Annons:
Etikettkaraktärerna
Läst 1516 ggr
Yelly Bean
2/23/13, 8:21 AM

*SPOILER* Kentaurernas straff för Umbridge

Här kan ni läsa om kentaurernas straff för Umbridge. (Det står även om 4 andra grejer, men den är den första på sidan som handlar om Umbridge.) Det var några av er som började diskutera det i bildtråden och föreslog en tråd om det. 🙂

Jag kom in på denna sidan en gång, vet inte vad jag sökte på, men det var helt oskyldigt i alla fall, lovar! 😉Så jag blev helt mindfucked när jag läste om det, och blev tvungen att läsa om mytologin kring kentaurer. 

Vad tänker ni om vad kentaurerna gjorde? Och tycker ni att Umbridge förtjänade det?

Annons:
Yelly Bean
2/23/13, 8:23 AM
#1

Fritt fram att diskutera de andra punkterna också, om ni vill 🙂

MissInAction
2/23/13, 11:42 AM
#2

Hahahha! Vilken bra sida! 😂

Jag har saker att göra just nu så jag har bara skummat, och skrattat en hel del! Get-historien, till exempel… lol!

Återkommer! 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[NinaCrown]
2/23/13, 10:34 PM
#3

Min tanke är att Rowling gjort kentaurerna så att det är aktiva val de gör när de våldtar kvinnor… Vilket gör min ännu mer kluven kring frågan, men kan inte se hur Dumbledore skulle kunna gå med på att ha Firenze i skolan annars. Visst, kentaurerna säger att de inte ger sig på "föl" men tycker inte riktigt att man kan kalla de flesta eleverna för "föl" 😮 För mig är det mer logiskt att kalla tonåringar "unghästar" i så fall…

Angående kring om Umbridge förtjänade det eller inte… Så vet jag ärligt talat inte. Det är jättehemskt och totalt fel, men hon är ju själv hemskt och vidrig… Det känns som en fråga kring ifall "öga för öga" är rätt mentalitet, vilket det enligt samhället och de flestas uppfostran inte är… Men samtidigt vill nog de flesta banka skiten ur folk då och då.

Yelly Bean
2/24/13, 7:39 AM
#4

Nej.. Jag vet inte hur det är, om de liksom aktivt väljer att göra det eller om de inte har något "val"? Haha. Men Firenze hade ju blivit dödad av sin flock om han inte kommit under Dumbledores beskydd, så han får väl hålla sig i skinnet. Dock så verkade han inte som alla andra kentaurer. 

Nej, jag vet. Jag tycker också att våld är fel. Men jag menar, hon gick ju rakt in i fällan. Hon visste ju att de fanns där. Det är i och för sig ingen ursäkt, men hon hade kunnat vara mer försiktig med vart hon gick. ^^

Yelly Bean
2/24/13, 7:50 AM
#5

Men näe! Om jag hade varit i Hermiones situation så hade jag nog faktiskt inte skyddat Umbridge även om jag kunnat. Faktiskt. Hon var ond, hon skulle ju precis kasta crusiatusförbannelsen över Harry, och alla straffkommenderingar han fick gå på! Värre människa får man leta länge efter. 

Dock tycker jag inte våldtäkt är rätt lösning, men i deras situation hade jag nog inte gjort något åt det. De var ju desperata efter att komma iväg till London dessutom.

Tettelush
2/24/13, 9:44 PM
#6

Jag visste inte detta alls. Tycker det är helt och hållet vidrigt. Våldtäkt är aldrig okej, inte ens om det gäller en sådan häxa som Umbridge.

Annons:
sisela
2/25/13, 1:47 AM
#7

Håller med #6.

Om detta verkligen var vad Rowling tänkte så har jag tappat mycket respekt för henne. Spelar ingen roll att det "bara" är en bok och en ond karaktär.  Vidrigt. 

Jag har dock svårt att tro att detta var vad som menades med händelsen. 

Egentligen trodde jag alltid att Hermione menade att leda Umbridge til Grawp och att han kunde hålla fast henne eller nåt, medan de stack till London. Att det bara var en slump att de blev stoppade av kentaurerna.

Yelly Bean
2/25/13, 7:58 AM
#8

#7 Ja, det tror jag med. Hermione är ju väldigt mycket för rätt och fel liksom. Och det märktes ju att det var Graup de var på väg till, för de stannade när de såg att han inte var där och så.

Angelfish
2/25/13, 10:23 AM
#9

Jag tror inte alls att det var det som menades. Bara för att vissa Kentaurer gjorde så (våldtog kvinnor) i viss litteratur så gör dom inte alltid det och det finns inget som visar på att Rowlings kentaurer gör det. Och t.ex. i Narnia finns det också kentaurer men jag tror inte heller dom gick runt och våldtog kvinnor.

MissInAction
2/25/13, 11:15 AM
#10

Jag tror som #7

Rowling har ju tagit från olika mytologier när det gäller varelser och namn, och gjort sin egen grej av en del. Så det är mycket troligt att detta även gäller kentaurerna. Många ser dem nog som mystiska, vackra varelser, och hon spelade på det


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

sisela
2/25/13, 3:01 PM
#11

Vad skönt att det är fler som inte tror att hon blev våldtagen.

[NinaCrown]
3/1/13, 12:29 AM
#12

Jag har försökt hitta intervjun jag tänkte på med Rowling där hon tar upp kentaurerna, men hittar tyvärr inget… Kan hända att jag läst någon stans att hon sagt detta, men att den informationen inte stämde 😮

Upp till toppen
Annons: