Annons:
Etikettallmänt
Läst 1883 ggr
[NinaCrown]
1/1/13, 8:28 PM

Vad för Boggart?

Jag har funderat på det här med boggarts. I böckerna får man bara veta om olika boggarts som tar fysiska skepnader. Tex Harrys dementor, eller Rons som blir en spindel. Mrs Weasleys blir hennes familj död… Men tänk om någons största rädlsa inte är något fysiskt? Själv tror jag att min största rädsla är depression. Vad gör en boggart då? Blir det närmaste fysiska? Tex en dementor?

Harrys blir ju en dementor för han är rädd för allt som hänt honom och att han tvingas återuppleva det när de är nära. Men det och depression är ju olika? Eller tänk om man är rädd för att svimma? Eller att få andningsnöd?

Ja, jag har funderat på det här ett tag men kommer inte fram till ett ordentligt svar ^^'' Någon som kommer på något?

Annons:
Yelly Bean
1/2/13, 8:02 AM
#1

Jag har aldrig tänkt närmare på det, så jag vet faktikst inte. Den kanske spelar upp scenariot? Att den visar sig själv som avsmimmad. Eller som deprimerad.

Rowling kanske inte ens tänkt på det själv. Intressant fråga! Glad

Sommarek
1/2/13, 10:23 AM
#2

Jag skulle tro att man upplever det man är mest rädd för. Om man till exempel är rädd för depression, så blir man deprimerad; om man är rädd för att svimma så känner man sig som om man svimmar etc (det har ju inte samma effekt om man "bara" svimmar, då slipper man ju faktiskt undan det som man är rädd för).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NinaCrown]
1/2/13, 1:22 PM
#3

#1 Vet inte riktigt… Har man god självdistans tror jag inte man kommer reagera speciellt på att se en reflektion av sig själv svimma… Kanske att man reagerar på att man håller på att kvävas, det kanske är lite mer dramatiskt?

#2 För mig låter det väldigt logiskt, men det närmaste man kan jämföra med i böckerna då är nog dementorer. De ger ju sådana effekter men är fysiska. Eftersom man bara får höra om fysiska boggarts så känns det lite som att de på något vis måste vara det?

Ack, nu vill jag ställa den här frågan direkt till Rowling med Tungan ute Skulle vara spännande att höra vad man får för svar!

Yelly Bean
1/2/13, 3:44 PM
#4

Låter logiskt #2 Glad

[NinaCrown]
1/2/13, 6:44 PM
#5

En tanke som slog mig nu är att en boggart kanske blir något som aktivt orsakar det man är rädd för? Tex i andningsnöd… Den kanske blir något som kan strypa en som tex en person eller grindylogg?

Upp till toppen
Annons: