Annons:
Etikettallmänt
Läst 3083 ggr
Josefine96
2012-07-07 23:20

Leavesden Studios :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*SPOILER ALERT*

I denna tråd kommer jag att berätta om nästan hela upplevelsen i ”The Warner Borthers Studio Tour” / ”The Making Of Harry Potter”, om du själv har planerat att fara dit så rekommenderar jag INTE att du läser denna tråd då detaljerna kan förstöra upplevelsen för dig! Så, u när jag har sagt det, enjoy ;) By the way, så rekommenderar jag aatt du väntar med att se på den bifogade bilden tills det står om den i texten (det kommer att stå "se bifogad bild"). Ursäkta för misstaget med textformateringen, jag var tvungen att skriva allting på Word och sedan skriva till lite saker här, så typsnitten är lite olika haha.

Jag kom på att jag kanske borde berätta hur det kom sig att vi egentligen for till England över huvud taget. Jo, jag träffade tre engelsmän på en Turkietresa för inte alltför länge sedan, och de bjöd hem mig till England! Mina föräldrar gick med på de hela om de också fick följa med (fast de stannade i London medan jag åkte till Lincoln) vilket är ovanligt, eftersom de är ganska beskyddande då jag bara är 16 år gammal. Det var då jag kom på idén om att fara till Leavesden Studios.

Så, dagen kom äntligen då vi skulle åka till Watford från London. Vi tog ett pendeltåg till Watford Junction, där vi möttes av en jättehäftig buss!

Det första som hände då bussen rullade iväg var att en liten dokumentärfilm spelades på en TV-skärm, dokumentären var väldigt intressant i början – tills jag insåg att de spelar den på repeat! Efter att vi sett den ungefär fem gånger vred jag huvudet åt vänster och såg två väldigt stora, gula lokaler; LEAVESDEN STUDIOS!

Vid det laget var jag så exalterad att jag nästan började skutta omkring så där som man gjorde då man var liten :) Musik från filmerna spelades hela tiden, och det mest populära spåret verkade vara det från Julbalen.

Något av det första jag märkte då jag gick in i entrén var för det första alla bilder på karaktärerna, men även att det redan där fanns en massa rekvisita! Det fanns även ett citat av Rowling; ”No story lives unless someone wants to listen”.

Efter det att vi hade stått i den långa kön in till själva studion i vad som verkade vara en evighet så såg vi Harrys skrubb under trappan, vilken såklart alla ville fota! Men vi hade ännu inte kommit in i själva studion. Då hela kön kommit in i ett rum började en liten dokumentär om både böckerna som filmerna spelas.

Då den var klar blev alla invisade till en biosalong. En tjej ur personalen gick fram till bioduken och hälsade oss välkomna med; ”I hope you're all sitting comfortably, because we're gonna be here for the next 22 hours watching all 8 movies back to back!”. Så var det ju såklart inte, för Dan, Emma och Rupert dök upp på bioduken och pratade om vad Leaveseden betytt för dem. Mot slutet på den filmen gick alla tre in genom Stora Salens dörr och stängde den efter sig, just då rullades bioduken upp! Och vad fanns där bakom om inte just den dörren! Jag lovar att lag började gråta då! De sade att vi fick gå ner dit, vilket förstås ingen hade någonting emot!

Hon som hade välkomnat oss öppnade dörren och vi gick verkligen in i Stora Salen, på riktigt! Det var så mäktigt att det inte ens går att beskriva, det kändes verkligen som om man var på Hogwarts.

Kanterna av salen pryddes av kostymer från alla elevhem och vid lärarbordet fanns lärarnas kostymer, jag måste då säga att Hagrid verkligen har stora skor! Nog för att jag mest fastnade för Alan Rickmans kostym (har en liten Snape obsession haha) ;)

Efter ett tag var vi tvungna att lämna salen för att lämna plats åt nästa gäng. Vi kom ut i en jättestor, och då menar jag JÄTTESTOR, lokal som alla möjliga sets från filmen fanns i. Där fanns bland annat Gryffindors sällskapsrum och sovsal (Sängarna var så korta att skådespelarna var tvungna att ligga där med hopvikta ben för att rymmas!), Hagrids hus, Hermiones julbalklänning, Trolldryckskonstklassrummet, Umbridges kontor på Ministeriet, Dumbledores kontor, Weasleys hus, alla horrokruxer, tja allt! Det fanns även ett ”hörn” för greenscreen, där man kunde ta kort som man sedan fick köpa.

Efter det fick man gå ut i friska luften, vilket var väldigt skönt eftersom det var så varmt. Tittade man till vänster så fanns det dricka att köpa – honungsöl också! Be mig inte att beskriva smaken på honungsöl, för det går inte – man måste prova det själv, men gott är det! Där ute fanns även schackpjäserna ifrån första filmen, Privet Drive, Nattbussen, Riddles gravsten, en del av Hogwarts träbro (som för övrigt var den enda delen av bron som byggdes, resten var datagjort), en av de massa Ford Anglias som studion hade och Hagrids motorcykel.

Sedan kom man in i ytterligare en inomhusdel, denna gången var det ”Creatures Department”, där allt ifrån grindyloggar till dementorer fanns. Det fanns även en interaktiv del där Warwick Davis visade en runt. Det som jag tyckte var häftigast var Vingfåle, som rörde på sig! Det låter ju helt knäppt att man kan bli så exalterad för en robot, men det kan man!

Då man gått igenom ”Creature Department” gick man rakt ut i Diagongränden! Det var nästan lika häftigt som Stora Salen, men inte riktigt. Fast det var riktigt roligt att titta in i alla skyltfönster (speciellt Fred och Georges!) eftersom rekvisitörerna verligen hade lagt mycket jobb bakom allting.

Efter Diagongränden kom man till den delen där alla ritningar och liknande fanns, och tro mig, det var många. Det fanns flera pappersmodeller av allt från Lovegoods hus till det häftigaste; en liten modell av Hogwarts! Alla ville ju förstås fota den. Men den stora överraskningen var då man gick runt nästa hörn:

SE BIFOGAD BILD

Herregud säger jag bara! Detta är modellen som användes till nästan alla exteriöra scener. Detaljerna som konstnärerna hade gett modellen var fantastiska. Marken, stenarna, träden – ALLT var så verklighetstroget att man trodde att man tittade på ett riktigt landskap. Man kunde riktigt föreställa sig elever som gick runt på borggårdarna.

Tillslut lämnade vi modellen bakom oss och kom i något som liknade Ollivanders butik. Där fanns namnen på alla som medverkat i filmerna på varsin handgjord trollstavslåda. Förstå hur länge det måste ha tagit! En TV-skärm fångade mitt öga, ett annat av Joannes citat;

"Whether you come back by page or the big screen, Hogwarts will always be there to welcome you home"

Tårögd gick jag ut genom den sista dörren, som såklart ledde till giftshopen där jag spenderade alldeles för mycket pengar ;)

Annons:
LaSadie
2012-07-08 12:48
#1

Funderar om vi ska göra det till en artikel istället för att kunna kringå problemet med typsnittet och att besöka detta ställe är väl en dröm för många =)

Josefine96
2012-07-08 16:52
#2

#1 Låter som en bra idé :)

Upp till toppen
Annons: