Annons:
Etikettböckerna
Läst 1533 ggr
Pelle Långlös
2013-08-20 06:25

The Philosopher's Stone kapitel 1 (spoiler)

Nån admin får gärna ändra rubriken till svenska. Kommer inte vad det heter. Iaf så har jag läst klart första kapitlet. Måste säga att det är en aningen svårare att läsa på engelska. En sak som jag kom att tänka på är att trollkarlarna och häxorna har olika färger på mantlarna men i filmen så har de svarta. Håller med McMoganagall att han borde få bo hos någon annan. Men hur tråkig hade boken då blivit. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Calcifer
2013-08-20 06:28
#1

De Vises Sten heter den på svenska och The Philosopher's Stone på engelska (eller The Sorcerer's Stone, i vissa fall, har jag märkt).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pelle Långlös
2013-08-20 06:32
#2

Det har jag lärt mig skillnaden på. Sources stone är det amerikanska översättningen medan resten av världen har den engelska philosofers stone. Tack för det svenska översättningen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

nadilda
2013-08-20 07:00
#3

En sak som jag slås av i början av boken är vilket fint par Mrs and Mr Dursley är. Han försöker verkligen göra henne lycklig!

Calcifer
2013-08-20 07:23
#4

#3 Eh, nja. Det är snarare så att han inte vill höra på hennes gnäll.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[NinaCrown]
2013-08-20 14:03
#5

#4 Är inte det lite samma sak egentligen beroende på hur man ser påt? 😃 Gör man en person lycklig brukar man slippa att personen gnäller.

Pelle Långlös
2013-08-20 19:52
#6

Härligt. Det brukar väl vara så att man försöker göra allt för att den andra inte skall gnälla. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
annaniklasson
2013-08-20 21:39
#7

När jag skulle läsa första boken sa alla "1:a kapitlet är jätetråkigt, försök bara komma igenom det och sen blir det mer spännande!", och det kan jag väl till viss del hålla med om.. men väldigt spännande att läsa om det! En sak jag tycker är kul är att de nämner Sirius Black. Får känslan av att Jk  hade ALLT planerat när hon började skriva ;)

[Kavring]
2013-08-20 22:45
#8

#7 eller hur!! direkt när det nämns att Hagrid lånat Sirius mc så kollade jag upp det i philosophers stone:s första kapitel, och blev helt overwhelmed. :o jag trodde att det skulle stå typ "hagrid kom åkandes på sin motorcykel", och blev helt paff att Sirius redan var utplacerad där som karaktär. Otroligt.

Pelle Långlös
2013-08-21 07:10
#9

Ja det tänkte jag inte ens på. Men när ni säger det så kommer jag ihåg att det stod hans namn.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Yelly Bean
2013-08-24 17:43
#10

Jag älskar också det faktum att hon har skrivit in Sirius namn redan innan han kommer med i böckerna! 😃

Gillar också hur skum/awesome Dumbledore beskrivs som. Tänker till exempel på att han bjöd Minerva på citronglass och att han vid ett tillfälle sa: "Jag har inte rodnat så mycket sedan Pomona sa att hon tycker om mina nya öronmuffar." (Har inte boken hemma just nu så kan inte kolla exakt hur det var, men ungefär så.) 😛

Pelle Långlös
2013-08-24 18:10
#11

Ja jag tyckte också det lät underligt. Hihi 😛

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Sommarek
2013-08-25 19:54
#12

Jag läste klart idag, och kom in på funderingar som kanske egentligen inte alls passar i tråden! Men jag kan ju försöka kasta ut mina tankar i alla fall och se om någon känner igen sig…

Jag var strax över 20 när jag läste HP-serien för första gången. Redan då irriterade det mig ganska mycket att den betraktades som något för barn, för jag förstod aldrig varför. Det finns ingenting, i första kapitlet, som ju är det vi diskuterar, som säger att boken på något sätt inte ska kunna läsas av vuxna. Eller? Jag inser ju att fantasy i allmänhet tyvärr fortfarande ses som något för barn/unga vuxna och att böcker om barn gärna blir ansedda som böcker för barn, men i alla fall.

Sedan roar det mig lite att Dumbledore liksom verkar komma ut ur garderoben redan första gången vi ser honom… det enda som fattas är nästan en fjäderboa runt halsen (om man får vara lite stereotyp, men det är det ju ganska mycket annat som är).  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: