Annons:
Etikettbok-vs-film
Läst 2872 ggr
[NinaCrown]
4/19/13, 7:53 PM

HP som tv-serie?

Detta är något jag många gånger funderat på. Tänk så galet bra HP skulle varit som tv-serie.

Själv är jag en av dem som är galet förälskad i böckerna, men filmerna har inte riktigt fallit mig i smaken. De är inte direkt dåliga, men för mig fattas det så otroligt mycket! En tv-serie skulle ha så mycket mer tid på sig att få med de mindre detaljerna som filmerna hoppar över 🙂

Eller vad tycker ni?

Annons:
Yelly Bean
4/19/13, 8:35 PM
#1

Ja tycker också att det skulle göra sig bra som serie! Då skulle det finnas mer plats för att götta sig i detaljer, i stället för att bara dra förbi saker lite snabbt och sen fortsätta med det viktiga liksom.

[NinaCrown]
4/19/13, 8:39 PM
#2

#1 Precis, även om jag anser att filmerna missa en hel del viktiga saker med 😇 tex så förklarade de inte horrokruxerna speciellt bra eller varför gyllene trion visste vilka de skulle försöka hitta.

Yelly Bean
4/19/13, 8:47 PM
#3

#2 Nej, jag vet. Kollade på halvblodsprinsen med min dåvarande pojkvän och frågade om han förstod, fick bara en undrande blick till svar. Haha, fick pausa och förklara innan vi såg vidare. 

Finns massa såna missar i filmerna tycker jag. Så just med det hade det verkligen varit bättre med en serie! Med en säsong per bok skulle man säkert få med det mesta och även få in de olika känslorna från böckerna på ett annat sätt än i filmerna. De är ju så genomskyndade från början till slut.

[NinaCrown]
4/20/13, 12:10 AM
#4

#3 PS och CoS tycker jag följde böckerna ganska bra dock, sen vart det bara hopp och stress Glad Men skulle kunna tänka mig en serie som liknar de två första filmerna.

Yelly Bean
4/20/13, 8:01 AM
#5

#4 Ja, det har kvar Hogwarts-känslan, om du förstår vad jag menar? Man ser slottet, omgivningarna och mycket av det dagliga livet. Mysigt. De andra har ju också det, men det hamnar liksom i skymundan.

MissInAction
4/21/13, 3:55 PM
#6

Åh ja, om de liknar första och andra boken så vore det nog en lagom matiné-serie, typ Robin Hood och Merlin 😃

Det här har diskuterats förut i någon tråd och visst är det intressant! Dels så kan de ju som ni säger gotta sig ordentligt i detaljer. En risk är att det blir liksom urvattnat och saker och ting tappar fokus. 

Men det skulle kunna bli mer vardags-drama så att säga, så det inte blir att det alltid klumpas något jättestort drama på slutet. 

Sen är frågan, vad skulle de ha för skådespelare?? 😮Många skulle antagligen kännas "fel" då man har vant sig vid filmskådespelarna.

Vad finns det för böcker hittills som blivit serier och hur har de blivit?
The Vampire Diaries följer jag och har dock inte läst böckerna - har läst att det ska skilja sig en hel del och att serien ska vara bättre, hehe 😛

Game of Thrones - varken läst eller sett ännu.

Vad mer? Kommer inte på någon såhär på rak arm 🤔


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Yelly Bean
4/21/13, 4:48 PM
#7

#6 Det ultimata hade ju varit att ha samma skådisar, haha 😇

Game of Thrones följer jag, vad gäller böckerna så håller jag på med den andra just nu. Hittills följer serien böckerna JÄTTEBRA! Förutom att sexscenerna har typ exploderat i mängd och detaljer i serien.. vilket känns onödigt. Annars bra. 

Vampre Diaries har jag läst de två första böckerna men tycker de var ganska tråkiga. Inte alls som serien. 

Så jag tror faktiskt att Harry Potter skulle göra sig riktigt bra som serie. 🙂

[NinaCrown]
4/21/13, 6:36 PM
#8

Jag skulle nog kunna se andra skådespelare, men kommer vara svårt att hitta rätt ^^'' Speciellt med tanke på att barnen behöver vara i 11-årsåldern till en början. När de spelade in filmerna var det tydligen en av de svåraste delarna, skådespelarna var så galet unga.

Sen växte de ju inte riktigt som planerat heller 😇 Inte lika viktigt men ändå. Känns för mig lite konstigt med en supervacker Hermione som exempel 😛

Dock känns det svårt att se andra skådespelare till vissa karaktärer, som tex Snape, Umbridge och Hagrid.

[peter54]
4/23/13, 6:47 PM
#9

Nja jag tycker inte att en TV-serie är någon vidare idé. Då måste man byta skådisar och det skulle kännas knepigt.

Jag tycker att skådespelarna i filmerna är såpass "cementerade" i sina rollkaraktärer, även om jag absolut inte skulle kalla dem vid rollnamnen som det hela tiden görs här på sajten.

Jag tycker också att filmerna är riktigt bra. Sjävklart fattas det en massa som finns med i böckerna, men det skulle ju bli minst 20 filmer om allt skulle med.

Yelly Bean
4/24/13, 8:13 PM
#10

#9 Men om man föreställer sig att filmerna inte hade gjorts, så att man inte har några skådisar i tankarna. Skulle du då vilja ha en serie eller filmer? 🙂

[peter54]
4/24/13, 10:18 PM
#11

#10 Ja kanske, förutsatt att man kunde upprätthålla serien med samma skådespelare genom de år böckerna spänner över.

🙂

Yelly Bean
4/25/13, 8:51 AM
#12

#11 Ja, precis. Inte så najs att byta skådisar mitt i en serie. 😛

[NinaCrown]
4/25/13, 12:30 PM
#13

#12 Ne, alla vet ju vilket ramaskri det vart efter att Richard Harris dog och vart ersatt av Michael Gambon 😮

Annons:
[Sniff]
4/26/13, 1:13 PM
#14

Åh vilken bra idé! Det vore ju roligt att ha en låååång film, istället för de usla korta filmerna😛

[NinaCrown]
4/26/13, 1:27 PM
#15

#14 Precis 🙂 Och så skulle man förhoppningsvis slippa hoppet mellan olika filmstilar som filmerna har, det stör mig en hel del… Ps och CoS har mysig "välkommen hem"-känsla, sen kommer HBP och totalt bryter myspyset, sen blir det viva la 60-tal i GoF osv osv 🤦‍♂️

[Sniff]
4/26/13, 5:39 PM
#16

#15 Jamen precis! Det vore skönt att få en jämnare film, liksom. Det är jobbigt när det är olika skådespelare🤔

[peter54]
4/26/13, 6:30 PM
#17

#13 Jag tycker inte att det störde det minsta, jag märkte det knappast ens. 🙂

#15 Vad är alla de där förkortningarna för något. Det vore trevligare om hela orden skrevs så att alla begriper vad som avses tycker jag.

Om inte alla som läser förstår vad postaren menar, blir detta en sajt för inbördes beundran istället för en sajt för alla.

Inget illa menat, men jag förstår ärligt sagt inte vad förkortningarna står för 🙂

ChristineL
4/26/13, 7:25 PM
#18

Alltså nej tror jag… Det kommer inte gå att hitta skådespelare som passar och känns rätt, och ofta varierar manusförfattare och regissör i serier. För mig skulle det nog inte kännas rätt om någon annan helt plötsligt spelade Dumbledore, har tillräckligt svårt för Michael Gambon som det är :P

#17 - Alla böcker finns det inofficiella förkortningar av:

PS - Philosophers Stone
CoS - Chamber of Secrets
PoA - Prisoner of Azkaban
GoF - Goblet of Fire
OotP - Order of the Phoenix
HBP - Half Blood Prince
DH - Deathly Hallows

Det är helt enkelt bara första bokstaven i orden, rätt enkelt egentligen :)

[peter54]
4/26/13, 7:30 PM
#19

#18 Jo jag gissade något sånt, men jag har läst böckerna i svensk översättning och då stämmer det inget vidare 🙂

ChristineL
4/26/13, 7:31 PM
#20

#19 - Ingenting är enkelt när man inte vet :)

Annons:
[peter54]
4/26/13, 7:41 PM
#21

På i stort sett alla sajter här på iFokus pratas det emellanåt just om såna här saker, att såna som exempelvis jag, som är lite intresserade lätt blir undanskuffade av en alltför initierad terminologi från de medlemmar som har sajtens ämne som sitt stora intresse.

Då är det lätt att man känner sig ovälkommen och lämnar sajten. Jag brukar alltid uppmana postare på reptiler iFokus där jag är Medarbetare, att skriva vedertagna svenska namn när såna finns, istället för att skriva fackmässiga förkortningar som exempelvis en ny medlem inte begriper ett dugg av.

🙂

ChristineL
4/26/13, 7:51 PM
#22

#21 - Det ligger nånting i det, absolut! Det ska jag själv tänka på iaf :)

MissInAction
4/26/13, 11:37 PM
#23

Mycket bra, peter54. Det tar jag till mig 👍


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
4/27/13, 12:57 PM
#24

#21 Bra att du säger till, det är inte alltid man tänker på sånt när man själv är "insatt". 🙂

[NinaCrown]
4/28/13, 11:29 AM
#25

Är man väldigt intresserad av något blir det ofta att man skriver för fort för att tänka på vad det är man skriver ner, precis som när man pratar 🤪 Helt plötsligt märker man att alla står som frågetecken och inte förstår vad tusan man kacklat om senaste halvtimmen.

Upptäckte även att jag skrev fel i mitt senaste inlägg 😇 Menade PoA (fången från azkaban) och inte HBP (halvblodsprinsen). Så illa kan det gå när man fastnar för mycket i sina tankar och inte har koll på fingrarna 😛

Yelly Bean
4/29/13, 11:47 AM
#26

Haha, så kan det bli för mig med! Har hjärntvättat mina vänner och min familj till att bli passiva Harry Potter-älskare, eller vad man nu ska kalla det 😉

[NinaCrown]
4/29/13, 2:44 PM
#27

#26 Jag försöker konvertera alla jag träffar till Potterianer 😂 Går dock inge bra… Men det betyder bara att jag inte försökt länge nog!

Annons:
Yelly Bean
4/29/13, 7:27 PM
#28

#27 Det är bara att kämpa på! Lyckas man få över en på rätt sida, så är det bra. 😃

Upp till toppen
Annons: