Annons:
Etikettallmänt
Läst 1383 ggr
[Vargöga]
4/25/12, 4:41 PM

Angående stavarnas funktioner

Har börjat läsa om böckerna igen och har just kommit till att Harry Potter får följa med till zoo´t. Jag vet ju vad som händer och det är det att Harry kan ju göra en del saker, magiska, utan att använda sig av en trollstav.

Och sen handlar ju boken om stavarna som hittar sin ägare osv. De kan inte trolla utan en stav fast de kunde det innan dom började skolan. Hur går det ihop?

Annons:
[Vargöga]
4/26/12, 7:43 PM
#1

Ingen som har en kommentar om detta?

Linneaundulat
4/26/12, 8:12 PM
#2

Nej tyvärr inte, Undrar också det.

Obestämd

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

21Guns
4/26/12, 8:17 PM
#3

Hm… Kanske för att dem inte har fått sin stav än? Haha nä, jag vet inte :S

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

[Vargöga]
4/26/12, 8:22 PM
#4

Men ni håller väl med om att det är märkligt att de som unga kan trolla utan stavar men inte sen de börjar skolan. Hmm mycket märkligt måste jag säga. Obestämd

21Guns
4/26/12, 8:27 PM
#5

Fast när de är unga kan de ju inte kontrollera sig själva, men när dem går i skolan har jag för mig att dem får lära sig att kontrollera sig själva eller nåt. Kanske kan de inte trolla utan stav medvetet?

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

[Vargöga]
4/26/12, 8:31 PM
#6

Nä det är ju sant, det är inte medvetet. Men det är ändå så att dom "trollar". Ja på sätt och vis.

Annons:
Yelly Bean
4/28/12, 11:49 AM
#7

Jag har för mig att det är någon som säger i någon av böckerna, att man kan använda sig av vilket redskap som helst, men magin blir starkare genom just din trollstav, eftersom att det är den som är bäst lämpad för dig. Så man måste inte ha en trollstav, det underlättar bara.

Så som jag har fattat det i alla fall. :)

21Guns
4/28/12, 1:23 PM
#8

#7 Ja, så kanske det är :)

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

[Vargöga]
4/28/12, 5:01 PM
#9

#7 Ja så kan det vara.

SPoilervarning:

Hagrig trollar med ett paraply i första boken och det går inte som han hade tänkt sig med Dudley så det blev bara en grissvans.

chade
4/29/12, 9:00 PM
#10

#9 det är för att han gömt sin trollstav i paraplyet har jag för mig ;)

Men det är som #7 säger att man kan använda vilket redskap man vill egentligen, men trollstaven gör allt starkare om den passar den som äger den :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Vargöga]
4/29/12, 9:07 PM
#11

Det låter vettigt. Tack för svaren. Skrattande

Peppe
5/1/12, 9:19 PM
#12

#9 Hagrids stav blev ju bruten när han relegerades därför fungerar inte den avbrutna gömda staven i paraplyet optimalt. ungefär som när Rons stav gick av i 2an.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: