Annons:
Etikettböckerna
Läst 2928 ggr
[HammyPaws]
2015-04-27 14:29

Rowling - en dålig författare?

Jag fikade med en gammal barndomsvän häromdagen och hans största dröm är att bli författare. Vi pratade lite om författarskap och kom in på olika författare och enligt honom är JK Rowling en usel författare. Sättet hon skriver på är dåligt alltså. Han medger att storyn är bra, men att "alla" tycker det är dåligt skrivet och det viktiga för honom, om han väl släpper en bok, är inte om storyn säljer som fan (vilket hennes ju gjorde), utan han vill skriva en bok han kan vara stolt över grammatiskt. 

Jag blir så irriterad på min vän för han tror sig jämt veta allting. Jag har själv inte läst böckerna - men skriver hon verkligen så dåligt? Han tycker även att Tolkiens Sagan om ringen är dåligt skriven.  En bok han tycker är bra skriven är Fight Club. 

Tankar om detta? Har han rätt?

Annons:
Ikajo
2015-04-27 14:52
#1

Ingen bok är perfekt, så är det ju. Jag vet inte om din vän har läst böckerna på svenska eller engelska men i de första böckerna på engelska så finns det en hel del grammatiska missar och några konstigt formulerade meningar.
Sedan kan jag tycka att det inte behöver finnas en motsättning mellan en välskriven bok och en bra historia, även om det ena inte betyder det andra. Jag själv är någon som satsar hårt på mitt skrivande, jag läser Professionellt skrivande vid Högskolan i Gävle. När det gäller Rowling så är min kritik främst berättartekniskt. Återigen inte själva historien i sig utan snarare hur historien berättar. Jag tycker också att karaktärsutvecklingen genom de sju böckerna är undermålig.

Rowling använder sig av en berättarteknik som kallas självprojicering. Istället för att huvudpersonen får en distinkt karaktär och personlighet förväntas läsaren istället projicera sig själv på huvudpersonen. Problemet med den tekniken är två. Den ena är att om läsaren inte projicerar sig på huvudpersonen så blir karaktär lätt tråkig och ointressant. Det andra problemet är att en självprojicerad karaktär är svår att utveckla, vilket blir tydligt i böckerna genom att Harry inte genomgår några större förändringar under historiens gång.
Vissa gillar självprojicerande karaktärer, oftast de som projicerar sig själva på en karaktär. Andra, oftast de som inte gör det, är mindre förtjusta i den sortens karaktärer.
Det finns fler delar kring hennes författarskap och de berättartekniker hon valt man kan ha en diskussion kring men det är viktigt att komma ihåg att ingen författare är perfekt. Rowling har haft svårt att lyckas med hennes efterkommande bok (böcker?), så en fantastisk och säker författare är hon inte. Då finns det andra författare som lyckats bättre.

Tolkien är en smaksak. Han har sina problem han med. För Tolkien var berättelsen en ursäkt för att beskriva världen han hade byggt. Vilket märks i sättet han skriver. Jag är inte överdrivet förtjust i Tolkien, jag tycker han blir långrandig. Vill man läsa fantasy, vilket både Harry Potter och Sagan om Ringen är, så skulle jag rekommendera nyare och mer renodlade fantasyförfattare. Där finns det mycket välskrivna böcker på flera plan.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[HammyPaws]
2015-04-27 15:31
#2

#1 Tack för att du tog dig tid att svara! Jag tror att jag förstår vad du menar. Jag är absolut ingen bokmal och läste bara en bokserie som barn (Vargbröder med Michelle Paver 😛) och lite småböcker här och var så jag är liksom inte så insatt i det här med böcker, även fast jag är väldigt skrivintresserad själv. Dock har jag ju hört om vilket geni Tolkien är och JK Rowlings böcker har ju sålt multum så därför blir jag så provocerad när min 19-åriga barndomskompis (som för övrigt är väldigt besserwissig, ytlig m.m) som ständigt gör grammatiska missar själv ger sådan hård kritik.  Har du läst Fight Club? Vad anser du om den? 

På tal om böcker - har du läst Eragon-serien? Det är min killes favoritbokserie och han läste jämt och ständigt som liten. Alltid fantasy. Han är ett stort fan av Sagan om Ringen + The Hobbit filmerna, men böckerna fastnade han aldrig riktigt för. (Han var så liten när han läste dem, kanske därför?). 

Själv var jag nöjd med min lilla Vargbröder-serie 😛

Yelly Bean
2015-04-27 16:24
#3

Intressant diskussion! 👍 Jag förstår verkligen hur ni båda menar. Jag kan hålla med till viss del, Rowling är inte världens bästa författare. En del booktubers (folk på youtube som pratar böcker) har diskuterat vad en favoritförfattare är, och många har tagit just Rowling som exempel. De älskar Harry Potter, men de köper inte hennes andra böcker bara för att det är hon som skrivit dem liksom. 

Eh. Kanske spårade ur lite? Jo. Jag förstår vad din kompis menar, men samtidigt så tänker jag att det är uppenbarligen inte bara språket som gör författaren. Visst måste en kunna uttrycka sig någorlunda, men om det är en bra story kan det också räcka. Dessutom tänker inte alla på språket. Det är som med musik, vissa tänker mycket på texten som sjungs medan andra bara tänker på musiken. Vissa både och, så klart. 

Jag ser absolut att Rowling har sina brister (vem är perfekt liksom?), men hon har ju ändå lyckats med Harry Potter. Något annat kan en ju inte påstå. 😛

Ikajo
2015-04-27 17:25
#4

#2 Jag är en enorm bokslukare 😃 nu för tiden läser jag mest på engelska men jag har alltid tyckt om att läsa. Som skribent själv så är jag väldigt mån om att det jag skriver är välskrivet. Visst kan grammatiska missar smyga sig in och jag är beroende av rättstavning. Jag tror att det är viktigt att skilja mellan en välskriven text och en välberättad historia. En text kan vara välskriven men inte nödvändigtvis en bra berättelse. På samma sätt kan en historia vara väl berättad utan att vara välskriven. Personligen föredrar jag de författare som klarar av att göra både och, men det är upp till var och en.

Jag har sett filmen… min genre är främst fantasy, jag vet inte så mycket om andra genrer. Jag läste de två första när de var nya men det är ett tag sedan. Så som jag minns det så tyckte jag det kändes att författaren var ung. Han lyckades inte förmedla en känsla av ålder till karaktärer som skulle vara gamla eller ha levt länge. En del äldre författare kan ha svårigheter åt andra hållet och inte lyckas förmedla ungdom till en ung karaktär.
Fantasyförfattare jag skulle rekommendera är: Terry Pratchett, David Eddings, Robert Jordan och Brandon Sanderson. Det är fyra ganska stora namn inom modern fantasy och deras böcker är både välskrivna och har bra berättande.

#3 Det är inte så att jag tycker illa om Harry Potter, jag reagerar bara på de som vägrar erkänna att böckerna har brister… Med andra ord har jag funderat ganska mycket kring många aspekter om böckerna. Framförallt retar jag mig dock på Rowling som författare. Hon har uttryckt ett förakt mot fantasy som genre och förstod inte att det var fantasy hon skrev. Jag tycker också illa om att hon var tvungen att berätta att Dumbledor var gay för att folk skulle veta om det. Hade hon bara öppnat upp för att det kunde finnas samkönade par på Hogwarts så tror jag saker hade vart annorlunda. Jag tycker inte en författare ska behöva förklara sin bok för att majoriteten ska förstå vad som händer… Jag läser yaoi. Jag skriver yaoi. Jag läste om böckerna över julen. Trots att jag visste att Dumbledor skulle vara gay kunde jag inte se det.

Jag tycker nog musik och litteratur skiljer sig åt. Musik existerar utan text. Litteratur är text. En välskriven bok är en välskriven bok. Det handlar om mer än att ha en grammatiskt korrekt text. Det handlar om hur man använder språket, hur språksäker man är och om hur man klarar att variera språket. En välskriven text behöver inte ens vara grammatiskt korrekt. Något vi lär oss i min utbildning är att skriva medvetet. Att alltid göra medvetna val. Hur du väljer att formulera dig påverkar hur texten upplevs. En text där skribenten har gjort medvetna val upplevs ofta som mer välskriven än en text där skribenten inte har gjort medvetna val.
Om vi tar Rowling som exempel så tror inte jag hon medvetet gjorde Harry självprojicerande, utan det blev bara så. Eftersom hon ville skriva en barnbok där självprojicering är väldigt vanligt så inspirerades hon förmodligen omedvetet. Vilket i sin tur försämrar kvaliteten på hennes verk.

Och nu är det väl upp till bevis… eller nåt. Men jag har faktiskt egna texter som finns tillgängliga på nätet. Bara noveller, mina romaner är inte färdiga och vaktas hårt. Bara ett litet fåtal får läsa dem… men novellerna finns! ikajo.weebly.com

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Yelly Bean
2015-04-27 19:39
#5

#4 Ja, lite såna saker har jag också tänkt på. Kan inte heller se Dumbledore som gay, inte för att det är otroligt, men för att det inte syns någonstans. Hon har ju missat att förklara andra saker i böckerna som hon fått komma på en förklaring till och gå ut med efteråt också. 

Jag vet att det inte går att jämföra musik med litteratur på det sättet. Det var mer en snabb tanke att folk upplever olika saker på olika sätt. Vad de lägger märke till och tycker är viktigt när de läser. Vem bestämmer vad som är kvalitet liksom? Kvalitet är väldigt objektivt, även om det finns vissa saker som rent allmänt anses vara av högre kvalitet än andra. En person kan ju tycka att en bok är bra även om språket är kasst. Se bara på Fifty Shades of Grey. Språket där är inte mycket att hurra över, men folk läser det ändå - för att de uppskattar storyn. Alltså har den klarat av att ta sig fram trots sina brister i språk och formuleringar. Men visst, jag håller absolut med. Jag tycker språk och formuleringar är viktigt och om det inte håller måttet kan det sänka en bok med annars helt okej story.

Ikajo
2015-04-27 19:54
#6

#5 Det intressanta är att vi har diskuterat just litterär kvalitet på föreläsningen jag hade idag…

Det komiska var att det var Grindlewald som gav mest hintar och jag såg dem bara för att jag visste. Innan hade jag inte sett det allt. Hade hon bara presenterat ett samkönat par tidigare, om så i förbifarten, hade det känts annorlunda. Tror jag 😛

Nu har inte jag läst Fifty shades men jag har läst en hel del om böckerna. Berättelsen är…inte så mycket att hurra över heller uppenbarligen. Romantisering av våld i relation är väl det mildaste jag sett. En ren våldtäktscen ska också förekomma. För att inte tala om att författaren har uttryckt förakt emot BDSM och inte vet så mycket om kulturen.
De flesta som läser Fifty shades har inte läst något liknande tidigare, jag tror det spelar in. Jag menar, Fifty shades började som en fanfiction av Twilight som knappast är ett litterärt konstverk heller…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Yelly Bean
2015-04-27 20:30
#7

#6 Kul, jag hade en kurs i kulturpolitik i min utbildning i julas där det diskuterades mycket om kvalitet också. 🙂

Ja precis, samma här. Det var väl mer att Rowling själv hade en känsla av att han var det, men att det inte framkom i texten. 😛

Nej, verkligen inte mycket att hurra över där. Läste typ ett kapitel när hypen var som störst. Gav upp. Sen har jag också läst massa utdrag med såna scener som du tar upp. Inte riktigt nice alls.

Ikajo
2015-04-27 21:12
#8

#7 Eftersom vi utbildas till skribenter så ställs frågan kring kvalitet på sin spets. Det finns trots allt en förväntan om att vi ska producera proffsiga texter i slutändan.

Vilket är helt okej, man måste inte berätta allt om sina karaktärer i böckerna men då ska man inte gå ut efteråt och förtydliga. Det är det jag vänder mig mot mest av allt. Sedan finns det andra delar som man kan diskutera, tyvärr så är det väldigt många som inte ens vill tänka tanken att HP-böckerna inte är perfekta. Till och med mina vänner och kursare. Och de läser inte samma böcker som jag gör…
Förvånansvärt många som vill skriva fantasy har inte läst särskilt mycket fantasy… Jag har nördat fantasy i över tio år. Folk som läser mina alster säger att det märks att jag kan genren… Ska man skriva måste man läsa. Det är den mest grundläggande regeln i allt skrivande.

Jag tänker inte ens testa att läsa… det jag hört är fullt tillräckligt. Hade relationen beskrivits som negativ så hade det blivit en helt annan bok, så mycket är säkert. Här kommer medvetet skrivande in i bilden igen. Det är uppenbart att E.L. James inte jobbade medvetet, utöver med sexscenerna - om ens det. Drygast av allt är alla som vägrar tro på att en bok, fiction, kan påverka dem. Inte unikt för böcker men ändå.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: