Annons:
Etikettallmänt
Läst 1016 ggr
Erica.ka
2018-09-19 21:48

Olösta frågor 🤔⚡

Hej jag har läst Harry Potter i snart 1 1/2 år och är ett stort fann. Jag har varit i London på Warnerbros studio (sorry för stavning) och läst böckerna två gånger och sett filmerna minst hundra gånger. Men det finns många frågor som ej är besvarade. ( ni måste ha läst boken för att fatta) Men i alla fall. Som: Hur funkar Felix Felicis? Kan den/det se i framtiden eller vet den/ det var alla befinner sig? Eller går den/ det bara på känsla? Hur får Sirius sin stav från Azkaban? Har han den hela tiden men kan inte använda den? Eller tar han någon annans? Varför syns inte Peter Pettergrew (stavning?) på marodörkartan? Borde inte Fred och George se honom? Hur funkar en tidvändare? För om man reser i tiden blir man inte så gammal som man var då? Hur kan då Albus P åka till baka? Och kan den inte användas till något annat? Portalen på Miniseteriet vad är det för något och vad används den till? ( den som Sirius dör i, typ. Rip Sirius ❤) Hur funkar minnen i minnessolet? Kommer man ihåg dom när man drar ut dom? Eller har man bara ett hum om vad minnet är? Har häxor och trollkarlar en religion? Dom firar ju jul? Hur funkar tavlor? Jag vet att dom är minnen men dom kan ju tänka själva? Det var bara några av många frågor jag har. Har ni svar på frågorna eller ännu mer frågor? Skriv! Jag är nyfiken! //Hälsningar en nyfiken Gryffinclaw

Annons:
HopeForTheo
2018-09-20 03:33
#1

Ger min poäng åt det jag kan iaf, klandra mig inte om jag är helt ute och cyklar, klockan är mycket haha Maurauders Map var ju bara över Hogwarts, Peter Pettigrew syntes på kartan men Fred och George, som inte hört talas om Peter innan, hade ju inte förstått att det var råttan med det namnet, dom kan ju lika gärna trott att det var en klasskamrat till Harry och Ron. The cursed child var bara dålig fanfiction, mycket som inte var logiskt i den boken, bland annan det med time turners. I canon kan en time turner bara användas 5 timmar åt gången. "The Veil" är en portal mellan de döda och de levande, men den kan bara användas åt ett håll. Det är där igenom själarna passerar när man dött, och den står där så att Unspeakables kan undersöka den. En minnessol (var tvungen att googla det, har bara läst böckerna på engelska haha) eller pensieve, används till att spara eller sortera minnen, minnen som kanske skulle förvrängas med tiden, för att kunna se tillbaka hur det faktiskt var. Annars blir det lite som Slughorns minne, delar som saknas (även om det faktiskt inte saknades något och det hela var med flit). Det gör dock inte så att man glömmer av minnen själv. Häxor och trollkarlar har religion, många olika religioner enligt JKR, även purebloods, t.ex. Kendra Dumbledore har en bibelvers på sin gravsten. Tavlorna i Hogwarts är lika avancerade som personen den föreställer, och tavlorna har själva personligheten av trollkarlen eller häxan den föreställer, då även moralen och prioriteringarna av häxan/trollkarlen. Bra frågor!

Erica.ka
2018-09-20 19:28
#2

Tack för bra svar! Wow du har läst på! Det viste jag inte! Men hål med om att man kan prata om sånt här i evigheter! Stark att du läst boken på engelska… kanske lite mer information där efter som det är originalet!

AlvaU
2018-09-21 16:01
#3

Det är samma information i engelska och svenska böckerna, men det är väldigt mycket information och man går miste om en hel del. Jag har läst böckerna på svenska några gånger och lyssnat på dem på engelska (kan verkligen rekommendera när Steven Fry läser dem) och fortfarande när jag läser/lyssnar så dyker det upp saker jag missat. Skulle tro att alla dina frågor finns inbäddade i böckerna, men jag kommer inte riktigt ihåg exakt hur allt förklarades…

Sirius Black förvandlade sig till hund för att ta sig ut från Azkaban (vilket han hade kunnat göra tidigare, men det var först när han fick se en bild på Peter i tidningen som familjen Wesleys var med i som han bestämde sig för att ta sig ur och döda Peter). Han hade ingen trollstav vad jag vet förrän efter att han släpat med sig Ron in under The whomping willow/Shrieking shack. Han tar sig in i Gryffindors "common room" och in sovrummet Harry och Rons årskull sover i. Ron vaknar av att Sirius står ovanför honom med en kniv i handen - en kniv han tänkt använda på Peter. Men någon trollstav har han nog inte vid det tillfället vad jag vet..

Det med tavlorna beskrivs i de sista böckerna efter att Dumbledore fått ett eget porträtt, har jag för mig.. Men där har du fått ett bra svar redan :)

Angående Felix så bringar den tur. Det är en dryck som gör att personen som dricker drycken får känslan av att göra det som är till dennes fördel. Felix i sig har ingen tanke eller vilja eller hur man ska förklara det. Svårt att få till den meningen, men det är bara en dryck. Harry förklarar vid ett tillfälle att han går ner till Hagrids hus för att det känns som att det är rätt plats att vara på. Äsch, jag tror jag ger upp på den förklaringen.. Tror att detta förklaras närmare av Slughorn i Halvblodsprinsen..

Jag kan rekommendera att kolla på Youtube, där tas det upp en massa saker som folk frågar om :) Och JK Rowling ska ha en sida att läsa, och Harry Potter-wiki finns det väl något som heter?

Hoppas du fick svar på något i alla fall :)

Upp till toppen
Annons: