Annons:
Etikettböckerna
Läst 5953 ggr
Ljusa
10/10/13, 4:54 PM

När började du läsa Harry potter?

Jag tänkte det kunde vara kul att veta när alla började läsa Harry Potter. Så skriv gärna när ni började läsa böckerna, kanske när ni såg filmerna och hur gammal ni är nu, bara lite kul att veta :) Min pappa och mamma turades om att läsa Harry Potter böckerna för mig under ett år. Jag hörde den första när jag var fyra-fem och hade hört alla när jag var 6. Jag vet inte exakt när jag såg filmerna. När jag var ungefär ungefär 8år så började jag läsa böckerna, det tog ungefär ett år att plöja igenom hela bunten :) sedan dess har jag läst böckerna mååååånga gånger. Nu är jag 13år.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
VildaVittra
10/10/13, 4:59 PM
#1

Jag var 29 när jag läste böckerna. Samma ålder när jag såg filmerna också. 😊

Min systerson skämdes över att moster inte hade någon aning om vem Harry Potter var.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Afturelding
10/10/13, 5:05 PM
#2

Jag läste första boken 2000 eller 2001. Det var innan filmen kom ut i alla fall. Och jag var då 8-9 år.

Sedan har jag läst dem vartefter de kommit ut, och likadant med filmerna. Och nu är jag 20 år, så det är mer än tio år sen jag hade första mötet med Harry Potter 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sweety
10/10/13, 5:15 PM
#3

Jag läste ut alla när jag var runt 12-13år. Min mamma har berättat att jag gärna sov med tjocka böcker (ofta harry potter) istället för gosedjur när jag var liten. x)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Yelly Bean
10/10/13, 5:45 PM
#4

Jag såg första filmen sommaren innan jag började 2an. När jag började tvåan (på ny skola) fick jag en kompis som ville att jag skulle läsa dem. Så jag lånade första boken av henne och plöjde igenom den på någon dag. Sen lånade jag tvåan och läste den lika snabbt. Sen läste jag de andra i samma takt och fick vänta på 5an. Minns fortfarande lyckan när jag äntligen hade den i mina händer… 😇🌺

Nu är jag 20 år och har hunnit läsa dem många, många gånger. Har tappat räkningen men mellan 15-20 gånger i alla fall. Haha 🤓

HästMunken22
10/10/13, 7:16 PM
#5

Jag är 12 (snart 13) och läste ut alla från förra hösten tills maj. Såg filmerna i somras och har sett och läst om Fenixorden och Dödsrelikerna del 2 (de är de bästa enligt mig). Kan kanske bero på att jag fullkomligt ÄLSKAR Tonks och Bellatrix😊

annaniklasson
10/11/13, 2:48 AM
#6

Fick tvåan i elvaårspresent eller julklapp, läste men insåg att jag var tvungen att läsa ettan, så jag skaffade den och då blev jag fast! Gick i femman eller sexan och minns hur jag satt på skolgården och avslutade första boken och kände mig sååå uppfylld av en känsla av typ högtidlighet och epicness och det kändes som att det var storslagen filmmusik i bakgrunden. Haha. Life-changing moment! Läste bok 1-4 högt för min två år yngre kusin och spenderade i flera år konstant på Hogwarts.nu…

Första filmen såg jag på bio när den kom ut, BÄSTA FILMEN NÅNSIN tyckte mitt tolvåriga jag. 

Nu tolv år senare kommer jag att tvinga mina 9-åriga gymnaster att vara Harry Potter på ALLA uppvisningar! :D

Annons:
pebb
10/11/13, 1:43 PM
#7

Jag började läsa dom på gymnasiet när dom kom en efter en, filmerna såg jag också direkt när dom kom.

Crest
10/11/13, 3:00 PM
#8

Tror jag läste första boken i ettan eller tvåan, alltså 2004-2005.

#6 Haha det tycker jag du ska göra! 😃 Är själv gymnast och har typ alltid velat ha HP-musik till friståendet men konstigt nog tycks ingen annan gilla den idén 🤔

inthegame
10/11/13, 6:52 PM
#9

Jag läste dem när jag var 9 och har plöjt igenom serien 2 ggr.:)
Filmerna har jag sett lite utspritt:)
Nu är jag 12 år:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

[Sniff]
10/14/13, 10:12 AM
#10

Pappa försökte läsa första boken för mig när jag var ty sju-åtta tror jag, och då hade jag sett första filmen och fattade ingenting av boken… 😟 Men sen fick jag första boken när jag fyllde tio och då läste jag ut den på ett par dagar, och sen dess har jag varit fast! Jag är 18 nu. Vet inte hur många gånger jag har läst böckerna, men det är ganska många😇

TheGeneralIdea
10/18/13, 12:16 AM
#11

Min mamma började läsa böckerna för mig och min bror när jag var 7/8 år. Jag trodde att dementorer var blåvita robotar, det är det enda jag minns. Jag tror inte att jag riktigt fattade vad det handlade om haha :)

Hamstern Edit
10/18/13, 9:12 AM
#12

Jag själv började läsa böckerna när jag var typ lite innan 6 år, Nu är jag 12 har läst alla böcker 6 ggr. Det hade jag gjort när jag var kanske 10 år? Filmerna har jag sett oändligt många gånger, går absolut inte att räkna….😃😉

Beök gärna min blogg, och kanske lämna en kommentar?♥ http://vivve.blogg.se/ blogg om foto & vardag

[Anamalar]
10/18/13, 3:17 PM
#13

Jag fick se de första två filmerna och höra de första två böckerna bli lästa för mig när jag var sju tror jag. När jag var åtta läste jag tredje boken och sedan flöt det bara på. :) Nu har jag läst alla böcker minst 10ggr/styck och jag är 16 :)

Annons:
[Kavring]
10/23/13, 9:41 AM
#14

Jag har alltid läst och sett filmerna vartefter de givits ut, så jag var 9 år när HP 1 gavs ut, och 11 när jag såg den första filmen. :) Hann alltså hoppas läänge på mitt antagningsbesked.. :(

ninor
10/23/13, 9:46 AM
#15

Min lärare läste Harry Potter och de vise sten högt för oss i klassen när jag gick i ettan (1999). Har för mig att jag tyckte boken var läskig och lite svår att förstå då, och det var först två år senare jag började gilla att läsa själv. Så jag antar att det var då jag började läsa HP, kommer faktiskt inte riktigt ihåg. :) Har i alla fall läst dem både på svenska och engelska måååååånga gånger…

komkoma
11/26/13, 10:13 PM
#16

läste min första Harry Potter bok dagebn efter julafton 1999, då va jag 13 år. Grät från början av sorgsenhet så jag visste att jag aldrig skulle bli intagen på Hogwarts, Jag va ju för gammal!!

Läste de andra böckerna i rask takt så fort de kom ut, Innan sista boken hade jag läst om serien 13gg…Nu har jag tappat räkningen haha!
Den sista boken läste jag långsamt, ville lixom dra ut på det. Fyfan vad hemskt det va. Jag va SÅ rädd för att Harry, Ron eller Hermonie skulle dö!!! De 5 sista kap läste jag med tända ljus, nybryggt kaffe uppkrupen i min soffa med min hund vid min sida. La ned boken i knät flera gånger och fick koncentrera mig på andningen eftersom jag visste att det snart skulle vara slut. Blir helt tårögd när jag tänker på detta. 

Filmerna såg jag inte förrän del 4 kom ut. Jag va sååååå besviken på rollsättningen, speciellt för harry. Vart va mitt ruffsiga, svarta hår och gröna ögon? Gillade inte de tre första, tyckte skådespelarna va töntiga och hela tonen i filmerna fånig. Men i 4an blev det plötsligt mörkare, bättre, spännande. Skådespelarna hade växt in i sina roller och kändes nu som Ron, Harry och de andra.

minilejon
11/26/13, 10:22 PM
#17

#16 haha som om man inte känner igen sig i det där med åldern xD, men ditt o mitt brev är bara försenat så var nt orolig 😃

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta

ceiling8
11/27/13, 3:26 PM
#18

Jag gick i sexan när våran lärare läste De vises sten för oss på svenska lektionerna och jag tyckte den var jättekass! Sen blev det så att min skolbuss slutade gå den tidiga turen och jag var tvungen att vänta ett par timmar på bibblan varje dag. Till slut var alla böcker genomlästa utan HP så då var jag ju tvungen att läsa…Och herregud vilken tur säger jag bara! Vilka år av väntan det var innan alla hade kommit ut! Och när man väl stog där med en helt ny outforskad bok i näven…så nära religiöst man kunde komma! 😉 Vet inte hur många gånger jag läst dem nu…men bindningen har börjat släppa på samtliga böcker😛 Det känns som att komma hem på något vis när man läser dem..Och de blir bara bättre och bättre ju mer man läser!😍

Kadoor
12/3/13, 6:01 PM
#19

Jag tror det var i sjuan någon gång jag började läsa böckerna, om jag minns rätt. Sedan såg jag filmerna när jag hade läst böckerna, och det var väl någon gång i slutet av sjuan/början av åttan. Kommer inte ihåg exakt haha. :)
Jag har läst om böckerna ett par ggr också, har inte haft tid att läsa om de nu igen. Men ska såklart göra det igen & igen, alltid lika bra. 😍

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Rmk02
12/8/13, 11:04 AM
#20

8-9 år och det tog typ ett halvt år att plöja igenom alla! Är 11 nu ovch såg filmen typ 9-10

Annons:
Weasley
12/8/13, 12:10 PM
#21

8 år, men första boken är trasig, så jag har struntat. Den, och börjat på tvåan. Alla filmer sedda.

Trololololololololololo

stinabest
12/9/13, 8:51 PM
#22

Första gången jag läste Harry Potter var förra året. Läste ut alla på en månad😊


theomuffin
12/12/13, 4:34 PM
#23

Började läsa när jag var 10, nu är jag 11. Jag är bara på tredje boken och har inte sett en enda film… men det ska nog snart varit gjort.

Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/

[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 7:41 PM
#24

Började läsa själv runt 10-11 snåret tror jag, annars så började morsan att läsa för mig och min yngre bror när jag var nio😃

Connon
4/16/14, 10:43 PM
#25

När jag gick på mellanstadiet var jag helt övertygad om att Harry Potter var helt kass men förra året (i början av 8:an) så hade jag tråkigt en dag och hittade ingen spännande film att titta på så jag tänkte: "Någon gång måste man se Harry Potter." Efter Filosofens sten var jag helt fast och såg resten av filmerna på mindre än en vecka. Sedan fortsatte jag med böckerna på Svenska. Det gick också riktigt fort och till Jul fick jag alla böcker på Engelska så nu är jag inne på andra läsningen och har kommit till the Order of the Phoenix.

Upp till toppen
Annons: