14. Allmänt

Angående stavarnas funktioner

2012-04-25 16:41 #0 av: [Vargöga]

Har börjat läsa om böckerna igen och har just kommit till att Harry Potter får följa med till zoo´t. Jag vet ju vad som händer och det är det att Harry kan ju göra en del saker, magiska, utan att använda sig av en trollstav.

Och sen handlar ju boken om stavarna som hittar sin ägare osv. De kan inte trolla utan en stav fast de kunde det innan dom började skolan. Hur går det ihop?

Anmäl
2012-04-26 19:43 #1 av: [Vargöga]

Ingen som har en kommentar om detta?

Anmäl
2012-04-26 20:12 #2 av: Linneaundulat

Nej tyvärr inte, Undrar också det.

Obestämd

Anmäl
2012-04-26 20:17 #3 av: 21Guns

Hm... Kanske för att dem inte har fått sin stav än? Haha nä, jag vet inte :S

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

Anmäl
2012-04-26 20:22 #4 av: [Vargöga]

Men ni håller väl med om att det är märkligt att de som unga kan trolla utan stavar men inte sen de börjar skolan. Hmm mycket märkligt måste jag säga. Obestämd

Anmäl
2012-04-26 20:27 #5 av: 21Guns

Fast när de är unga kan de ju inte kontrollera sig själva, men när dem går i skolan har jag för mig att dem får lära sig att kontrollera sig själva eller nåt. Kanske kan de inte trolla utan stav medvetet?

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

Anmäl
2012-04-26 20:31 #6 av: [Vargöga]

Nä det är ju sant, det är inte medvetet. Men det är ändå så att dom "trollar". Ja på sätt och vis.

Anmäl
2012-04-28 11:49 #7 av: Yelly Bean

Jag har för mig att det är någon som säger i någon av böckerna, att man kan använda sig av vilket redskap som helst, men magin blir starkare genom just din trollstav, eftersom att det är den som är bäst lämpad för dig. Så man måste inte ha en trollstav, det underlättar bara.

Så som jag har fattat det i alla fall. :)

Anmäl
2012-04-28 13:23 #8 av: 21Guns

#7 Ja, så kanske det är :)

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

Anmäl
2012-04-28 17:01 #9 av: [Vargöga]

#7 Ja så kan det vara.

SPoilervarning:

Hagrig trollar med ett paraply i första boken och det går inte som han hade tänkt sig med Dudley så det blev bara en grissvans.

Anmäl
2012-04-29 21:00 #10 av: chade

#9 det är för att han gömt sin trollstav i paraplyet har jag för mig ;)

Men det är som #7 säger att man kan använda vilket redskap man vill egentligen, men trollstaven gör allt starkare om den passar den som äger den :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Anmäl
2012-04-29 21:07 #11 av: [Vargöga]

Det låter vettigt. Tack för svaren. Skrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.