Annons:
Etikettböckerna
Läst 826 ggr
[Bäckahäst]
2018-10-20 17:03

Behöver citat

Hej!

Jag skriver en inlämningsuppgift i svenska som ska in på söndag och behöver två citat från Harry Potter. Inlämningsuppgiften ska jämföra hur kvinnliga karaktärer beskrivs i jämförelse med hur manliga karaktärer beskrivs i samtidslitteraturen, och jag tänker att Harry Potter ju måste vara samtidslitteratur.

Ett exempel från en annan bok jag har med i min undersökning:

"Och nu när hon såg honom tydligare upptäckte hon till sin förvåning att han inte var det hemska stortroll hon hade väntat sig utan en smal rödhårig yngling, inte mycket större än hon själv. (…) Han såg ut att vara högst sjutton år. Det röda håret var hopfäst i nacken så att man såg de skarpa men inte fula ansiktsdragen (…) Uttalet bekräftade att han inte var dalbo utan kom norrifrån – kanske från tretrakterna, om hårfärgen var något att gå efter.”

Jag skulle bli så tacksam om någon som har Harry Potter och de vises sten kan ge mig citat från en beskrivning av Harry Potter och Hermione Granger. Antingen att deras utseende beskrivs, typ "Harry hade mörkt hår och hans mors ögon" eller deras egenskaper eller inre karaktär, typ att Hermione beskrivs som klok eller en Ravenclaw. Ni vet när boken går från handling till beskrivningar av karaktärer? Såna citat letar jag efter. 

Behöver citaten ordagrant och behöver just citat från boken, och inte lösryckt utan som i exemplet ovan helst.

Jag har inte själv Harry Potter-böckerna i min ägo så det skulle betyda sjukt mycket om någon kunde hjälpa mig.

Tack så mycket!

Annons:
Upp till toppen
Annons: