Annons:
Etikettnågot-du-undrar
Läst 3696 ggr
Yelly Bean
8/11/12, 9:24 AM

Abra Cadabra VS. Avada Kedavra

Jag har alltid funderat på sambandet mellan frasen Abra Cadabra (som nog alla känner till) och Avada Kedavra som är dödsförbannelsen i Harry Potter. De låter ju väldigt lika båda två, eller hur?

Googlade lite och hittade att Abra Cadabra kommer från armeniskan och betyder "I Create when I speak" (Jag skapar när jag talar). Och att Avada Kedavra också kommer från armeniskan och betyder "I obliterate when I speak" (Jag utplånar när jag talar).

Vilket också får mig att tänka på trollformeln "Obliviate", som gör att man glömmer saker. Obliterate (förgör, utplåna) låter ju likt obliviate.

Så J.K Rowling har nog tänkt till mycket när hon hittat på sina trollformler och förbannelser! Jag tycker det är mycket roligare att hon har lagt ner så mycket jobb på det, i stället för att bara blanda ihop några bokstäver så att det låter coolt. Det blir så mycket mer "trovärdigt" då. ^^

Läs mer: HÄR, HÄR och HÄR.

Det finns massor av källor om det här, jag har inte ens skrapat på ytan.. heh. Men det är intressant! :)

Annons:
Pelle Långlös
8/11/12, 10:37 AM
#1

Spännande Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

LaSadie
8/11/12, 10:46 AM
#2

Intressant!

ChristineL
8/11/12, 10:50 AM
#3

Oja! kan komma på hur många som helt både trollformler och namn. Exempelvis:

Lumos: latin för ljus
Nox: latin för natt
Lupin: Lupus är latin för varg
Slytherin:  Dom har en orm som symbol, Slither=engelska för slingra, slingrande
Gryffindor: Lejon som symbol, en griffin är hälften lejon hälften örn
Ravenclaw: Kanske det mest uppenbara, raven=korp, claw=klo
Sprout: Rakt översatt från engelska blir det gro, spira, växa upp, skott, en tillfällighet att just Professor Sprout lär ut växtlära?
Ridiculus: Rakt översatt till svenska blir det löjligt, ett samband med hur man bekämpar en boggart.
Disapperate: Disapear, försvinna
Silencio: silence, tystnad

Kan fortsätta i all evighet tror jag :P

MissInAction
8/11/12, 11:17 AM
#4

Ja absolut! Självklart har damen tänkt till även här Skrattande

Ja det är fascinerande att tänka på det här. Jag vet att en del tänker på det som att Rowling var lite "lat" och tog ord som redan fanns, eller byggde på de som fanns - istället för att hitta på egna. Jag hör dock till dem som tycker att det är genialt, det hon gjort. Det känns både mer trovärdigt och mer förankrat i "vår" värld på så vis Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
8/11/12, 11:18 AM
#5

#1 och #2 - Visst är det! Skrattande

#3 Ja, det finns ju hur många som helst! Jag skulle nog tro att alla trollformler har en bakgrund. Det är kul också att många personers namn har något att göra med hur de är eller hur de ser ut, som Sprout, som du sa. :) Eller Pius Korpulens (Thicknesse på engelska), kommer inte ihåg om han beskrivs som fet, dock, men jag blev i alla fall lite sur över att han i filmen var smal… Haha! Rynkar på näsan

Yelly Bean
8/11/12, 11:20 AM
#6

#4 Ja, jag hör till samma "sida" som du! Hon är ju briljant! :)

Och jag fattar inte hur man kan tycka att hon var lat som byggde sina trollformler på ord som redan fanns, för det måste ju ha varit jobbigare för henne, eftersom hon måste hitta alla olika ord och ta reda på vad de betyder. Istället för att bara komma på nåt ord och en betydelse till det själv, det hade ju varit enklare Förvånad

Annons:
MissInAction
8/11/12, 11:22 AM
#7

#6
Exakt! Ja jag tycker att det är perfekt Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
8/11/12, 11:23 AM
#8

#7 Perfekt indeed! Cool

[Sniff]
8/11/12, 2:47 PM
#9

Det är superbra gjort av henne! Det är så häftigt när man märker hur mycket tid hon har lagt ner på böckerna, hon har ju verkligen skapat en hel värld!

Tack så mycket, RowlingSkrattande

Yelly Bean
8/11/12, 3:21 PM
#10

#9 Ja, det är helt otroligt egentligen! Skrattande

Mikaela120
8/21/12, 11:56 AM
#11

Det är nog väldigt mycket just därför jag gillar Harry Potter! Böckerna i sig är lite som Hogwarts, man lyckas aldrig lista ut alla hemligeheter.

SPOILERVARNING:

Kastar man om bokstäverna till "Remus Lupin" blir det "Primus Lune" På latin betyder "Primus Lune" nämligen "Fullmåne". Lite av en slump att just Lupin är en varulv då?

[Sniff]
8/21/12, 12:05 PM
#12

Remus finns också med i den romerska mytologin. Som en av två "söner" till en varghona. Glad

Mikaela120
8/21/12, 12:09 PM
#13

Haha, jo precis det menar jag med att man aldrig lyckas lista ut såna saker :P Lånade en gång en bok på bibblan med lite sånt vilket var mycket intressant.

Annons:
Yelly Bean
8/21/12, 2:06 PM
#14

Ja, man slutar nog aldrig att förvånas! Skrattande

minilejon
10/20/13, 5:50 PM
#15

Te.x Sirius är ett namn på en stjärna som är med i stjärnbilden stora hunden. Sett från jorden r den den klarast lysande stjärnan.. Länken är där--->javascript:nicTemp(); 😊

Bellatrix är också ett namn på en stjärna.. Bellatrix betyder krigarinna på latin. Stjärnan är oxå känd som Amazonstjärnan javascript:nicTemp();

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta

Yelly Bean
10/20/13, 6:02 PM
#16

#15 Visste inte det om Bellatrix. Älskar sån nörd-fakta! 😇

minilejon
10/20/13, 6:02 PM
#17

Detsamma.. 😇

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta

[Kavring]
10/21/13, 2:09 AM
#18

Tror "OBLIVIATE" snarare syftar till "OBLIVION" - på svenska "förgätenhet" (att glömma) :) http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/oblivion

Yelly Bean
10/21/13, 7:17 AM
#19

#18 Där sa du nåt 👍

Cola&Bacardi
10/22/13, 4:42 PM
#20

Älskar den här tråden, så intressant :)

Mvh Linnea 

Annons:
ninor
10/23/13, 9:54 AM
#21

Vet ni vad vår käre Sibylle Trelawneys namn betyder då? 😛

Sibylle betyder nämligen profetissa. 😎

Och Severus betyder "stern" vilket kan översättas till bister/hård/barsk.

[Anamalar]
10/24/13, 9:36 PM
#22

Gud vad intressant tråd! :) Visste ni att Albus betyder ljus eller vit. Jag tror att det syftar på att Dumbledore är den goda kraften på något sätt :) (iof, är det då lite konstigt att han konspirerar lite med Grindewald, men trots det kan ingen säga att Dumbledore inte är god) ;)

[Kavring]
10/24/13, 11:53 PM
#23

#22 God - men mänsklig :)

Yelly Bean
10/25/13, 7:34 AM
#24

#22 Säger som Kavring, han är God men mänsklig. Alla har sina svagheter, han var ung och "förblindad" av kärlek. Men han är fortfarande god, pålitlig, ett geni och helt fantastisk. 😍

[Anamalar]
10/25/13, 4:38 PM
#25

#23 och #24 Jag håller med! En helt fantastisk människa var han 😃

KastKatt
10/25/13, 8:49 PM
#26

Sen är det kul också med Remus, för Romulus (Remus bror) sägs i sägnen vara skaparen av Rom medan Remus dör.

Sedan är det ju en hel del kopplingar till mytologi också, typ Boggarten är ju en gammalt knytt i typ skottsk/irländsk/engelsk sägen.

Sen finns det ju alla roliga namn, som Gregory Goyle som låter lite som "gargoyle"

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

kaninsköld
10/28/13, 8:13 PM
#27

Lite OT, men det finns en dinosaurie som heter dracorex hogwartsia = drakkungen från hogwarts! http://sv.wikipedia.org/wiki/Dracorex_hogwartsia

Mvh Kaninsköld

Annons:
KastKatt
10/29/13, 12:43 PM
#28

#27 där har vi en forskare i min smak, det gjorde mig så lycklig när jag såg det :P

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Upp till toppen
Annons: