Annons:
Etikettallmänt
Läst 2603 ggr
Silversak
2013-05-21 23:47

Citat, when eller if..?

Hej!

Jag har funderat på att tatuera in ett citat från Harry Potter-böckerna/filmerna.

Har funderat på citatet: Happiness can be found even in the darkest of times, if/when one only remembers to turn on the light.

Grejen är den är att jag är osäker på om det ska stå if eller when..?

Nästan alla skriver if, men i filmen låter det som att han säger when, vad säger ni? :)

Ge gärna tips på fler fina citat!

Annons:
Yelly Bean
2013-05-22 08:02
#1

Så här står det på IMDb: "A word of caution: dementors are vicious creatures. They will not distinguish between the one they hunt and the one who gets in their way. Therefore I must warn each and every one of you to give them no reason to harm you. It's not in the nature of a dementor to be forgiving. But you know happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light."

Och om det låter som han säger when i filmen så är det antagligen så det ska vara. Det är så lätt att felcitat och sånt sprider sig, om man inte kollar upp ordentligt innan man skriver det nånstans. Och vips, så tror tusen pers till att det ska stå if istället. ^^

Silversak
2013-05-22 22:39
#2

Okej, tack!

Jo det är ju så. Men if är nästan det enda man ser och det var det jag trodde det skulle vara först, så klart, innan jag lyssnade på citatet istället. :) Men skriver jag det så blir det when jag använder då förstås!

Men vill gärna ha mer tips på citat så skriv gärna! :)

MissInAction
2013-05-22 22:50
#3

Hm säger han inte detta i boken också? Då skulle jag titta där först och främst. Personligen tycker jag att when låter helt fel 😮 men det är kanske för att jag har sett och tänkt if så länge nu. Det är ett av mina favoritcitat, så det vore ju trevligt om man fick det rätt, haha 😃

Hur pass långa får citaten vara? Några andra av mina favoriter är:

Always ♥

It does not do to dwell on dreams and forget to live. ♥

It is our choices that show what we truly are, far more than our abilities.

Wit beyond measure is man's greatest treasure.

You are just as sane as I am. (haha kan verkligen se den framför mig)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
2013-05-23 14:28
#4

Nej, det är bara något han säger i filmen. Personligen skulle jag nog hellre välja ett citat från boken, men det är ju ett himla fint citat. 🙂

"One can never have enough socks." - Dumbledore

"It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more." - Dumbledore (Kanske inte tatueringsmaterial, men det är klokt i alla fall) 

"I open at the close." - Kvicken

Finns massa annat, men detta är allt jag har för nu 🙂

Yelly Bean
2013-05-23 14:29
#5

#4 Den första kanske mest är lite smårolig om man vet omständigheterna ^^

Silversak
2013-05-29 23:21
#6

Ni båda skriver ner mina andra favvocitat haha ;)

Jo alltså att det finns med i boken ska ju som vara själva grejen typ :P Så känns inte lika kul att det bara är med i filmerna.. :/

Men har börjat fundera mer och mer på citatet: It does not do to dwell on dreams att forget to live.  Tycker att det är jättefint och sant. :)

Annons:
MissInAction
2013-05-30 00:03
#7

#6
Det är verkligen jättefint! ♥

En makeup-guru som jag följer på Youtube har tatuerat in Live på sin handled, litet och väldigt enkelt. Som en påminnelse om att leva! 🙂
Fast detta av Dumbledore är ju helt klart mer pottrigt, hihi!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Silversak
2013-06-02 05:21
#8

#7

Jaha, Live, det var ju rätt nice ändå, gillar det! 

Joo alltså jag är ju en potternörd så vill ha ett helt citat helst av Dumbledore eller typ Sirius. ;)

Men har som fastnat för:" All was well" också, tycker väldigt mycket om det citatet, väldigt enkelt. ;)

Får fundera mer på citat senare och se vilket jag fastnar mest för om det nu blir något vill säga haha.

sisela
2013-06-02 11:51
#9

Tatuera in London underground kartan på knät :)

MissInAction
2013-06-02 13:41
#10

#8
Fast, was well, det är ju dåtid 😮Som om det inte är bra nu! Hehe eller så är det jag som är vidskeplig.

#9
Jaaaa det vore väl helt awesome! 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Silversak
2013-06-03 17:46
#11

#9 haha lite småcoolt!

#10 Joo alltså jag har ju också tänkt på det! Att allt VAR bra, men är ju som bra nu med men haha :P

Upp till toppen
Annons: