett andra hem för mig, på ett eller annat sätt. Det kan hon aldrig ta ifrån mig.

Miriam Margolyes har all rätt att tycka och tänka högt men folk har precis samma rätt att tycka och tänka högt när de inte håller med om vad som sägs.
Jag ser inte Potter som barnböcker. Jag tycker inte trollkarlsvärlden är något barnsligt. Fantasi har ingen åldersgräns.

När jag och min dåvarande fästman planerade vårt bröllop (2015) lekte vi med tanken att gifta oss på Harry Potter-muséet i London. Liten ceremoni med endast vigselförättare och två vittnen. Helst i the Forbidden Forrest framför Buckbeak. Nu vart det på Gävles tågmuseum istället men om korten hade fallit annorlunda så får Mimmi, Miriam och andra dysterkorpar tugga fradga bäst de vill, de hade ändå inte blivit inbjudna. 😉

Live and let live säger jag.
Är du Potter-fan, var ett Potter-fan.
Är du inte ett Potter-fan så, well, HP lär vara invävt i popkulturen ett antal generationer framåt så du slipper inte undan elevhems-referenser m.m. på ett bra tag.

// Harley

Mitchika
2024-03-28 14:59
3

Jag tycker att det är lite komiskt att insändaren skriver: "Att växa upp är att inse att världen inte går att dela upp i svart och vitt, eller olika primärfärger. Vuxenlivet borde vara gråskalornas tid." och ändå så hävdar hon så svart och vitt att Harry Potter är för barn och att alla äldre som tycker om Harry Potter är förvuxna barnrumpor. Vart tog gråskalorna vägen? 😂

Herregud, i vilken värld är det en katastrof om 30-åriga Lars-Göran och Ulla-Berta väljer att ta på sig mantlar och stavar och försvinna in i Harry Potter-världen och ha roligt på kvällarna efter en lång dags arbete när matlagning, hushållssysslor och allt annat är överstökat? Vem skadar det? Det är underhållning och hobby precis som allt annat.

Hur skulle det på något vis vara "sämre" eller en "mindre värd hobby" än något annat? Det är hobby, underhållning och rekreation och vad som faller in i dessa tre saker skiljer sig oerhört från person till person. Du är aldrig för gammal för att njuta av och ha kul med intressena du har och tycker om.

Är Harry Potter din grej? Kul för dig! Är du mer intresserad av barnprogram som typ Paw Patrol eller Power Puff Girls eller allt som går på kanaler som Cartoon Network eller dylikt? Skoj, enjoy! Samma sak med dockhus, dockor, käpphästar, leksaksbilar, Lego, pussel, rita, pyssla, brodera, sticka, virka bara för att ge några exempel. Det har ingen åldersgräns, det är okej att syssla med vad du vill och personligen tycker är kul. Det är just det som är så bra med att vara vara vuxen. Du får göra precis vad du vill så länge som du inte skadar någon annan.

Det låter i mitt tycke som att denna Mimmie blandar ihop intressen och hobbys med verklighetsförnekande fanatism. Tragiskt, men jag tycker att det säger mer om henne än vad det gör om Harry Potter-fansen om jag ska vara ärlig.

Världen är så mörk, dyster och grym som den är. Låt folk få ha sina trollstavar och elevhem om det är vad som ger dom ljus och glädje i tillvaron utan att försöka trycka ner dom och ge dom skuldkänslor för det, för sjutton!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Signur123
2024-03-28 16:12
1

Jag håller med er helt och hållet! Det är helt okej om man tröttnar på HP när man växer upp, och lika okej att fortsätta att stolt berätta vilket elevhem man tillhör. Man får minsann ha vilket intresse man vill! 😀 Ingen har rätt att säga att man gör fel i det. Lite kul måste man ju få ha här i livet.

Och för att vara så "barnslig" så sticker ju ändå Harry Potter ut lite med att det är så många som dör. Jag skulle inte kalla de sista böckerna för barnböcker…
Och detta med gråskalor… Jo, jag älskar ju gråskalor, men det är ju inte precis som att varenda vuxenbok är full av dessa gråskalor… Det beror ju på vad författaren velat med boken.

Miriam och Mimmie får tycka vad dom vill, men varför slösa tid på att klanka ner på andra? Det är ju inte som att någon kommer till skada av att vuxna gillar Harry Potter. Något som däremot kan skada är att trycka ner andra bara för att dom inte gillar samma saker som en själv. Jag uppmanar alla vuxna HP-fans därute att skita i vad dom tycker, gör det du tycker är kul. Var dig själv.