Annons:
Etikettböckerna
Läst 3332 ggr
pepsibarn
2012-12-23 22:20

Osynlighetsmanteln

Nu har är inte jag så jätteinsatt i Harry Potter utan har läst böckerna kanske en gång och har börjat läsa igenom dom igen och då stötte jag på något som jag inte tyckte stämde.

De tre dödsrelikerna är ju fläderstaven, uppståndelsestenen och osynlighetsmanteln. Då antog jag att de bara fanns en osynlighetsmantel och att de inte gick att skapa själv, men i femte boken står det att en man (som jag inte kommer ihåg namnet på) har en osynlighetsmantel, eller Harry antog att det var en, men om han har en då, då kan ju typ Voldemort skapa en mantel själv istället för att ta den som Harry har. (Blev nu osäker om Voldemort var efter alla dödrelikerna…)

Så min fråga är, finns det flera osynlighetsmantlar eller var det en miss? :s

Annons:
MissInAction
2012-12-24 00:00
#1

Då jag bara har läst femte boken en gång hittills kan jag inte minnas det du säger. Ungefär var i boken står det? Intressant iaf, hoppas att någon annan vet Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

pepsibarn
2012-12-24 00:15
#2

Ja jag hoppas det, man blir alltid så fundersam när man märker sånt här. Glad

Men det står strax efter dementorernas attack när han mött mrs Figgs och ska hem igen. Mundungus Fletcher kommer dit och då står det "Han höll också ett hårt grepp om ett silverfärgat bylte som Harry omedelbart identifierade som en osynlighetsmantel" Glad

Yelly Bean
2012-12-24 07:56
#3

Xenophilius sa nåt i stil med att det finns många osynlighetsmantalar, men den sagan syftar på är perfekt; den stöter ifrån sig förhäxningar, bleknar inte med åren och så frågade han dem om de någonsin sett en sån mantel och att han inte trodde det. Då förstod Harry, Ron och Hermione att den som Harry har faktiskt är den äkta.

Sen som jag flrstår det, så kan man skapa andra, men att de ine blir lika bra. De täcker en inte fullständigt, och man kan bli förhäxad unden den om man blir träffad.

… Nu när jag skrev det här så kom jag på att Harry ju blivit förhäxad när han haft den på sig. En gång i början av sexan, när han spionerade på Malfoy. Och sen Dumbledore i slutet innan Malfoy kom ut till tornet. Såå, antingen har jag missförstått nåt, eller så finns det några finfina förklaringar Flört

pebb
2012-12-25 12:54
#4

Det är väl att den är bäst, och de tre dödsrelikerna skapades ju av döden (vad det väl?) så några andra grejer går ju inte att ersätta med utan det är just dom tre man behöver. Voldermort vill ju inte bara ha en osynlighetsmantel utan just den manteln för att det ska bli komplett.

Yelly Bean
2012-12-25 13:34
#5

För att bli herre över döden ja Glad

Annons:
pepsibarn
2012-12-28 18:59
#7

Tack för alla svar! Glad Behöver man inte fundera mer Glad

Vovvie94
2012-12-29 20:33
#8

Plus att i ettan säger Ron till Harry när han får den att de är ovanliga… om det bara fanns en som en del av dödrelikerna så borde han inte ens veta om att den fanns från början..Flört

Katniss
2014-12-14 16:56
#9

#3 Det var väl skon som syntes eller något sådant? Att den hamnade utanför manteln och att Malfoy förhäxade den?

R.I.P. Anton 💔

Yelly Bean
2014-12-14 18:09
#10

#9 Så kan det förstås vara. 🙂

Ljusa
2014-12-15 05:21
#11

Kommer lite svar så här i efterhand :) 

Man kan skapa mantlar men inte lika bra som Harrys precis som att man kan skapa trollstavar men de blir inte lika bra som fläderstaven.

Och det är manteln som inte kan förhäxas, alltså man kan förhäxa personen under men inte t.ex locka till sig manteln.

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Cola&Bacardi
2014-12-25 13:59
#12

Intressant! :)

Mvh Linnea 

Siri❤️Potter
2015-01-11 15:48
#13

Enligt Dumbeldore så var det inte döden som tillvärkade manteln, hans åsikt var att det var dom tre mäktiga bröderna  Peverel som skapade manteln, fläderstavel och uppståndelse-stenen.🙂

Annons:
sisela
2015-01-12 01:21
#14

Voldemort var väl aldrig ute efter manteln eller stenen egentligen? Han brydde sig ju bara om fläderstaven, och råkade göra en horcrux av stenen utan att veta vad det var.

[Filurkatten]1
2015-01-12 13:22
#15

#14 

Precis.

Vad jag minns så kände inte Voldemort till Dödsrelikerna, då hade han ju säkerligen försökt få tag på alla tre. Tror det nämns i sista boken att han inte kände till dom.

Upp till toppen
Annons: