Annons:
Etikettallmänt
Läst 4954 ggr
[NinaCrown]
1/29/13, 3:46 PM

Varför Harry Potter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om någon frågade dig varför Harry Potter är så bra, vad skulle du då svarat?

Jag tycker om dem då de lärt mig otroligt mycket om hur livet fungerar. Det är så mycket som tas upp genom serien, allt från känslor av ren och skär lycka till hur man hanterar traumatiska handlingar, samt varför folk är så som de är.

Jag älskar att kunna se hur karaktärer ändras och utvecklas, och hur relationer ändras pga detta. Jag tycker även om serien då den är så pass öppen, det kommer in nya saker här och där och det är sällan man tuggar på samma sak gång på gång.

En annan väldigt positiv sak för mig, är att böckerna inte uppfyller steriotyper så mycket som många andra serier jag läst. Antinger är kvinnor klena och livrädda, eller så är de känslokalla krigare. Den onde är alltid ond rakt igenom, och den goda gör alltid saker så att allt blir bättre i slutänden… HP är inte så för mig, alla karaktärerna har lite av allt, samt att de är kapabla till att göra fel vilket många andra författare inte tillåter hos sina karaktärer.

Annons:
Yelly Bean
1/29/13, 5:50 PM
#1

Jag älskar HP typ av alla dina aneldningar, men jag tror att anledningen till att jag kan läsa dem om och om igen (förutom det du sa) är för att böckerna är så underbara även i de partier när det inte är "spännande". Alltså, själva mysteriet, lösningen, "kriget" är ju alltid i slutet på böckerna, men där emellan är det vanligt liv med lektioner och sånt och jag älskar det. Det är så mysigt med lektionerna, att läsa om när de tampas med läxor och te-stunder hos Hagrid. Hela livet på Hogwarts liksom, det blir aldrig tråkigt!

Dessutom känns det nästan som att man får en aha-upplevelse varje gång man läser om dem. Det är en såpass komplicerad histria, med saker som Rowling måste ha tänkt ut redan under första boken för att det inte ska bli fel. Och när jag läser om dem igen är det ofta nån liten detalj jag inte lagt märke till tidigare, blir lika glad och förvånad varje gång! :D

Älskar hela världen som Rowling skapat, det är verkligen helt fantstiskt! Älskar allt från varelser som thestraler och sprängskjärtskrabbor och deras egenskaper till att ingen elektronik fungerar på slottet och de skriver brev på pergament och skickar med ugglor till att slottet är så stort och mystiskt att inte ens Dumbledore känner till alla dess hemligheter…

Åh. Nu vet jag inte riktigt vad jag vill säga, men jag skulle kunna fortsätta i evigheter med att nämna saker jag älskar med Harry Potter. Alla små detaljer som det ligger så mycket tanke bakom!

<3

[NinaCrown]
1/29/13, 7:56 PM
#2

#1 Jag kan inte annat än förstå dig, är många gånger jag fantiserat om att gå runt på Hogwarts och om vilka känslor de olika platserna måste ge. Jag är en sådan som helt tappar tidsuppfattningen och kan promenera runt eller bara sitta och stirra på en utsikt i flera timmar när jag hittat en plats jag tycker om. Jag tycker Rowling lyckats få in sådana känslor i vardagslivet i slottet, när hon beskriver korridorerna och markerna. Det blir lite mindre sådant ju längre man kommer i böckerna dock, men det finns fortfarande där.

Har du någon gång läst böckerna på engelska? Jag gör det nu, och det blir väldigt mycket mer småinformation som man tidigare missat i dem tycker jag.

Yelly Bean
1/29/13, 9:44 PM
#3

Ja, det har hon verkligen lyckats med! Alltså, bara alla smågrejer med fnissande dörrhandtag. Och typ Sir Cadogan, så himla skön! Vad får hon allt i från? Tungan ute

Jag har läst 1an och 4an på engelska och lyssnat på 6an och 7an med Stephen Fry Skrattande Jag tycker helt klart att de är mycket bättre på engelska. Ska köpa dem så att jag har alla så ska jag läsa hela serien på engelska nästa gång. Översättningarna blir ju bättre, alltså alla namn och trollformler och så.

MissInAction
1/29/13, 10:06 PM
#4

Älskar böckerna av alla anledningar som ni nämner ♥ Skrattande

Men faktum är, att när någon frågar mig varför Harry Potter är så bra, så blir jag alltid lika ställd. Vadå, ifrågasätter hen HP?? Varför skulle det inte vara bra? Så tänker jag. Och så vet jag inte var jag ska börja, för att jag inte ska inleda en två timmar lång monolog om varför HP är så fantastiskt Förvånad

Så jag brukar helt enkelt säga att böckerna om HP är så bra, därför att de berättar om en magisk värld (i alla bemärkelser) där man sugs in totalt, och man kan inte låta bli att påverkas. Och det bästa är att de som älskar böckerna är allt från 5 år till pensionärer ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
1/30/13, 7:54 AM
#5

Haha, jag försöker att inte bli allt för hetsig om jag misstänker att någon ifrågasätter Harry Potter. Men jag har nog aldrig riktigt fått frågan om varför de är bra, mer "hur kan du läsa dem så många gånger?" och då brukar jag svara nåt i stil med att "de är helt underbara, koplicerade och jag upptäcker ständigt nya saker i dem som jag inte tänkt på innan. Dessutom har de gått från barnböcker till något mörkare så att alla kan läsa dem och växa upp tillsammans med Harry. Och jag älskar tanken på en alternativ värld mitt i bland vår egen, hur de mixas ihop liksom." Helt underbart. ♥

TerriZue
1/30/13, 10:17 AM
#6

Tja, en bättre fråga är väl; varför inte Harry Potter? Ärligt talat kan jag inte komma på enda anledning till varför man inte skulle tycka om Harry Potter.

Förutom att karaktärerna är underbara (både de onda och de goda), historien är fantastiskt spännande, och humor finns med överallt (även i de mest dystra böckerna) så är det ju en magisk berättelse.De är verkligen masgiska på riktigt! :) Varje gång jag läser så är jag själv en del av berättelsen, jag springer själv runt på Hogwarts och jag har mött Voldemort flera gånger, sett honom i vitögat och på något sätt överlevt tillsammans med Harry.

De är fantastiska eftersom man är en del av berättelsen. Jag kan läsa dem hur många gånger som helst och tycker fortfarande att de är otroligt spännande att vända blad. Jag har fantiserat om att springa runt på Hogwarts tillsammans med dem allihop, få besöka Hogsmeade, kittla jättebläckfiskens armar, läsa läxor i Gryffindor-tornet (självklart skulle jag gå i Gryffindor :P). Jag väntar fortfarande på att få mitt brev och kallas till skolan men då jag fyller 25 i sommar får jag kanske inse att det inte kommer hända, jag får nöja mig med att bli professor på skolan i stället. ;)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: