Annons:
Etikettfilmerna
Läst 5667 ggr
Linneaundulat
11/12/12, 6:56 PM

Filmändringar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ni komma på några filmändringar?

Här är några från mig:

Varför använder de bara hattar i första filmen?

Varför slutar de nästan helt med klädnader sedan film 3?

och något som verkligen irriterar mig är harrys ögonfärg (hårfärg också även för den delen)

"Du har din mammas ögon" säger de ofta i böckerna men Lily har ju bruna ögon.

Och vad hände med elevhemspokalen?

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

Annons:
LaSadie
11/12/12, 7:32 PM
#1

haha, underbar bild

Yelly Bean
11/13/12, 7:55 AM
#2

Oj oj oj. Det är fullsmockat med fel ju! Kommer aldrig kunna komma på alla på samma gång.

I alla filmerna har de minskat ner Harrys och Dumbledores samtal i slutet till nästan obefintlighet. Seriöst, jag älskar deras samtal i böckerna, speciellt i femman där man får veta om profetian och det.

I sexan visas inte alla minnena om Voldemort. Skulle gärna vilja se den med Voldemorts mamma, morfar och bror.

Början i sexan! HELT FEL! Den där mugglartjejen som Harry pratade med finna ju inte ens. Ååh.

De ändrar hur skolområdet ser ut i filmerna. T. ex. i ettan så är det bara en liten bit platt gräsmatta mellan slottet och Hagrids stuga, men i trean är det backigt och en stig leder ner dit.

I sjätte filmen bränns kråkboet ner av dödsätare. Varför? Det är inte ens med i boken.

I sjätte filmen hjälper Ginny Harry att gömma halvblodsprinsens bok, det gör hon inte i filmen.

I filmen är inte Dumbledores begravning med. SJUKT DÅLIGT! Hade velat se när kentaurerna skjöt sina pilar, vattufolkets sång och ja, graven.

Blev mest om sjätte filmen nu känner jag. ^^ Har massa mer, men kommer inte på nu. :)

Afturelding
11/13/12, 1:57 PM
#3

Faat, både Harry och Lily ska ha gröna ögon ;) Och Voldemort ska ha röda.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Linneaundulat
11/13/12, 3:13 PM
#4

#3 Ja det har du ju rätt i!

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

TheGeneralIdea
11/13/12, 10:11 PM
#5

Jag tycker att det är så synd att regissören gick bort inför den tredje.. då försvann magin i det hela, Hermiones hår blev platt, allt blev grått och de gjorde måånga fler ändringar om man jämför med böckerna.

De glömmer också Harrys farväl till Dudley i näst sista filmen. Jag tycker det är ett viktigt ögonblick då det visar att Dudley faktiskt såg Harry som en bror.

De ändrar också öppningsscenen i Fenixorden till något fullständigt onödigt. De träffas i dagsljus och de provocerar varandra i närheten av Dudleys kompisar.

När Harry åker till kråkboet i Fenixorden i boken så reser de så högt upp de kan för att inte bli sedda, de fryser som tusan och är rädda. I filmen flyger de mitt i staden brevid en båt och oj vad roligt de har. Moody har också ögat synligt, i boken har han en hatt föör att dölja det för mugglare; en enkel detalj att ändra på.

Kommer inte på något mer just nu men vet att där fnns massor som bara är onödiga ändringar. Det klart att de tar bort och ändrar vissa saker fr att korta ner och göra det intressantare för tittare men det stör mig när det är helt onödiga ändringar som inte passar in. Det är till exempel knasigt att de har mugglarkläder på sig på Hogwarts när trollkarlar inte vet hur Mugglarkläder ska se ut!

Älskar de första två dock <3

Yelly Bean
11/14/12, 7:11 AM
#6

#5 Så sant, allt du säger. Tycker det är onödigt att ändra saker som skulle ha varit precis lika lätta/svåra att göra på rätt sätt.

Annons:
MissInAction
11/14/12, 11:13 AM
#7

Att Neville ger tips om sjögräset (heter det så?) till Harry inför vattenutmaningen i Tri Wizard Tournament! Förvånad

Kråkboet som ni tidigare nämnt är en av de saker som stör mig allra mest. Det är en sån stor grej och varför, varför, varför??

Den där dansen i sjunde filmen.. mellan Harry och Hermione Obestämdsäkerligen endast på grund av att de tyckte det behövdes något för att lätta upp den tunga stämningen som annars genomsyrar hela flmen.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
11/14/12, 3:46 PM
#8

#7 Ja, jag tycker de kunde gett Dobby en större roll i filmen, eftersom det faktikst var han som gav Harry sjögräset!

[Ebfotograf]
11/20/12, 5:29 PM
#9

Ögonen på Harry är för att han inte tålde linserna, sedan så händer ju ändringar hela tiden ;)

Det finns otroligt många borttagna sener (som alltid) och finns att se nästan var som helst ;)

TheGeneralIdea
11/20/12, 7:47 PM
#10

#9 Jo det klart att ändingar sker och det får man väl acceptera när de gör en ny version. Vissa ändringar är dock onödiga och gör snarare handlingen i filmerna sämre än bättre i min mening. Harry Potter är ju trots allt en av de bäst säljande bokserierna genom tiderna. Då tycker jag att de förtjänar en regissör som förstått handlingen och karaktärerna på djupet, även förstått läsarna.

Men detta är min åsikt :) Jag är inte fötjust i regissören helt enkelt antar jag.

Yelly Bean
11/21/12, 8:35 AM
#11

#10 Håller med helt! Vissa saker som de valt att göra istället för det som faktikst händer skulle varit lika enkla/svåra att göra. Varför inte göra så det blir rätt då liksom. Böckerna är redan skrivna, det är inte upp till regissören att ändra sånt. Tycker jag. Glad

TerriZue
11/21/12, 1:06 PM
#12

Jag kan inte ens räkna upp de fel jag kommer på, det skulle ta mig en vecka och ingen skulle orka läsa mitt romanlånga inlägg.

Första och andra filmen var helt okej, självklart hade det gjorts missar och ändringar men inte mycket mer än vad man kan förvänta sig när en bok görs om till film.

Tredje filmen var dock helt hundra procent jättehemsk! De totalsabbade en sjukt bra story genom att göra en helt värdelös filmverision. Efter tredje filmen gick det bara nerför och jag tycker verkligen inte alls om filmerna, jag har mycket svårt att titta på dem.

De sista två filmerna ville jag inte ens se, enda anledningen till att jag över huvud taget slösade bort de timmarna av mitt liv var för att min sambo ville se dem tillsammans med mig.

Nej, filmerna är ett riktigt fiasko och jag hoppas på en remake någon gång i framtiden (trots att jag skulle sakna några av skådespelarna i så fall).

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Sniff]
11/21/12, 2:05 PM
#13

Jag håller med er, filmerna är helt usla och fulla av medvetna misstag. Jag gillar inte att se filmerna alls, de har helt förstört den underbara bokserien.

Men att det var olika ressigörer visste jag inte, tack för att ni lärt mig något nytt! Glad

Annons:
Yelly Bean
11/21/12, 2:31 PM
#14

#12 Jag håller med dig, men jag blev ändå ledsen av tanken på en remake. Haha, skulle verkligen sakna vissa av skådisarna! Många av dem ÄR verkligen sina roller. Typ Alan Rickman, Gary Oldman och Maggie Smith. Tror inte man kan hitta några skådisar som bättre passar sina roller. Finns ju några till, typ Helena Bonham Carter och Timothy Spall. Men orkar inte räkna upp alla. xD

Kom på en grej till som verkligen stör mig med filmerna. Peeves är inte med! Seriöst, en stor del av Hogwarts-känslan ligger ju i honom och alla hans galna upptåg. Så fruktansvärt irriterande och jobbig men ändå, vad vore Hogwarts utan Peeves?

KaninPiggelin
11/21/12, 4:56 PM
#15

#2 men Ginny gömde väl halvblodsprinsens bok för harry? :)

Tycker också att det är så sjukt dåligt med alla dessa onödiga ändringar, en del av magin i böckerna försvinner ju när de gjort filmerna :(

 /Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

TerriZue
11/21/12, 7:34 PM
#16

#14 Håller med dig om vissa skådespelare. Skulle verkligen sakna Rickman och bröderna Phelps tycker jag är toppen! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Kameo
12/1/12, 12:57 AM
#17

En sak jag stör mig på är hur professor Flitwick förvandlas mellan första och tredje filmen någonstans - i första har han vitt skägg och är skallig, och ser mer ut som en tomte än något annat, men i den tredje filmen har han mörkt, kort hår och är inte bara lärare i trollformellära - utan leder även skolkören…

Måste även säga att jag skulle vilja se samma sorts labyrint i GoF-filmen som i boken - i filmen är det bara buskar som rör sig, i princip. I boken däremot är det massor av olika varelser - jättespindlar, sprängstjärtsskrabbor, boggartar och en sfinx bland annat.

Med vänliga hälsningar,
Filip

Kameo
12/1/12, 12:58 AM
#18

#5 De hade faktiskt med Dudleys och Harrys avsked i filmen - men som en bortklippt scen!

Med vänliga hälsningar,
Filip

TheGeneralIdea
12/1/12, 2:03 AM
#19

#18 Jaha, det visste jag inte så det får jag kolla upp :)

Yelly Bean
12/1/12, 9:52 AM
#20

#18 Har du en länk till den scenen? Skrattande

#17 Åh, det har jag också stört mig på. Sfnixen skulle ha varit cool att se!

Annons:
Kameo
12/1/12, 1:15 PM
#21

#20 Här är länken (ingen sån där effekt på den gröna skärmen i bakgrunden dock):

Med vänliga hälsningar,
Filip

Ellviraaa
12/1/12, 3:19 PM
#22

Men gud den scenen skulle ju såklart vart med!!! :O Varför tog dom bort den?

Kameo
12/1/12, 5:23 PM
#23

Det har väl att göra lite med tiden att göra… hade den varit med hade det blivit några minuter extra, och så finns det massor av andra scener som är bortklippta som finns bland extramaterialet (till exempel scenen där Harry pratar med Arthur ute i verktygsboden).

Med vänliga hälsningar,
Filip

Yelly Bean
12/1/12, 5:55 PM
#24

Men åååh! De borde verkligen tagit med den! Det gör så mycket i boken tycker jag, det gör så stor skillnad på hur man ser på Dudley!

TheGeneralIdea
12/1/12, 9:09 PM
#25

Jag tyckte också att den skulle vart med men förstod att de tog bort just den tagningen för tempot var väldigt långsamt om man jämför med resten av filmen. :) Tycker dock att den är viktig för handlingen..

Kameo
12/1/12, 9:57 PM
#26

Jag tycker som ni andra att klippet är en stor del av handlingen, men rätt irrelevant för hur handlingen fortlöper…

Med vänliga hälsningar,
Filip

TerriZue
12/2/12, 9:44 AM
#27

Den skulle verkligen ha varit med! Blir tokig på att de klipper bort bra scener ur filmer jämt och ständigt!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
TheGeneralIdea
12/2/12, 1:37 PM
#28

#26 Jo det är sant att det är irrelevant för resten av filmen, men det är relevant för det förflutna och hur man ser på Harrys och Dudleys relation

Kameo
12/2/12, 4:10 PM
#29

#28 Ja, jag förstår ju vad ni menar, men filmer jobbar (oftast) främst på att visa händelseförloppet och inte det runtomkring.

Med vänliga hälsningar,
Filip

Yelly Bean
12/3/12, 7:03 AM
#30

Men det är ofta "runt omkring sakerna" som gör att filmerna blir bättre, tycker jag :) Ger lite mer själ till det.

[Sniff]
12/3/12, 7:58 AM
#31

#30 Håller med, det är de små detaljerna och alla små sidospår som gör att filmen får lite variation och känsla Glad

Ellviraaa
12/31/12, 4:47 PM
#32

Hitta denna videon på you tube med alla bort tagna scener ur dödsrelikerna del 1!

Bara det att det är tysk text…

Yelly Bean
1/1/13, 9:39 AM
#33

#32 Åh, jag saknar verkligen scenerna med Dudley och Petunia! Och den där Harry sa till Arthur att de är övervakade. Men fett dåligt ändå att de har sina egna röster, SOM OM Arthur inte skulle känna igen dem. xD Jag förstår att man måste göra det så att alla förstår, men det kändes bara.. dåligt.

Och jag fattar inte varför de klippt bort scenen där de är i tältet och Ron säger att Voldemorts namn är tabubelagt! Det är ju viktigt! I och för sig så har de ju ändrat hur de blev fångade. Men ändå.

Ellviraaa
1/1/13, 4:52 PM
#34

#33 Eller hur! :S

Annons:
UrchinFamiljen
1/3/13, 9:37 PM
#35

Men de ändras ju typ i varje film efterom det är olika människor (vet inte vad det heter egentligen) som styr upp filmen typ varje film. Jag tyckte att sexan var för grå! Man blev ju deprimerad! Fast det är kanske det som dom ville.. Och när jag kollade på sexan så hade jag inte läst boken först (hade gjort det på varje flm innan, men inte den här gången eftersom min bror ville kolla på den) och jag fattade typ inget.. :/

Filmerna var bra, men böckerna är helt underbara! De är helt klart bäst! :D

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Upp till toppen
Annons: