Annons:
Etikettkaraktärerna
Läst 2291 ggr
[NinaCrown]
2013-06-26 19:23

Psykologiböcker / Artiklar

Jag är på jakt efter en bok eller en mer utförlig psykologisk artikell kring karaktärerna i Harry Potter. Gärna en där de förklarar varför vissa människor dras till vissa karaktärer samt tvärt om, och lite mer ingående om varför karaktärerna är som dem är.

Någon som känner till någon passande läsning? Läser helst på engelska, men Svenska tips tas gärna emot de med 🙂

Jag har dessa böckerna men ingen av dem granskar karaktärerna speciellt utförligt. Det är mer allmänt om HP-världen och dess uppbyggnad.

(Länkarna går till de individuella böckernas sidor på Goodreads.)

Annons:
MissInAction
2013-06-26 22:38
#1

Hm jag slänger in en länk till en sak som jag inte har läst. Det är så mycket och ser så krångligt ut så jag kommer mig liksom inte för 🤐
Det kan vara helt ointressant för dig kanske, men vem vet! 😃

Harry Potter and the Methods of Rationality


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[NinaCrown]
2013-06-26 22:43
#2

#1 Verkar väldigt intressant (bara skummat igenom det lite snabbt än så länge😛) och vi får se om det är vad jag söker. Om inte annat verkar det vara trevlig läsning i övrigt 😃

MissInAction
2013-06-26 22:48
#3

#2
Vilken tur att folk är olika 😉Jag är så stressad nu så det blir bara kaos i mitt huvud när jag ser en såndär lång lista med ord.

Rapportera gärna vad det handlade om och vad du tyckte, om du läser det nån gång.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[NinaCrown]
2013-06-26 23:01
#4

#3 Jag är tvärt om, när jag är stressad blir jag lugn av läsning. Gärna komplicerad sådan som har med någon form av (för mig) intressant forskning att göra 😃 Det får mig att fokusera på något annat än det stressande.

Tänkte läsa lite imorgon eftermiddag så får återkomma efter det med en snabb recension 😉

[NinaCrown]
2013-06-28 01:14
#5

#3 Så, nu har jag läst 3 kapitell och kan säga att det inte är vad jag var på jakt efter. Men roande verkar den vara!

Den handlar om en alternativ värld, där Petunia inte gifte sig med Vernon och Harry därför hade en bättre uppväxt. Han är som en manlig Hermione men 20935 ggr värre 🤪 Väldigt mycket matematiska, psykologiska och existensiella teorier mm.

MissInAction
2013-06-28 02:34
#6

#5
Men, oj! Alltså är det resonemang kring hur storyn och karaktärerna skulle vara om förutsättningarna var annorlunda? Eller är det skrivet som en novell? Ursäkta men jag kommer mig verkligen inte för att läsa själv 😞


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[NinaCrown]
2013-06-28 22:50
#7

#5 Den är skriven som en helt vanlig fanfic, alltså i lite novellaktig form. Och ja, den handlar exakt om hur karaktärerna skulle vara under andra förutsättningar 😛

Baserat på de tre kapitlerna jag läst verkar det dock vara ganska steriotypsikt skrivet och personlighetsmallarna är ganska overkillt strikta 🤪

MissInAction
2013-06-28 22:53
#8

#7
Hmm lite tråkigt då kanske? Eller? 😃
Jag fick tipset inne på Geek Women Unite! Sverige's Facebook-sida så jag tänkte att det måste vara lite nördigt på nåt sätt.. eller ha med normer att göra. Eller jag vet inte.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[NinaCrown]
2013-06-28 22:56
#9

#8 Det har med Harry Potter att göra samt har en välplanerad plotbase och den som skrivit den verkar verkligen ha gjort sina efterforskningar om inte annat 😛

MissInAction
2013-06-28 23:01
#10

#9
Aha så man kanske har behållning av att läsa den om man är HP-nörd och gillar att läsa fanfictions 🙂 Ska kanske tipsa några vänner om den.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Sniff]
2013-06-30 23:38
#11

Åh vad spännande det låter! Jag älskar psykologi, men har aldrig hört om någon djupare HP-analys förut. Det skulle jag ju vilja läsa😎

[NinaCrown]
2013-06-30 23:56
#12

#11 Då sitter vi i lite samma sitts 😛 Men verkar vara svårt att hitta en mer djupgående karaktärsanalys…

MissInAction
2013-07-01 02:56
#13

Jag kan höra mig för lite med mina HP-bekanta. Tror att någon kan ha koll på det 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[NinaCrown]
2013-07-01 17:26
#14

#13 Det vore underbart om du kunde 😃

MissInAction
2013-07-01 19:00
#15

Japp ska fråga speciellt en tjej. Fast nu kommer hon inte vara online på en vecka ungefär, då Riddikulus (konventet) börjar på onsdag och de åker dit och förbereder imorgon! 😃 Men jag frågar efteråt.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[NinaCrown]
2013-07-01 19:15
#16

#15 Och jag kommer ivrigt sitta här och vänta på svar 😃 Ska försöka söka reda på lite själv, så hittar jag något postar jag det här jag med!

Upp till toppen
Annons: