Annons:
Etikettkaraktärerna
Läst 1725 ggr
[NinaCrown]
2013-04-08 15:33

Bäst portreterade karaktären?

Vilken karaktär tycker du vart portreterad bäst av sin skådespelare? Skriv gärna en rad eller två om varför du anser detta 🙂 Kan vara kul att se hur alla tänker och ser på film-karaktärerna här på hp i fokus!

Var inte ledsen för att din favorit inte finns med i listan, finns så galet många karaktärer i serien. Klicka då gärna i "Övrig karaktär" och tala om vem du har i åtanke!

OBS: Frågan är alltså inte vilken som är din favoritkaraktär, utan vilken skådespelare som spelade sin karaktär på bäst sätt.

Annons:
[NinaCrown]
2013-04-08 15:48
#1

Jag älskar Maggie Smith som McGonagall, hon har lyckats sätta fingret perfekt på McGonagalls hårda och ibland lite kalla rakt-fram-personlighet men ändå fått in hennes underbara humor utan att det känns påklistrat 🙂

Dock portreteras både Snape och Umbridge underbart bra de med, men det finns vissa små dimensioner som fattas. Tex tycker jag inte att man får se Snape tappa kontrollen riktigt som han gör då och då i boken. Hos Umbridge är det något i hennes sliskighet som fattas, men jag kan inte riktigt säga vad det är… Men något är det… 🤔

chade
2013-04-08 16:28
#2

Jag valde Snape, men jag ångrar det redan. För McGonagall är helt underbar i filmerna. Hon har verkligen lyckats på pricken tycker jag. Helt klart den som lyckats bäst med att VARA den hon spelar 🙂

Men sen måste jag säga att Hagrid är på pricken för mig också, han är precis den hagrid jag vill, alldeles för godhjärtad för sitt eget bästa lite småkorkad kan man tycka, men när man lär känna honom så är han riktigt intelligent.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

MissInAction
2013-04-08 17:06
#3

Valde Snape, jag med. Inte för att han är min favoritkaraktär någonsin. Utan lite mer för att jag tycker att Alan Rickman är en så vansinnigt bra skådespelare, och porträtterar honom otroligt rättvist. I min mening 🙂 

Han fick exempelvis "tips" av Rowling om att han aldrig nånsin höjer sin röst. Och det gör han inte heller, utan visar istället sin uppfattning, sin ställning och sitt missnöje genom handling, blickar, hållning etc. 

Allså. Han är precis så som jag föreställde mig honom! Fast snyggare, haha 😃
Har tänkt rätt mycket på skådespelarinsatserna i HP så det var inte så mycket att fundera på för mig. Men jag hade troligen satt Maggies porträttering av McGonagall som nummer två! Perfekt balans mellan strikt och "ordentlig" och vänlig.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mikaela120
2013-04-08 18:57
#4

Jag valde Bellatrix för att Helena spelar henne precis som jag tänkt mig. Sådär ond och skadeglad.

ChristineL
2013-04-08 19:28
#5

Luna utan tvekan! Gillar även Bellatrix, Filch och Richard Harris som Dumbledore.

chade
2013-04-08 20:07
#6

#5 Jaa Luna är ju också helt rätt 😃

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Yelly Bean
2013-04-08 20:34
#7

Åh, det var verkligen svårt att välja. Men det blev tillslut Snape, det är inte så med alla men med Snape så ser jag liksom Alan framför mig när jag läser om honom i böckerna. Så han ÄR verkligen sin roll på så sätt, tycker jag. 

Andra som också förtjänar att bli valda är Maggie Smith som många redan sagt. Hon gör ett lysande jobb som McGonagall. Hon sätter pricken över i:et, liksom! 

Robbie Coltrane som Hagrid är också helt perfekt. Inte bara för utseendet, utan han spelar verkligen Hagrid som han beskrivs vara i boken. 

Sen tycker jag att Evanna Lynch gör ett jättebra jobb som Luna, även fast hon inte är lika "lollig" som i boken. Men hon är ändå härlig! 🙂

Och Richard Harris tycker jag gjorde ett bättre jobb som Dumbledore än Michael Gambon. Han var mer den där lugna och lite flummiga typen som jag tänker mig Dumbledore. Gambon är lite mer "hetsig". 

Heh, nu var det ju inte riktigt meningen att jag skulle ta upp så många kanske. 😊

MissInAction
2013-04-09 01:21
#8

#7
Hihi, visst är det svårt att låta bli! 😃
Jag håller i all afall med dig helt och hållet!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
2013-04-09 07:08
#9

#8 Vissa av hans repliker i böckerna som är samma som i filmerna tänker jag med hans röst, haha 😇

Linneaundulat
2013-04-09 19:06
#10

Jag valde (efter mycket om och men) Severus Snape, då han spelar Snape precis som man tänkt sig i böckerna, och så är det något med hans röst, (och ton) som är sådär "Snape-aktig". 

Efter honom skulle jag nog säga Maggie Smith, Robbie Coltrane, och Evanna Lynch, som också spelar sina karaktärer helt fantastiskt bra!

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

Afturelding
2013-04-10 07:44
#11

Jag vet inte om jag är partisk nu, men jag svarade Bellatrix. Kan bero på att hon är en av mina favoritkaraktärer och att Helena Bonham Carter är en av mina favoritskådespelare, men jag vet inte.

Tycker att hon är sådär komplex som Bellatrix ska vara. Det var precis så jag hade tänkt mig henne när jag läste böckerna, och så är hennes fysiska skådespel så bra.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

TerriZue
2013-04-10 08:19
#12

Valde självklart Alan Rickman som Snape. Valet är enkelt eftersom han helt enkelt är Snape. Jag tycker att han har fått till karaktären precis så som jag tänkt mig i böckerna och han är en av två skådespelare som jag inte skulle vilja ändra på alls i filmerna.

Den andra är Maggie Smith, precis som så många andra skriver gör hon ett fantastiskt jobb med att fånga McGonagalls personlighet.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Yelly Bean
2013-04-11 07:42
#13

#11 Hon är grym! 😃

Annons:
[NinaCrown]
2013-04-11 15:31
#14

Många som verkar gilla Alan Rickmans jobb här 😉 Skulle valt honom med om man bara fått se honom totalt tappa kontrollen som han exempelvis gör efter att han fick veta att Sirius lyckats smita ifrån sin Dementor-kyss. Tycker det är lite tråkigt att sådana scener inte tagits med i filmerna…

[Sniff]
2013-04-11 16:11
#15

Jag tycker att det är många som har blivit bra. Hagrid, McGonagall, Snape, den första Dumbledore, Lockman och några fler 🙂

Yelly Bean
2013-04-11 17:46
#16

#14 Ja, den scenen saknar jag med. Hade älskat att få se honom rage:a loss lite 😇😊

[NinaCrown]
2013-04-11 20:11
#17

#16 Precis, och fy f*n vad läskig Alan Rickman skulle kunna vara då 😃 Har en känsla av att han skulle kunna göra en sådan scen perfekt om han fick chansen.

MissInAction
2013-04-11 21:20
#18

Då är det ju en fråga om vi pratar om bästa skådespelarprestation eller bästa manus/regi.. de som bestämmer vad karaktärerna ska göra. För de har haft ett visst inflytande, vad jag har förstått, men självklart begränsat. Man får ju utgå ifrån att de gör sitt bästa utifrån de ramar de har.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[NinaCrown]
2013-04-12 01:17
#19

#18 Sant sant, men för mig känns det som att det är något som fattas i Snapes karaktär när man tyvärr inte fått se det. Känns ungefär som ifall man inte skulle fått se Bellatrix fixerade kärlek i Voldemort, Hagrids sorg efter att Norbert flyttades till Rumänien eller Rons svartsjuka.

Visst, skådespelarna kan inte bestämma speciellt kring manuset men det är tråkigt att Snapes ilska inte togs med. Det gör honom inte lika trovärdig för mig 😕

Pelle Långlös
2013-04-13 18:03
#20

Min favorit är Snape men jag valde Ron för att jag tycker att hans miner och ansiktsuttryck kändes så naturliga och inte tillgjorda. De kom på rätt ställen och man fick verkligen ett leende på läpparna när han gjorde någon min efter tex Hermonie sagt något. Underbart.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Yelly Bean
2013-04-13 18:45
#21

#20 Jag älskar också Rons miner! Så himla klockrena 😃

[Ebidda98]
2013-05-05 20:18
#22

Luna Lovegood, definitivt! Evanna Lynch gör ett toppenjobb :)

[WickedAlly]
2013-05-06 00:53
#23

Ron, han är precis som jag föreställt mig :)

TheGeneralIdea
2013-05-08 18:25
#24

Jag tycker att Serverus Snape är nästan på pricken det jag tänkte mig när jag läste. Det finns många andra som är riktigt bra också men jag tycker att Alan Rickmans skådespelarinsats toppar de flesta. Hon som spelar Dolores Umbridge gör också ett himla bra jobb men jag tycker inte att hon är ful/paddlik nog haha 😃

Cafesinner
2013-05-09 21:14
#25

McGonagall, Dumbledore (Harris) och Snape!

Upp till toppen
Annons: