01. Böckerna

The Philosopher's Stone kapitel 1 (spoiler)

2013-08-20 06:25 #0 av: Pelle Långlös

Nån admin får gärna ändra rubriken till svenska. Kommer inte vad det heter. Iaf så har jag läst klart första kapitlet. Måste säga att det är en aningen svårare att läsa på engelska. En sak som jag kom att tänka på är att trollkarlarna och häxorna har olika färger på mantlarna men i filmen så har de svarta. Håller med McMoganagall att han borde få bo hos någon annan. Men hur tråkig hade boken då blivit. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2013-08-20 06:28 #1 av: Calcifer

De Vises Sten heter den på svenska och The Philosopher's Stone på engelska (eller The Sorcerer's Stone, i vissa fall, har jag märkt).

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2013-08-20 06:32 #2 av: Pelle Långlös

Det har jag lärt mig skillnaden på. Sources stone är det amerikanska översättningen medan resten av världen har den engelska philosofers stone. Tack för det svenska översättningen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2013-08-20 07:00 #3 av: nadilda

En sak som jag slås av i början av boken är vilket fint par Mrs and Mr Dursley är. Han försöker verkligen göra henne lycklig!

Anmäl
2013-08-20 07:23 #4 av: Calcifer

#3 Eh, nja. Det är snarare så att han inte vill höra på hennes gnäll.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2013-08-20 14:03 #5 av: [NinaCrown]

#4 Är inte det lite samma sak egentligen beroende på hur man ser påt? Skrattar Gör man en person lycklig brukar man slippa att personen gnäller.

Anmäl
2013-08-20 19:52 #6 av: Pelle Långlös

Härligt. Det brukar väl vara så att man försöker göra allt för att den andra inte skall gnälla. Skrattar

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2013-08-20 21:39 #7 av: annaniklasson

När jag skulle läsa första boken sa alla "1:a kapitlet är jätetråkigt, försök bara komma igenom det och sen blir det mer spännande!", och det kan jag väl till viss del hålla med om.. men väldigt spännande att läsa om det! En sak jag tycker är kul är att de nämner Sirius Black. Får känslan av att Jk  hade ALLT planerat när hon började skriva ;)

Anmäl
2013-08-20 22:45 #8 av: [Kavring]

#7 eller hur!! direkt när det nämns att Hagrid lånat Sirius mc så kollade jag upp det i philosophers stone:s första kapitel, och blev helt overwhelmed. :o jag trodde att det skulle stå typ "hagrid kom åkandes på sin motorcykel", och blev helt paff att Sirius redan var utplacerad där som karaktär. Otroligt.

Hälsningar Kavring,
sajtvärd på KATTSAJTERNA Britter & Selkirk Rex
••• NYTT PÅ SRiF: deltävling på iFokus Djurfoto 14, delta du med!

Anmäl
2013-08-21 07:10 #9 av: Pelle Långlös

Ja det tänkte jag inte ens på. Men när ni säger det så kommer jag ihåg att det stod hans namn.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2013-08-24 17:43 #10 av: Yelly Bean

Jag älskar också det faktum att hon har skrivit in Sirius namn redan innan han kommer med i böckerna! Skrattar

Gillar också hur skum/awesome Dumbledore beskrivs som. Tänker till exempel på att han bjöd Minerva på citronglass och att han vid ett tillfälle sa: "Jag har inte rodnat så mycket sedan Pomona sa att hon tycker om mina nya öronmuffar." (Har inte boken hemma just nu så kan inte kolla exakt hur det var, men ungefär så.) Lipar

Anmäl
2013-08-24 18:10 #11 av: Pelle Långlös

Ja jag tyckte också det lät underligt. Hihi Lipar

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.