Annons:
Etikettböckerna
Läst 2413 ggr
[Nebylún]
2012-07-13 10:34

Rowling pryd

Jag är ett stort fan av HP böckerna och har vart sedan barnsben.

En sak jag alltid tänkt om Rowling är att hon verkar en aning pryd i sin fantasivärld, om man bortser från en detaljerad och rik svarthet och brutalitet vilket är en aning paradoxalt.

Ett exempel är frånvaron av sexualitet i genom hela serien trots att vi får följa i huvudsak tre vänner genom tonåren upp till ung vuxen ålder, då fixeringen på sexualitet och relationer brukar vara som störst.

Varav detta? Ren prydhet? Kultur? Medveten strategi? Inte tillräckligt med bläck?

Man skulle kunna tänka sig att Harry Potter från början riktade sig till yngre barn, men det gäller ju knappast för senare böcker som är väldigt mörka, brutala och svarta.

Annons:
LaSadie
2012-07-13 15:42
#1

Tror det är en strategi att nå en sådan bred läsarskara som möjligt. När det kommer till sex så är väldigt många föräldrar rädda av någon anledning men död och ondska är lättare att hantera av någon anledning :)(Som Twilight så togs det tilltänkta sexavsnittet bort då förlaget sa nej)

[Nebylún]
2012-07-13 15:52
#2

#1 Jaa det kanske är så.. tråkigt tycker jag. Varför censurera något så naturligt som människans sexualitet?

Det borde finnas större anledning att censurera brutalitet, och ganska sjuk brutalitet som finns i böckerna. Stympandet av lemmar, förbannelser som river upp bålen på människor, väldigt riskabla sporter och tävlingar. (herregud, jag låter som en orolig småbarnsförälder)

MissInAction
2012-07-13 15:58
#3

Mm jag har har ibland också funderat över detta, men har avfärdat det helt enkelt med att det är böcker skrivna för barn, i första hand. Och barn kanske inte har så stor behållning av att läsa om sexualitet Glad
Men visst verkar det märkligt att på samma gång stoppa in så mycket sorg och ondska i storyn… Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Nebylún]
2012-07-13 16:01
#4

#3 Jaa men precis. Det får mig att fundera över om det är ett uttryck  för författaren själv, jag känner inte till mycket om Rowling men jag vet att hon skrev böckerna mer eller mindre under sorgetider, därav förstår jag sorgen och svartheten, kontrasten mellan ljus och mörker.

MissInAction
2012-07-13 16:08
#5

#4
Haha, ja kanske det är det? Kanske inte som jag först tänkte, att hon är ointresserad av romantik och sexualitet (nåja, lite romantik fanns det kanske, om man letade) utan snarare känslostormar som man kan uppleva när man sörjer och bearbetar förluster av något slag. Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Pelle Långlös
2012-07-13 16:19
#6

Att prata om sex är fortfarande tabu. Många känner sig obekväma med detta även om det är naturligt för oss människor.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
MissInAction
2012-07-13 17:40
#7

Jo, kanske mer i Storbritannien än i Sverige också.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LaSadie
2012-07-13 19:43
#8

Vilket inte är så konstigt med tanke på att GB har högsta andelen tonårsgraviditeter.

MissInAction
2012-07-13 19:47
#9

#8
Haha ja det är rätt intressant, med tanke på att abort varit olagligt i de katolska länderna länge och är nog fortfarande på Irland om jag inte minns fel…


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LaSadie
2012-07-13 21:19
#10

#9 Tror det är så fortfarande om det inte är speciella omständigheter som våldtäckt och fara för mammans liv

Jennix
2012-07-16 07:45
#11

Hon är ju Britt… Glad VI i Sverige har fortfarande en mycket mer liberal syn på sex och nakenhet än vad nästan alla andra länder har. Vi pratar mer om det, vi undervisar våra barn mer än vad de gör i andra länder.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Nebylún]
2012-07-16 11:17
#12

#11 Jo men visst, det är lite min tanke också, men det är lätt att dra förhastade slutsatser utifrån folks kulturella miljö, försökte väl söka en annan förklaring. Men gällande detta, tycker britterna har bättrat sig lite på det området, dessa program man ser på TV som är väldigt öppna gällande sex, det verkar vara en form av kulturell frigörelse på gång i alla fall, eller åtminstonde krafter som ville skapa en sån.

chade
2012-07-16 13:00
#13

Alltså.. Jag tycker att hela stämningen, magin och karaktärerna i boken hade blivit rätt förstörda om man fick läsa om massa tonårings fantasier och försök till sex och sånt. Vem vill egentligen läsa om vår lilla Ron och lavendel i ett tomt klassrum i ett försök i att ha sex? Eller om Hermione och Krum kysser och tar på varandras intima ställen?

Jag tycker att det är bra som det är, alla tonårböcker behöver ju inte innehålla sex bara för att tonåringar är nyfikna på sånt.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
[Nebylún]
2012-07-16 13:26
#14

#13 Det är ungefär som att censurera mat, varför ska vi läsa om när de äter och vad de äter? Det är ju trist. Eller när de går till sängs, varför vill vi läsa om det? Vi kan ju överhuvudtaget plocka bort alla mänskliga egenskaper och beskriva ett sterilt händelseförlopp utan reflektion.

Lord voldemort återuppstod, nu slåss det. Lord voldemort sårade harry, harry fick ont i ärret, cedric diggory är död, Moody var egentligen inte moody utan endödsätare. Slut

Hahaha XD nej men du hajjar poängen. Människor är sexuella varelser, precis som vi är varelser som är i behov av föda och av sömn.

chade
2012-07-18 12:12
#15

Det finns säkert andra böcker där man kan läsa om bara sex och sånt men inte där de äter mat.

Det är roligt att ingen tagit upp att man aldrig får läsa att de går på toa heller, men det klagas det inte på? :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Nebylún]
2012-07-18 12:37
#16

#15 Det har du helt rätt i. Men just i det här fallet tycker jag det blir  påtagligt att det saknas något.

[Emma--]
2012-07-18 20:04
#17

Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken. Det finns en sån magi i böckerna och tycker inte det är nödvändigt att ta snacket om relationerna till den nivån :)

[Nebylún]
2012-07-18 20:35
#18

#17 Det är ingenting som för mig förstört magin på något sätt heller, älskar böckerna. Men jag har tänkt kring det på efterhand. Glad

skit.i.de.du
2012-08-14 10:49
#19

Jag såg faktist en video på youtube där dom diskuterade just detta med JK Rowling, hon sa att hon inte hade tagit med några sexuella "händelser" (i brist på bättre ord) eftersom hon ville att både en åtta-åring såväl som en trettio-åring skulle känna att dom förstår allt på ett klart sätt. :)

Fördelen med att vara smart är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare.

Yelly Bean
2012-08-14 10:52
#20

#19 Det låter vettigt, Glad Plus att det är ju inte helt tomt på såna känslor heller, man får ju läsa om Harry och Cho och Ginny, Ron och Lavender, och kanske inte så mycket om Hermione och Krum, men ändå lite Glad

Annons:
[Sniff]
2012-08-14 12:22
#21

Jo jag har också tänkt på det där… Det gör ju ingenting egentligen, det är ingenting som förstör böckerna, men det gör ibland att det känns lite platt. Allt annat får så mycket plats och beskrivs så bra, så att det inte står om kärlek och sex hela tiden är inget man hinner fundera på när man läser, tycker jag. Och i de sista böckerna blir det ju bättreGlad

Böckerna är ju så häftigt skrivna, hon har verkligen lyckats med att skapa en serie som alla kan läsa!

Yelly Bean
2012-08-14 12:28
#22

Ja, även fast de står på ungdomshyllorna i bokhandeln så hade det ju varit tråkigt om det helt hade klassats som barnböcker. Så där har hon lyckats! Glad

MissInAction
2012-08-14 13:24
#23

I ärlighetens namn så har jag aldrig saknat mer romantik eller något sexuellt i böckerna. Tycker att de är helt perfekt som de är Glad
När jag tänker efter, så kan det vara rätt skönt att läsa något som inte handlar om sex, det ser man ju överallt ändå. Det finns viktigare saker i HP-världen, som vi alla vet Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
2012-08-15 00:11
#24

#23 Instämmer! De är ju helt magiska ;D

MissInAction
2012-08-15 12:26
#25

#24
Haha, ja precis Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: