Annons:
Etikettnågot-du-undrar
Läst 1482 ggr
Yelly Bean
2012-10-09 07:13

Minnessållet

Jag kom att tänka på minnessållet i MissInActions förra inlägg (om vilka föremål man skulle vilja ha).

Dumbledore säger ju tll Harry i fyran att man kan lägga ifrån sig tankar i den, om det känns som man har för mycket i huvet. Då minns man väl inte just det minnet längre, så länge man inte tittar på det i sållet? Annars vore ju dess funktion ganska meningslös. Men hur kan då vissa, som t.ex. Snigelhorn i sexan, lämna ifrån sig ett minne i en liten flaska utan att få tillbaka det? Borde inte det betyda att han aldrig kommer minnas just det minnet igen? Förvånad Fasen vad hemskt i så fall!

Ja, om han inte kom till Dumbledore efteråt då, och bad om att få tillbaka det… Och… han borde ju logiskt sett inte ens komma ihåg vilket minne det är han vill ha tillbaka? Men det är ju inget man får läsa om i alla fall.

Jag tror att jag just gjorde mig själv mer förvirrad än vad jag var innan. TystSkrattande

Annons:
[Sniff]
2012-10-09 08:33
#1

Jag tror att man minns det minnet, men att det inte är lika tydligt som man gjorde innan man man lämnade ifrån sig det. Kanske minns man bara att man har lagt ifrån sig det? Eller så försvinner det inte alls, man använder bara minnessållet för att det är lättare att få en överblick av sammanhang och sånt när man försöker klura ut någotGlad

Men jag undrar hur det fungarar, kan man se samma minne flera gånger? När Dumbledore häller ut minnen från flaskorna, stannar de då kvar i minnessållet? För flaskorna blir ju tomma, och det vore ju synd om de försvann…

MissInAction
2012-10-09 08:44
#2

Ja jag funderar också på om de försvinner?? Eller det kanske är en såndär detalj som bara skulle vara tråkigt att skriva om i böckerna - men att de ändå kommer tillbaka till flaskan sen Flört

Jag har fattat det som att minnena finns kvar i huvudet, men de blir inte lika påträngande då man har "plockat ut" dem. De kan liksom dyka upp, men sedan flyter de bara iväg igen på något moln, så att säga.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
2012-10-09 10:49
#3

Ahaa, jo det låter vettigt! För Dumbledore sa ju att det kan vara jobbigt med "påträngande" tankar, kommer inte ihåg exakt vad han sa nu. Men Harry fattade inte vad han menade i alla fall. ^^ Men aa, det låter bra som ni säger att de liksom inte blir lite påträngande. Glad

Men jag tror inte de försvinner från minnessållet. Det är ju som en förvaringsplats för tankarna. Glad

[Sniff]
2012-10-09 11:12
#4

Hur hittar man rätt tanke i minnessållet då? Förvånad

[bessiethebeast]
2012-10-09 11:40
#5

Jo, som jag har fattat det så försvinner inte minnet ur huvudet. Det finns kvar. Man kan istället he det i minnessållet för att kunna dela det med andra och kanske kunna titta på det senare när minnet börjat försvinna. Kan ha helt fel men så har jag fått uppfattningen om det :)

TerriZue
2012-10-09 12:30
#6

Jag har tänkt jättemycket på det där jag också men blev bara snurrig av det, så jag gav upp. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Yelly Bean
2012-10-09 21:01
#7

Jag blir bara mer och mer imponerad av Rowling som kom på allt! Förvånad Hon måste ju vara konstant snurrig. ^^

[bessiethebeast]
2012-10-09 21:03
#8

#7 Hahaha joo jag skulle ju bli galen av att ha sån fantasi! Lär ju snurra runt saker i huvudet hela tiden…

Yelly Bean
2012-10-09 21:28
#9

Jag har i och för sig vild fantasi, men en serie i klass med Harry Potter lär jag ha svårt att slå! Haha, Cool

Cafesinner
2012-10-09 22:20
#10

Man kan nog både lämna ifrån sig och "klona" minnen..?

Upp till toppen
Annons: