Annons:
Etikettallt-mellan-himmel-och-jord
Läst 2016 ggr
Yelly Bean
8/21/12, 2:39 PM

Vad läser ni?

Är lite nyfiken på vad ni läser utöver Harry Potter? Vilken är er favoritbok/-serie? Skrattande (Efter Harry Potter då, hoho)

Annons:
MissInAction
8/21/12, 3:53 PM
#1

Åh, klart att Harry Potter är nummer ett! Cool

Just nu håller jag på att läsa om The Hobbit av Tolkien, inför filmen som kommer i december! Var tolv år sedan jag läste den sist.

Andra favoriter jag har:

Den mörka materian, trilogi av Philip Pullman.
Böckerna heter på svenska Guldkompassen (den blev film men floppade), Den skarpa eggen, och Bärnstenskikaren. De här böckerna ligger enligt mig inte alls långt efter HP. När jag precis läst ut dem tyckte jag att de nog var bättre. De har verkligen satt spår i mig och påverkat mig djupt. Karaktärerna, världen och handlingen vägrar lämna ens tankar när man börjat läsa.
Och jag önskar att någon gör om första filmen och ser till att den blir mer trogen boken - hade älskat att se bok 2 och 3 som film!! <3
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_m%C3%B6rka_materian

Hungerspelen, triogi av Suzanne Collins. Tänker inte beskriva den närmare här. 

Sedan efter de så måste jag säga att min favoritförfattare är Paulo Coelho och jag har nästan alla böckerna Glad De böckerna är väl lite mer "vuxna" om man jämför med HP. Fast vad vet jag?? Jag var 25 tror jag, när jag läste Alkemisten, och sedan var jag fast. Varenda en av hans böcker har fått mig att gråta. Av lycka Glad

Blev lite långt. Men du frågade ju Oskyldig Vad har du för favoriter då, fru Sajtvärd?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

pebb
8/21/12, 4:46 PM
#2

Twilight saga, Vampire diaries, true blood, hmm känns som ett tema här ;) just nu läser jag modelland av tyra banks.

Yelly Bean
8/21/12, 5:03 PM
#3

Åh, den mörka materian har jag på min (långa) "att läsa-lista" Skrattande Eller, jag har väl ingen lista egentligen, men jag vet i alla fall att det är massa böcker jag tänkt läsa. Hoho Oskyldig

Känner igen det där med filmer som baseras på böcker som floppar. Typ Eragon… Älskar den serien, men filmen… åh. *tragisk suck* Den dödade serien lite.

Får definitivt kolla upp Coelho då, vad heter serien? Eller har han (eller hon^^)  fristående böcker?

Haha, det är lugnt, jag tycker bara det är kul! Cool Oh, jag vet inte vart jag ska börja! Det är så mycket! Men det jag tänker på först är Harry Potter (så klart), Twilight, Arvtagaren, Sagan om Klanen Otori, Temerarie, A Song of Ice and Fire (är bara på andra boken än så länge, men vet att jag älskar det), Vampire Academy.

Twilight fastnade jag verkligen för när jag läste dem. När jag läste första boken första gången, så hade jag inget annat att börja med med en gång, så jag började läsa den igen, direkt. Haha. Jag gillar hela kärlekssagan och blir så irriterad när folk säger att det inte är riktiga vampyrer och så. Tycker bara det är coolt att Stephenie Meyer har gjort sin egen grej av det! Dessutom tycker jag inte att Bella är så svag som alla får henne att framstå. Hon är lätt att relatera till för hon är så normal. Haha, nu ska jag inte skriva en uppsats här… x)

Arvtagaren och Temeraire gillar jag för det är drakar med. Måste erkänna att jag nog gillar första boken i Arvtagaren mest, de andra är inte såå bra. Tyvärr. Älskar hela idén annars, med drakryttare och det och att man utövar magin med det gamla språkets ord. Temeraire älskar jag, för de är lite vuxnare än Arvtagaren.

Sagan om Klanen Otori utspelar sig i medeltidens japan. Det finns flera klaner, och pojken som det handlar om kommer från "de gömda". Hans by hade bränts ner av en krigsherre, Iida Sadamu. Han flydde och blev adopterad av Herr Otori Shigeru. Takeo (huvudpersonen), kommer ju från de gömda på sin mors sida, men hans far var från "släktet". De har speciella förmågor och använder dem för lönnmord och spionage. Släktet vill att Takeo ska bli en av dem och aa… Jag älskar den serien! Det är 5 böcker, och den sista utspelar sig innan den första i tid.

A Song of Ice and Fire är awesome. Jag är som sagt bara på andra boken, det finns fem och det ska komma två till. Men de är skitbra verkligen! Det handlar ju om fem olika släkter/familjer som kämpar om tronen i the seven kingdoms. Det är väldigt många personer, vilket ju är naturligt, det är ju hela världen det handlar om! Det handlar om olika personer i varje kapitel, vilket gör att det är svårt att sluta läsa för man sugs ju in i varje persons berättsle hela tiden, så när en persons kapitel tar slut tänker man "ååhnej!", men sen blir det lika spännande med nästa. Jobbigt alltså. TystCool

Vampire Academy kan verka simpelt. Det handlar om En tjej som heter Rose, hon är Dhampir (människa/vampyr) och hennes kompis Lissa som är moroi (vampyr/vampyr). Alla moroi står i kontakt med ett av elementen (jord, luft, vatten, eld). Men det finns ett element till; ande. Lissa står i kontakt med andre och tog tillbaka Rose till livet efter att hon dött, vilket gör att Rose är skuggkysst och har ett speciellt band till Lissa. De går i en skola för vampyrer där moroi utbildas i vanliga ämnen och dhampirer utbildas till att bli försvarare. Det måste de göra för att det finns en annan sorts vampyrer som skapas; Strigoi (moroi föds), och de är onda och vill döda moroi för att deras blod är godast. Låter som en rätt simpel och lättsmält ungdomsserie, och det är det väl också på sätt och vis. MEN jag har helt kärat ner mig i en person som heter Dimitri. Åh, han är perfekt. <3

Och jag som sa att jag inte skulle skriva en uppsats här. Slutade väl som en hel roman. Nåja, nu har du lästips i alla fall! Skrattande

Yelly Bean
8/21/12, 5:10 PM
#4

#2 Åh, Vampire Diaries! Jag hade hört att böckerna skulle vara sjukt dåliga jämfört med TV-serien. Och ja, efter uppvaknandet och kampen håller jag med om att serien är bättre, men inte att böckerna är dåliga. Tycker de var ganska bra faktiskt. Glad

MissInAction
8/21/12, 5:26 PM
#5

Jättekul med lästips! Skrattande Även om jag också har en lååång att läsa-lista. 
A song of Ice and Fire har jag läst rekommendationer om lite här och var, och likaså Vampire Academy, så det är inte omöjligt att jag plockar upp dem någon gång! Och sambon vill att jag ska läsa hans Eddings-böcker.

Paulo Coelho är en brasiliansk författare och hans böcker är fristående. De har teman som kärlek, vänskap, tillit, mod, hopp, tro, magi och åtrå. Ja, det som hör livet till. Böckerna har ett djup och får mig inte bara att tänka till, utan även att känna. Det är som att varje bok ger mig ytterligare en insikt Glad
Han skriver ju på portugisiska och det förstår jag inte, så jag har alla böckerna på svenska, de flesta i pocket. Sedan så tycker jag att Paulo verkar vara en så oerhört varm person. Han hade boksignering, nu minns jag inte om det var här i Uppsala eller om det var i Sthlm men jag tror det var i Uppsala, och jag kände att jag kan inte gå för jag kommer börja gråta eller nåt när jag träffar honom Förvånad men jag har ångrat att jag inte gick. Han skänker också pengar till bland annat ett institut fö utbildning där i Brasilien. 
http://paulocoelho.com/en/

Kan ge några boktitlar!

Alkemisten
Pilgrimsresan
Veronica bestämmer sig för att dö*
Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät
Zahiren
Elva minuter
Djävulen och fröken Prym
Brida
Häxan från Portobello
Valkyriorna
Segraren står ensam
Aleph

* Den här boken har filmatiserats, med Sarah Michelle Gellar i huvudrollen, och David Thewlis (Remus Lupin) som doktor Skrattande Jag tycker dock att filmen känns rätt så platt i jämförelse med boken som jag upplevde som väldigt omtumlande.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LaSadie
8/21/12, 5:32 PM
#6

Jag har läst Twilight flera gånger och kan läsa dom om igen :)

Sen är en återkommande bok som jag kan ta upp och läsa är berättelserna om Grottbjörnens folk. Läste den första gången i sexan och har läst alla flera gånger om. Jättebra serie

Sen läser jag nästan allt som är skrivet av Philippa Gregory. Hon skiver jättebra och älskar hennes historiska romaner

Annons:
[Ebfotograf]
8/21/12, 5:43 PM
#7

HP först såklart, och sedan måste det bliiiii Alanna böckerna av Tamora Pierce. Har inte läst så många böcker, inte många som är värda att komma ihåg ;)

TerriZue
8/21/12, 6:24 PM
#8

Det är ju en hel del som är så grymt bra, även om Harry Potter alltid kommer vara nummer ett. ;)

Twilight Saga är så sjukt bra och jag älskar verkligen alla böckerna i serien, nu var det dock ett tag sen jag läste dem. När de kom var jag helt förtrollad och läste dem igen, och igen, och igen men det har nog lagt sig lite nu. Jag läste även The Host av Stephenie Meyer och även den var grym!

A Song Of Ice And Fire har jag börjat plöja igenom, är precis klar med första boken. Det tog sin tid att komma igenom den men det var det värt, den var fantastiskt bra och så väl genomtänkt.

The Hundergames en trilogi som jag inte tro någon här inne missat att höra talas om. Tyckte mycket om den och de böckerna ska läsas om så fort tid finns.

Sagan om klanen Otori läste jag ut för några månader sen och den gillade jag, den var väldigt annorlunda. Inte direkt fantasy men då det är en helt annan kultur och dessutom lite längre bak i tiden blir det nästan samma sak.

Arvtagaren Ja, hur skulle man kunna undvika att älska den serien? Helt fantastisk!

Sagan Om Ringen jag är fantasy-nörd och har självklart läst trilogiernas trilogi! Här saknar jag ord för att beskriva hur fantastiska jag tycker böckerna är, ett mästerverk helt enkelt!

Magikerns Saga en serie i åtta delar (på svenska, i den engelska är det bara fyra böcker). Den handlar om en magiker vid namn Aurian och hennes liv, den är otroligt bra! :)

Ojej… nu blev det här väldigt, väldigt mycket. Jag tänker inte fortsätta med min lista, den kommer bli milslång. :P Men nu har ni en uppfattning om vad jag har i bokhyllan i alla fall. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

MissInAction
8/21/12, 9:56 PM
#9

#8
The Hungergames menar du ju! Byt ut d mot g Cool

Sagan om ringen har jag också läst, såklart. Hehe den kändes självklar.

Ska lägga till en trilogi som jag läste för kanske 11-12 sedan och som jag älskade! Den påverkade mig också väldigt mycket. Böckerna är skrivna av Mary Mackey och heter The Earthsong Trilogy på engelska. Jag har böckerna på svenska och de heter Året då hästarna kom, Hästarna vid porten, och Våreldar. Såhär beskrivs första boken:

Volume One of The Earthsong Trilogy evokes the moment in pre-history when marauding nomads brought horses, male gods, and war to a goddess-worshipping Europe that had known peace for thousands of years. Against this perilous backdrop, a passionate, dangerous love develops between Marrah, a gifted priestess, and Stavan, one of the invading warriors.

Jag minns att jag var så tagen av historien och karaktärerna att jag skrev dikter om dem, och så mailade jag författarinnan och tackade för att hon skrivit böckerna. Hon arbetade då på något universitet i USA, tror hon gör det fortfarande.  

Här kan man läsa om böckerna och om henne om man vill - jag rekommenderar dem varmt! Glad Vet dock inte hur lätt det är att få tag på dem om man vill läsa dem på svenska. Men bibliotek borde ha. Annars finns de på amazon.

Och förresten - Berättelsen om Narnia! Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
8/22/12, 7:57 AM
#10

#5 Kanske ska se filmen då, och se om det är nåt för mig! Gillar böcker som man inte bara lägger ifrån sig när man är klar, utan att man går och tänker på dem länge efteråt. Glad

Yelly Bean
8/22/12, 7:58 AM
#11

#6 Ja, Twilight är underbara! Och grottbjörnens folk är också bra. Jag läste ut sista boken nu i somras. Otroligt bra! Glad

Yelly Bean
8/22/12, 7:59 AM
#12

#7 Åh, jag tror att jag har läst dem! Heter inte en av böckerna Lejoninnans Sång? Eller är jag helt ute och cyklar? ^^

Yelly Bean
8/22/12, 8:04 AM
#13

#8 Vi verkar ha samma smak Skrattande Måste till min skam erkänna att jag inte har läst Sagan om Ringen än.. Jag vet, det är hemskt! Men jag har dem i bokhyllan (den gamla översättningen). Har försökt läsa dem två gånger men komit av mig. Tycker de är rätt sega i början, men det kanske blir bättre? De är ju trots allt fantasyns fantasy, så nåt måste de ju ha för att ha charmat folk så! Cool

The Host är också väldigt bra ja! Annorlunda, och intressant.

Hoho, har inget emot långa svar. Älskar att få boktips! Skrattande

Annons:
Yelly Bean
8/22/12, 8:08 AM
#14

#9 Ska kolla upp den serien med! Cool

Och ohja! Narnia, älskar de böckerna <3 synd att de är så tunna. Man läser ju ut dem på en timme, haha! Men de är underbara. Kyss

TerriZue
8/22/12, 9:41 AM
#15

#9 Ja, Hungergames menar jag ju så klart. :) Och just det… Narnia har jag också läst, en fantastisk serie det också! :)

#13 Jag har också den gamla översättningen och även jag tycker att den var ganska seg och tung i början. Mycket att hålla koll på och så. Ska jag vara helt ärlig tog det mig flera år att tamig igenom dem. Då läste jag självklart inte hela tiden, jag tog pauser och läste mycket annat emellan, bara för att jag inte orkade plöja dem på en gång. När jag hade blivit lite äldre och orkade koncentrera mig lite längre (då hade jag kommit igenom nästan halva andra boken) fastnade jag och plöjde genom resten på ganska kort tid.

Så, jag tror jag började med dem lite för tidigt. Är dock mycket glad att jag läst dem och kommer läsa dem igen. Jag blev dock väldigt besviken på filmerna när jag sett dem igen efter att ha läst böckerna klart. Jag har helt olika uppfattning om karaktärerna i filmen och boken.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

pebb
8/22/12, 2:30 PM
#16

#4 Jag säger helt klart att Vampire diaries böckerna är mycket bättre, fast dom går inte att jämföra med tvserien efetrsom det enda som är samma är deras namn i övrigt finns det inte ett samck som stämmer. Är nog därför jag gillar båda delar, allt är så fel på tv så jag stör mig inte på det ;)

Yelly Bean
8/22/12, 3:12 PM
#17

#15 Jag brukar inte ha problem för att fastna i en bok när jag börjar läsa den, men det hade jag ju med dem då. Men jag ska läsa dem, snart. Cool

Oj, och jag som älskar filmerna! Hoppas inte jag ändrar åsik om dem när jag läst böckerna. x3

#16 Nej, det var väldigt mycket som var olika! Fast jag tycker nog ändå att serien är bättre.. Oskyldig Damon <3 Läste eller såg du serien först?

pebb
8/22/12, 6:57 PM
#18

#17 Jag såg på tv först och jag håller med dig, Damon… ;) Jag väntar varje dag på att han ska komma och hämta mig, Elena är såå fel för honom och jag är såå rätt hehe ;) Fast jag gillar honom ännu mer i böckerna.

Å jag måste ju hålla med om Hungergames och The Host, också väldigt bra!

LaSadie
8/22/12, 7:43 PM
#19

Böckerna om klanen Otori är såååå bra.

Mikaela120
8/22/12, 8:16 PM
#20

Just nu läser jag "Ondvinter" och "Hush Hush" som på svenska heter "Fallen ängel".

Annons:
Yelly Bean
8/23/12, 8:16 AM
#21

#17 Haha, åhsåperfekt <3

#19 Ja verkligen, jag älskar dem!

#20 Fallen ängel har jag hemma, köpte den på rean Cool Ska läsa den så småningom, vill helst ha alla innan jag börjar läsa, x)

[Sniff]
8/24/12, 11:19 PM
#22

Härligt att få lite boktips!

Jag vet inte riktigt vad jag läser… Deckare, kärleksböcker, serier, faktaböcker och sånt. En av mina favoritböcker är Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, den är väldigt bra! Jag har läst nästan alla böcker i Harry Hole-serien och gillar Agatha Cristies deckare. Twilightböckerna är alltid roliga att läsa, när jag är på det humöret.

Men Harry Potter är ju helt klart det bästa som någonsin skrivits! Skrattande

Yelly Bean
8/25/12, 10:47 AM
#23

#22 Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag har jag läst baksidan på (och även smygläst lite i affären, haha), den verkar bra! En annan som verkar vara lite i samma stil är Här ligger jag och blöder. Har inte läst den heller, men jag ska. Båda verkar bra. Glad

Och ja, Harry Potter slår allt med hästlängder! Eller kanske med trollstavlängder? Tungan ute

[Sniff]
8/25/12, 11:38 AM
#24

#23 Jag har läst nästan hela Här ligger jag och blöder, men mamma råkade lämna tillbaka den till bibblan innan jag hann läsa klart denObestämd Den var också bra, jag älskar sättet de är skrivna på! Läsläsläs! Skrattande

Hehehe det är som magi! FörvånadTungan ute

Yelly Bean
8/25/12, 11:51 AM
#25

#24 Haha, ajdå! ^^ Men det låter ju bra! Ska läsa dem så fort jag inte har annat att läsa Cool

Linneaundulat
8/26/12, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Ja utöver Harry Potter-böckerna som är nr 1 på min lista kommer nog kanske

"Oksa Pollock"-böckerna och "Hobbiten"Skrattande

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

Yelly Bean
8/27/12, 8:15 AM
#27

Har sett dem i bokhandeln, vad handlar de om? Glad

Annons:
Linneaundulat
8/27/12, 9:21 PM
#28

#27  "De vilsnas skog" är inte första boken om Oksa men här står det om andra boken:

www.rabensjogren.se/bocker/Utgiven/2012/Sommar/plichota_anne-oksa_pollock_de_vilsnas_skog-kartonnage/

Glad

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

Yelly Bean
8/28/12, 8:32 AM
#29

#28 Låter lagom catchy och underhållande Cool

Upp till toppen
Annons: