Annons:
Etikettböckerna
Läst 6790 ggr
mollyt
8/7/15, 10:54 AM

För hur gamla barn är det okej att läsa högt?

Jag kommer absolut vilja läsa ur Harry Potter för mina barn i framtiden, men jag undrar lite över hur gamla de borde vara? Första böckerna är ju inte så läskiga men jag vill inte börja sträckläsa ur dem så att de får höra de senare böckerna "för tidigt".  Jag vill ju inte heller läsa en bok per år liksom, utan kunna läsa dem i följd om barnen önskar det.

Hur gamla var ni när ni läste första gången?

Annons:
Jinglebelle
8/7/15, 10:58 AM
#1

Min första kontakt med Harry Potter var då första boken kom på svenska. Min skolfröken läste högt för klassen, alla var som trollbundna 🙂

Då var jag ungefär 10 år, skulle jag tro. Och det var knappast för tidigt i alla fall, jag hade säkert kunnat läsa/höra dem i tidigare ålder än så utan problem.

Kyllan56
8/7/15, 11:10 AM
#2

Skulle kunna tänka mig att runt sju år är rimligt. Sedan är det individuellt också, hur pass moget barnet är. 

Kommer själv ihåg hur min mamma läste Mio min Mio för mig när jag var i den åldern. Jag var trollbunden och den kan också vara lite otäck. Men i den åldern kan man skilja på verklighet och fantasi. Det är ett bra rättesnöre om ditt barn förstår skillnaden mellan fantasi och verklighet och inte är ett oroligt och lättskrämt barn.

Sagor har läst för barn i alla tider. För var det Näcken, troll  och tomtar man berättade om.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

mollyt
8/8/15, 10:32 AM
#3

Ja ni har rätt! Jag tänker mer att ju senare böcker desto mer "läskigt" och det känns elakt att behöva vänta med nästa bok tills barnet blir äldre liksom. Men ja, ni har rätt, man får nog känna in det som förälder.

sasha_setter
8/11/15, 4:30 PM
#4

Mina barn ska läsa en bok per år och börja när de är 11 😏

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

ElsaN.01
8/14/15, 6:49 PM
#5

Min pappa började läsa dem för mig när jag var 6 år om jag inte minns fel. Jag skulle dock vilja påstå att jag legat lite före i mognad/språkkunnighet. Om barnet i fråga är som jag och min bror så tar det nog ett bra tag att läsa ut en så pass "lång" bok då barn har en tendens att vara väldigt trötta när de kommer i säng. För mig blev det väl ca: 1,5 bok/år tills dess att vi kom upp till fenixordern, som min pappa påstod var för läskig för lilla mig, så det tog väl nästan ett år att övertala honom att jag var mogen nog. Sedan var det ju det med att få tag i böckerna också, då de var utlånade på bibblan för jämnan. MEN VAD NI ÄN GÖR, LÅT BARNEN INTE SE FILMERNA INNAN DE HÖRT BÖCKERNA! Det förstör upplevelsen…

Mr Raja
9/1/15, 8:06 AM
#6

Vad härligt att höra att ni tänker på att läsa för ungarna och inte bara sätta dem framför en video! Jag tycker det beror på hur mogna barnen är men det där med att föräldrarna högläser är jätteviktigt om ungarna alls ska tycka att det är roligt att läsa böcker. Och det är mycket roligare att läsa sånt man gillar själv. En brådmogen unge kan man gott börja läsa första boken för vid 7 år och sätta i händerna på vid 9 års åldern. Men också se till stt de läser om den vid 10,11 årsåldern och kanske se filmerna tillsammans vartefteftersom. Då kan man diskutera sånt som de ändrat etc.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
horsie85
9/10/15, 3:52 PM
#7

Jag började läsa ettan på svenska då jag var sju år, och ville alltid läsa själv, har aldrig velat att någon ska läsa dom till mej🙂

Disturbed-Angel
9/17/15, 7:36 PM
#8

Jag var åtta eller nio när mamma lästa första boken för mig och mina yngre syskon var säkert också med.  Sen läste fröken i skolan första boken när jag var tio.

Weasley
9/22/15, 8:18 PM
#9

Mamma läste första för mig när jag började skolan :) jag var 7 år och jag älskade den

Trololololololololololo

nadilda
10/24/15, 8:40 AM
#10

Jag tror att mamma började läsa för mig när jag var runt 7 år. Det var också så jag kom igång att börja läsa själv på riktigt, blev så himla irriterad när hon inte hade tid att fortsätta. 😃

lilltroll_
10/25/15, 12:20 PM
#11

När jag börja läsa dem var jag 8 1/2-9 år. Fick de när jag var 8 år men fatta inte (läste själv). Nu ÄLSKAR jag dem.😃

Ella^^
10/27/15, 10:41 AM
#12

Mamma läst första boken för mig när jaf var 8 år tror jag. Sen ville jag läsa resten själv :D

//Ella / Mia Hjärta

lilltroll_
10/28/15, 8:43 AM
#13

Det beror helt på hur mycket barnet fattar, tror barnen fattar mer om någon läser för dem. Det vet inte jag men min mamma tror det för då kan de ju fråga på en gång om de inte fattar.

Annons:
Yelly Bean
10/31/15, 12:35 PM
#14

Jag började läsa dem själv när jag var 8 år utan problem. Men då var jag redan en "van" läsare. Jag upplevde det aldrig som läskigt, men det är nog individuellt för varje person. Dock tror jag inte det är lika farligt att läsa läskiga böcker som att se läskiga filmer, eftersom en då inte kan föreställa sig något läskigare än vad en har fantasi till, men i film så får en ju färdiga bilder. Om det makes sense? 

Tror alltså inte det är några problem alls för unga barn att läsa Harry Potter. Är barnet lättskrämt så kanske tillsammans med förälder, så hen kan vara med och förklara under tiden.

Halvdansken
11/2/15, 8:11 PM
#15

Jag var ca 48 år gammal är jag läste dem första gången och har svårt att förstå hur barn kan förstå vad som händer i dem. Jag är i gång med "Order of the Phoeinx" nu, och att hålla reda på vem som är vem, vem som lurar vem, hela det med spelet och sveket gentemot Harry i Ministry of Magic osv är relativt komplicerat.
Hur klarar en 10 åring det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Julie_Smulan]
1/19/16, 6:52 PM
#16

Jag började inte läsa böckerna förrens jag var ungefär 12 år… De var mycket bättre än jag någonsin kunnat tro och jag läste ut hela serien på ungefär 1,5 år:) Nu är jag rena rama potternörden och slukar all fakta!

mollyt
1/31/16, 9:24 AM
#17

Underbart #16

Emmarwake
3/4/16, 11:03 PM
#18

Jag läste de visas sten när jag var typ 9 sedan gick det några år innan jag läste de andra böckerna, jag var 11 då och läste ut alla böckerna det året.

[Julie_Smulan]
3/27/16, 7:05 PM
#19

Hihi japp!

[Hedwig2005]
4/5/16, 9:04 PM
#20

Mamma läste högt när jag var runt 7 men jag fatta ingenting sedan när jag var runt 8 så gjorde jag ett nytt försök men då läste jag dom själv:-) Och nu när jag är 12 så har jag läst om alla böcker 4 gånger:-)

Annons:
[Hedwig2005]
4/5/16, 9:08 PM
#21

håller med #5 man ska ALDRIG kolla på filmerna innan man läst böckerna! Det gäller med alla böcker men särskilt med Harry Potter:-)

Almala
6/16/16, 6:08 PM
#22

Började när jag var 7 :3

[Littlepig]
7/21/16, 12:29 AM
#23

Mamma läste böckerna 1 & 2 för oss barn, skulle tänka mig ca 8-9 årsåldern. Läste om de samt alla andra när jag var 12.

Mr Raja
8/2/16, 6:44 PM
#24

#15 Böckerna kan läsas på så många nivåer. Lyssna gärna på Mugglenet Academia podcast så förstår du snart hur jag menar 😀

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

mollyt
9/9/16, 9:18 PM
#25

Haha, jag har redan börjat högläsa böckerna (på engelska) för dottern som blir 6 månader om några veckor. Det går väl inte att börja för tidigt!? Skämt åsido! Nu tycker hon det bara är tryggt med min röst - och jag får läsa något jag gillar. Sedan tar vi paus ett par år innan vi börjar om.

Upp till toppen
Annons: