Annons:
Etikettkaraktärerna
Läst 5067 ggr
Yelly Bean
2012-02-07 09:34

Snape *spoiler*

Tjo!
Jag har märkt att det är väldigt många som börjat gilla Snape nu efter den sista boken/filmen. Men jag undrar hur många av er som gillar Snape gillade honom redan i de första böckerna? Och vilka som började gilla honom efter att man fick veta allt om vad han gjort för Harry, för Lilys skull?
Jag kommer ihåg att jag drömde om Snape när jag var typ 8 år… Jag har inte fått glömma det, efter att jag berättade för folk. Skäms

Snape <3

Annons:
[Jounapä]
2012-02-07 09:59
#1

Jag gillade han inte innan jag hade läst 7an, men jag tyckte inte illa om honom heller! Typ tyckte han va lite mystisk eller nåt. Innan 6an trodde jag att han var god, men när han dödade dumbledore visste jag inte riktigt, då trodde jag han va dödsätare ändå fast de va ändå nåt mystiskt med han, så jag ba hum… Sen när jag läste 7an så dog jag och blev glad Skrattande

Nu är han en av favoriterna! <3

Yelly Bean
2012-02-07 10:03
#2

Jag bara väntade på att få veta vad det var med honom, för jag kunde inte tro att han var allt i genom ond. Han har varit en av mina favoriter hela tiden, tycker han är så.. venne vad man ska kalla det men "rolig", med alla sina spydiga kommentarer. ^^
Sen när man fick veta att han verkligen var på Dumbledores sida och allt han hade gjort för Lilys skull, så tyckte jag han var den modigaste i hela serien. Modigare än Harry med, tycker jag.

[Jounapä]
2012-02-07 10:04
#3

Ja det är han! Mwäh, vill se sista filmen nu bara för de Rynkar på näsan<3

Yelly Bean
2012-02-07 10:14
#4

Gråter jämt när jag läser/ser när han dör… :(<3

[Jounapä]
2012-02-07 10:20
#5

Jag ryser i hela kroppen nu :(<3

Sommarek
2012-02-07 12:10
#6

Snape har alltid varit min favorit, utan undantag. Jag misstänkte hur det låg till redan efter hans första lektion (asphodel/wormwood-frågan). Med andra ord borde jag veta hur det skulle gå; mina favoriter dör alltid.  Gråter

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Yelly Bean
2012-02-07 12:20
#7

Aw, inte okej Gråter

Jennix
2012-02-07 15:11
#8

Jag minns faktiskt inte hur jag tänkte då, men eftesrom han visade sig vara en "good guy" i första boken så trodde jag nog att han var det. Efter varje bok blev det också tydligt att han var komplicerad, men jag trodde aldrig att han var en riktig bad guy, inte någon gång.

Sen är det ju så med mig och Alan Rickman, att när jag fick se honom så föll jag pladask (igen), så då måste jag ju gilla honom även om han är ond. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mikaela120
2012-02-07 15:25
#9

Innan så var han liksom mest skum, jag själv visste inte riktigt vad jag skulle tycka… Medans min åsikt forfarande var neutral så började jag känna "att något var på gång". Hur visste jag det? Ingen aning.

sisela
2012-02-07 15:53
#10

Jag gillade honom bättre innan han blev "god". Han var roligare när han var en ondis. Det med att han var kär i Lily och ville ha henne för sig själv etc etc gjorde honom bara lite småäcklig i mina ögon.

kramarange94
2012-02-07 16:44
#11

jag gillade (älskade) honom redan från början, jag är lite konstig, så jag gillar ALLTID de onda i filmerna, så jag älskar ex voldemort och dödsätarna :P så jag gillade snape eftersom han var lite ond av sig, men sen när han blev god i sista filmen så blev jag helt j*vla kär i honom.

^jag är oftast inte så arg som jag låter utan ta allt med en nypa salt :)

och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(

[Ebfotograf]
2012-02-07 19:31
#12

Måste erkänna att jag absolut hatade honom innan The Prince's Tale chapter.

MissInAction
2012-02-07 21:07
#13

Ähum tja… Hej, jag heter Maria och jag är en Alan-holic Oskyldig
Alan Rickman är min absoluta favorit-man näst efter min sambo, haha! Jag må vara 31 år men när det kommer till honom så blir jag som en fjortis-fangirl… *får något drömskt i blicken*

Vad gäller Snape då.. jag fastnade för honom redan när han beskrivs i första boken. Då han sitter vid lärarbordet i Stora Salen och Harry får syn på honom. Då var jag för alltid såld <3 Så ja.. antingen så skriver jag en hel novell här, eller så säger jag att så var det med det! Flört Behöver nog inte säga att jag alltid litade på honom. Och att jag grät floder när jag läste om hans död. Och var deprimerad i veckor efteråt. Upplevde samma sak när jag såg sista filmen på bio. Jäklar vad jag grät… och kramade min väns hand hårt. 

Det är inte lätt att sätta fingret på exakt vad det är jag älskar med honom. Det är nog djupet i karaktären, alla dimensionerna som han har. Hans lojalitet och mod. Suck…!
Och ÅH vad jag är glad att Rickman tackade ja till rollen. Snape är ju supermegafoxyawesomehot-sexy xD Som de säger…
Skäms


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Sommarek
2012-02-08 08:07
#14

#13: "Jag må vara 31 år men när det kommer till honom så blir jag som en fjortis-fangirl… *får något drömskt i blicken*"

Haha. You and me both, dear.  ;)

Jag grät också floder när jag läste - den delen av boken, och efterföljande kapitel, är helt krullig av tårar.  Gråter  Filmen ska vi inte tala om.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Jennix
2012-02-08 14:03
#15

Maria, det är många kvinnor som gillar Alan Rickman. Han har en sån fantastisk karisma och utstrålning. Och rösten! Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Yelly Bean
2012-02-08 15:16
#16

#13 Haha åh, jag älskar också Alan Rickman. Du har antagligen sett honom i Sweeney Todd med? Sättet han säger "Mr. Todd..?" på är precis likadant som när han säger "Mr. Potter". Skitbra skådis faktiskt.

Jag grät när han dödade Dumbledore också. Och inte bara för att jag gillade Dumbledore, utan för att det var synd om Snape. Asså. Man ser ju att han inte ville det. Alan Rickman är verkligen perfekt som Snape. Ingen annan hade fått fram honom som han är i böckerna.

Tänk, han måste ha nåt speciellt om till och med en 8-åring känner av det och drömmer om honom. Kinky Skäms

[Jounapä]
2012-02-08 19:53
#17

Ååh, när jag läser böckerna och Snape säger nåt, så tänker jag alltid att han säger så som Alan Rickman säger i filmerna, Skrattande asså med den rösten och allt 8)

MissInAction
2012-02-09 22:15
#18

#14
Is that so?? Haha, du råkar inte bo i Uppsala? Skulle vara kul att ta en kopp te eller nåt… eller vad sägs om filmkväll… Skrattande

#15
Oh ja, rösten! <3 Jag köpte en ljudbok på itunes, enbart för att han är den som läser. The return of the native, av Thomas Hardy. 15 timmar av hans röst…. Jag har lyssnat många timmar på den men jag vet faktiskt inte riktigt vad boken handlar om.. jag liksom förlorar mig Skäms
Sedan att han är engagerad i välgörenhet och gjort och finansierat flera independent-filmer gör ju knappast honom mindre attraktiv. Att han gjort så många olika karaktärer. Och att han levt med samma kvinna sedan 60-talet, de är inte ens gifta men de är så himla fina ihop. Där behövs inga små bimbos för att hålla sig fräsch och populär!

#16
Mitt hjärta stannade när han dödade Dumbledore…. för jag förstod att det ville han verkligen inte göra. Han dödade en människa som förmodligen var det närmaste man kunde kalla en vän.. den enda som han faktiskt litade på (fast Dumbledore hade såklart hållhake på honom).
Klart att jag sett Sweeney Todd! Det är faktiskt bara några få saker med honom som jag inte sett, det är mest teaterprojekt och någon äldre miniserie. Sök på "dip it in yoghurt" på Youtube så kommer en rolig video med bland annat de där replikerna Flört

#17
Jag med! Och det är ju inte helt fel iofs, haha…

Ojoj jag som är påväg att lägga mig. Nu när jag såg vad ni skrivit i den här tråden så blev jag alldeles uppe i varv och hmm.. varm i kroppen Flört
Är faktiskt med i två Rickman-grupper på Facebook… ibland behöver man ventilera tankarna och prata av sig xD


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Sommarek
2012-02-10 07:43
#19

#18 - Malmö, tyvärr. Men jag kommer till UppCon ibland, så vem vet?  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

MissInAction
2012-02-10 07:45
#20

#19 Attans! Ja, UppCon är väl i april va? Inget jag har besökt men jag brukar titta på djuren när de går förbi ;)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Yelly Bean
2012-02-10 08:32
#21

# 18

Jag har faktikst inte sett andra filmer med honom, utom Die Hard 1. Jag kunde inte koncentrera mig på filmen riktigt, blev så sugen på Harry Potter då.. ^^ Oskyldig
Jag har sett den, en länk här ifrån. Det var antagligen du som länkade den då Flört

MissInAction
2012-02-10 21:55
#22

#21
Ojoj, om du bara gillar honom det minsta så har du riktigt fina filmer att se fram emot Glad Allt från Jane Austen-drama till sci-fi, komedi och thriller… jag kan rekommendera några att börja med men då får du säga vilken genre som lockar mest Flört

(Ja jag skulle absolut kunna tänka mig en Rickman-tråd Oskyldig)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[SallysPigge]
2012-02-11 01:13
#23

Snape är en favorit, har alltid varit. Sedan är den skådisen väldigt bra då jag sett honom i fler filmer. :-D

Yelly Bean
2012-02-15 08:39
#24

#22 Du får gärna tipsa! :D Gärna nåt i stil med Harry Potter och Sweeney Todd, men har inget emot thriller eller Drama heller :D

[NoOrdinaryGirl5]
2012-02-15 17:41
#25

Har aldrig gillat honom xD gör fortfarande inte det :) Tyckte jag skulle . . . bara komma in här med den lilla udda kommentaren för det känns som om väldigt många bara vände kappen efter vind och började älska honom liksom! (Säger inte att alla gjorde det men många)

cool519
2012-02-15 18:22
#26

Jag gillar inte alls Snape! Han är dum! Han dödade dambledore!Gråter

MissInAction
2012-02-15 20:23
#27

… på Dumbledores egen begäran, ja. Men okej, du gillar inte honom och det är ok Flört

#24
Oj tja… ska jag skicka PM eller? Eller skriva det i en annan tråd? Det blir ju väldigt mycket OT Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
TerriZue
2012-02-15 21:13
#28

Jag gillade Snape redan från början. Jag var lite osäker först, tyckte han var onödigt grym men jag tyckte ändå om honom som karaktär och han bidrog mycket tillhistorien. Till slut bestämde jag mig för att jag gillade honom trots att han betedde sig som ett as ganska ofta (ja, jag var arg på honom ofta men det fick mig inte att sluta tycka om honom. Folk jag kände som också läste böckerna tyckte jag var knäpp. :P

När jag läst ut sexan måste jag dock erkänna att jag förlorade tron på Snape. Jag hade hoppet uppe under hela boken (trots samtaket med Bella och Cissy i början som jag tyckte verkade misstänksamt) men när han hade ihjäl Dumbledore ändrade jag uppfattning. Jag var jättearg över att jag hade tyckt om honom genom alla dessa böcker, han hade svikit mig, han dödade Dumbledore. :(

När jag sen läste Deathly Hollows tänkte jag inte mycket på mina känslor för Snape eftersom han inte är med sådär vansinnigt mycker förrän i slutet. När slutet dock kom ändrade jag uppfattning igen, jag var asförbannad på mig själv för att jag hade tvivlat på honom. Klart han var god, klart han var en hjälte, hur skulle han ha kunnat vara något annat?

Ja, jag är medveten om att jag framstår som 100% galen när jag skriver på det här viset (nej, jag tror inte att Snape existerar på riktigt och nej, jag är inte kär i honom, jag tycker helt enkelt bara att han är en bra karaktär :P) men jag tycker om att skriva med inlevelse. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Yelly Bean
2012-02-16 09:15
#29

#25 Det är helt okej :) Min fråga var ju faktiskt hur många so gillade honom "innan" och hur många som gillade honom "efter". :)

Yelly Bean
2012-02-16 09:16
#30

#27 Det får du gärna göra :D

Yelly Bean
2012-02-16 09:20
#31

#28
Rowling är en väldigt bra författare som får fram såna känslor hos sina läsare :) Jag tycker det är kul med en sån karaktär som Snape också som väcker så mycket olika känslor. Och så finns det såna som alla gillar/ogillar.

Låter kanske konstigt, men jag kommer inte ihåg vad jag tyckte om att Snape dödade Dumbledore. Utom att jag tyckte synd om båda. Så jag antar att jag inte förlorade tron på honom eller så, men jag minns att jag var ledsen och arg på samma gång.
Jag har läst nästan alla böckerna högt för min lillebror, och när jag kom till kapitlet där Snape dödar Dumbledore kunde jag inte sluta gråta. :(

MissInAction
2012-02-25 15:21
#32

Jahapp då ska jag knåpa ihop lite filmtips med Alan Rickman Glad ursäkta OT men jag tror faktiskt att jag ska göra en egen tråd om detta… så det blir lätt att hitta för den som eventuellt är intresserad.

Robin Hood: Prince of Thieves
Rolig scen ur filmen xD

Sense and Sensibility Ett Jane Austen-drama som skrivits om till film av Emma Thompson, som också är med i filmen, med Hugh Grant m.fl.
Trailer

Closet Land En independent-film som Amnesty International ligger bakom för att uppmärksamma mänsklig tortyr för att få fram erkännande av oskyldiga människor. Läs gärna mer i länken.
Filmen har endast två skådespelare, AR och Madeleine Stowe. Filmen är normallång och då kan man tänka sig att den blir långtråkig, men det blir den absolut inte!

Snow Cake En av mina absoluta favoritfilmer. Sigourney Weaver spelar en kvinna med högfungerande autism och Alan råkade samman med kvinnans dotter och är sedan tvungen att besöka kvinnan. Det blir en omtumlande vecka… OBS. Ha näsdukar till hands!! 

Rasputin Alan vann både Emmy och Golden Globe för bästa huvudroll och även ett annat pris som jag glömt namnet på, står på imdb. Ian McKellen (Gandalf) spelar Tsar Nicolas II. Synd att detta var en TV-film och inte fått förtjänad uppmärksamhet. 

Truly madly deeply En underbar historia där en kvinna förlorar sin älskade (Alan) och han återvänder som spöke. I början är livet nästan lika underbart som det brukade vara, men när hans spökvänner börjar dyka upp så börjar det kännas konstigt och de är inte längre sig själva. 
En scen ur filmen <3

Galaxy Quest Science fiction-komedi med Sigourney Weaver och Tim Allen. Riktigt rolig! 

Sweeney Todd Tim Burton-film med Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Timothy Spall, Jamie Campbell Bower. Här får man höra Alan sjunga igen <3

Blow Dry se Alan och Bill Nighy (Scrimgeour) som frisörer och bittra fiender. "Filch" är fårherde xD
Handlar om frisörmästerskap. Med Natasha Richardson, Heidi Klum, Josh Hartnett m.fl. 

Bottle Shock om vin. Låter kanske lite cheesy men det är en riktigt bra film. Svårt att beskriva.

Dark Harbor Drama-thriller med en fin twist på slutet! Ger en lite smygande obehagskänsla för mig. Men älskar filmen. Naken-scen Flört

Judas Kiss från 1998. Alan är detektiv och Emma Thompson som FBI-agent, de jagar ett gäng som ägnar sig åt kidnappning och utpressning. Underhållande!

Love Actually En underbar film om kärlek. Man får följa åtta olika par under några veckor före jul. Min favoritfilm, för övrigt. Filmen är packad med HP-skådisar Skrattande
Scen från filmen

Michael Collins Irland på 1920-talet. Politik och engagemang. Och stora risker. Med Liam Neeson, Ian Hart, Julia Roberts m.fl. 

Nobel Son Rätt skruvad film om en kille vars pappa (Alan) vinner Nobelpriset i Kemi och får åka till Sthlm för att ta emot det. Sonen blir kidnappad och pappan tror att allt är påhittat. 

Perfume: The story of a murderer Underbar, vacker film om en ung kille som växer upp med ett oerhört utvecklat doftsinne. Han växer upp som lärlig hos en parfymtillverkare. Utspelar sig i Frankrike. Alan spelar en man vars dotter eftertraktas väldigt hett av den här unge mannen.. 

Quigley down under Så nära man kan komma en modern westernfilm Skrattande Utspelar sig i Australien där Alan en rätt otrevlig typ, faktiskt. Men vad gör det.. hihi..

Something the Lord made Ytterligare en TV-film som bygger på en sann historia. Om Alfred Blalock och Vivien Thomas som var pioniärerna inom hjärtkirurgi. Gripande historia. 

The Song of Lunch en filmatiserad dikt av Christopher Reid. 47 minuter. Alan och Emma Thompson. Jag vet att hela filmen finns att se online men jag kan inte hitta sidan. Finns dock uppdelad i delar på Youtube. 

Mesmer om Franz Anton Mesmer som använder sig av icke konventionella healing-metoder för att bota sjuka. Detta sker på 1700-talet i England. 
Klipp från filmen Härifrån kommer nog uttrycket mesmerized FlörtOskyldig

Sean finns det flera filmer och rätt många mini-serier som jag inte har koll på. En är dock The Barchester Chronicles där Alan spelar en rätt sliskig och slug präst som vill åt makten. Väldigt bra miniserie! Bra skådespelare. 

Portraits in Dramatic Time 7 minuters "film" i slow motion. Mmmm…  

The Preacher del 1 En monolog av Alan, som predikande präst. <3
The Preacher del 2

The Winter Guest Ett drama som Alan har regisserat och skrivit tillsammans med två andra. Mycket sevärd. Den är rätt långsam, men meningsfull. Alan figurerar själv ett ögonblick som en man på gatan. 

Åh, jag har säkert glömt någon… isåfall får jag återkomma Tungan ute
Jag har inte tagit med de filmer där jag vet att han endast syns i någon sekund.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
2012-02-25 17:34
#33

Ååh, najs! Det är definitivt några som jag blev sugen på bara av dina korta beskrivningar Skrattande

MissInAction
2012-02-25 18:23
#34

Kul!
Jag gjorde en egen tråd för detta och så har jag lagt till några filmer där som jag glömde Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Yelly Bean
2012-02-26 07:12
#35

Jag såg det! Skrattande

MissInAction
2012-03-02 14:26
#36

Åh, jag vet inte var jag ska lägga in den här videon men det här inlägget kanske är lämpligt <3  Jag blev helt sjuk av kärlek när jag såg videon Oskyldig både grät och suckade…. Den är helt enkelt fantastiskt vacker och underbar, EPIC!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jennix
2012-03-02 15:06
#37

Om man jämför Snape och Dumbledore (eller vem som helst som är sedd som "god"): Det är så oerhört mycket svårare att vara stark och göra det rätta, när andra misstror en än om man ses av andra som "god".

Däri ligger det briljanta och det fascinerande med Snape som karaktär. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Eriikaa
2012-03-02 18:31
#38

Jag har tyckt om honom sen första filmen. Jag var typ dökär i honom när jag var liten. x)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

MissInAction
2012-03-02 18:49
#39

#38
Jag kan inte precis klandra dig Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Jounapä]
2012-03-03 19:18
#40

Åh jag rös när jag såg videon <3 Skäms

MissInAction
2012-03-03 20:56
#41

#40
Det är du inte ensam om Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
TerriZue
2012-03-05 10:13
#42

Snape är verkligen fantastisk och Alan Rickman gör honom så otroligt bra, han är som klippt och skuren för rollen. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

MissInAction
2012-03-05 10:50
#43

Haha! Kom att tänka på en rolig sak Skäms
Om du inte orkar titta från början, spola fram till 7.40 eller 7.50 kanske då Flört
Jag kan bara hålla med honom, något händer med mig med! OskyldigFlört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

AkaiTsuki
2012-03-07 22:47
#44

…. Turn to page 394!

*ville bara stalka tråden ;D*

//Joanna

MissInAction
2012-03-07 22:48
#45

Always! <3


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
2012-03-08 07:14
#46

Videon var underbar <3

Jennix
2012-03-08 11:20
#47

#43 skrivet av MissInAction

Haha, something happens to me! :D

Tack för videon, alltid roligt med nya länkar!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Maggan71
2012-03-08 12:34
#48

Snape har varit en av mina favoriter ända sedan första boken! En komplicerad, tragisk, magnetisk person… Och jag håller med de som dreglar över Alan… *rodnar lätt* Han är verkligen klockren i rollen!!!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: