Annons:
Etikettallmänt
Läst 3606 ggr
Linneaundulat
2012-01-31 14:44

Snape bäst/dum?

Ja hur är Snape för dig?

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

Annons:
MissInAction
2012-01-31 14:51
#1

Åh herregud jag vill ju svara bäst, my hero, Halvblodsprinsen och Han är allt! Han är ju allt det där för mig! <3 Kuggfråga! Skrattande

Så, nu svarade jag iaf "Han är allt"! Åh… min prins..


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mikaela120
2012-01-31 15:33
#2

Jag gillar honom samtidigt som jag inte gillar honom (svarade sådär). Han är så modig och speciell samtidigt som han är vidrig…

MissInAction
2012-01-31 16:00
#3

#2
Oki jag lovar att jag inte kommer att kasta förbannelser på dig, men jag undrar på vilket sätt du tycker att han är vidrig?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jennix
2012-01-31 17:43
#4

Karaktären är så klart komplicerad - en sårad, bitter man som haft en jobbitg barndom och kanske levt hela vuxna livet utan kärlek (eftersom han var såpass kär i Lily).

Jag förstår hur man kan bli så, samtidigt är han vidrig mot barnen i klassen och en rätt grinig och småelak lärare. Det är inte OK beteende att göra som han gör.

Samtidigt, och jag vet inte om detta är medvetet från JK Rowlings sida, så är det som att böckerna är utifrån barnens synvinkel, och då kan man tolka det som att barnen upplever att han är värre än han faktiskt är… Det beror lite på hur man tänker där. Glad

Men jag älskar ju att karaktären finns, och att han är oerhört bra skriven - men man måste ju inte vilja umgås med honom. Man kan tycka att "bad guys" är oerhört fascinerande karaktärer också, fast på låtsas.

Umbridge är också en väldigt fascinerande karaktär, hon gör ett starkt intryck - men är ju hemsk som person.

Man får skilja lite på hur man ser det. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MissInAction
2012-01-31 17:53
#5

#4
Ja han är inte så mycket värre i det han säger, jämfört med lärare som jag har hört om eller råkat ut för. Däremot i det han gör, så ser jag inte mycket elakheter. Han har ju t.ex. riskerat sitt eget liv för att rädda barnens, mer än en gång. 
Flera anledningar kan jag se till hans bitterhet och attityd. Han har en attityd som han måste upprätthålla i syfte att verka trovärdig som Dödsätare, för att komma nära Voldemort. Och han ser Lily i Harry, samtidigt som han ser James också.. vilket måste vara oerhört plågsamt för honom.

Jag har aldrig sett honom som elak, helt ärligt. Men är man 11 år och kommer till en ny stor trollkarlsskola så kan jag tänka mig att han blir läskig… Glad särskilt med tanke på ryktet, och fördomarna.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jennix
2012-01-31 18:18
#6

#5 skrivet av MissInAction

På riktigt, om lärare beter sig som han mot barn så ska de fan anmälas. Jag tycker nog han har varit rätt kränkande, speciellt mot Neville.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
jolinak
2012-01-31 18:35
[Ebfotograf]
2012-01-31 18:39
#8

#6

Han beter sig så mot Neville för att han kunde blivit The Chosen One och då skulle inte Lily dött.

MissInAction
2012-01-31 19:30
#9

Hermione påminner honom väl alltför mycket om Lily, eftersom hon är smart och modig. Ron också tack vare sitt hår Foten i munnen

Men ja, jag försvarar Snape, inte andra lärare Glad Självklart får alla ha sina åsikter.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jennix
2012-01-31 19:41
#10

#8 skrivet av Ebfotograf

Ja, det förstår jag, men det är en orsak. Ingen ursäkt för hans beteende. Han är vuxen och borde ha självinsikten att förstå sina känslor och inte ta ut dem över andra.

Som lärare (om man ska se det realistiskt) så ska man i högre grad ta ansvar för sina känslor gentemot barn.

Men detta är ju överkurs i psykologi, för Harry Potter tar ju inte direkt upp sådana saker och jag tror inte Rowling tänkte så heller när hon skrev.

Det är bara en analys till det hela, som kan ge en guldkant om man är vuxen och funderar lite djupare. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MissInAction
2012-01-31 19:51
#11

En alltför snäll Dödsätare och kompanjon till Voldemort skulle väcka misstankar. Han demonstrerar ju tydligt att han "gillar" vissa trollkarlsfamiljer mer än andra, utåt sett.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[NoOrdinaryGirl5]
2012-02-01 08:42
#12

Jag gillar honom inte! Visserligen kan jag tycka synd om honom pga hans barndom mm, men det var hans fel att Lily och James dog, inte bara Peter som var skyldig till den liksom. Och som en vuxen människa ska han vara mogen nog att inte hata Harry pga något som James gjorde. Omogen, barnslig, löjlig, och bara sjukt vidrig. Han får hata Marodörerna precis hur jävla mycket som helst, men varför hata barn som inte gjort något mot honom? Hade han älskat Lily så mkt som han sa att han gjorde så hade han inte hatat Harry och gjort livet surt för honom.

Mikaela120
2012-02-01 19:59
#13

#3 Därför att han bara gör saker för egen vinnings skull (ok nästan alltid). Och därför att han hatar Harry och ignorerar Hermione… Jag kan ju förstå att han inte gillar Harry, och att Harry är lik James, men borde han inte förstå att James är död och att det här är HARRY inte James?

Typ

Annons:
[NoOrdinaryGirl5]
2012-02-02 19:19
#14

#13 Exakt! Bara för att James är hans pappa betyder det inte att han automatiskt blir exakt som honom!

Och vad är det med hans konstanta behov av att snacka skit om James runt Harry? Vilken normal vuxen människa säger dåliga saker som sina elevers döda föräldrar? (I det  här fallet, förälder)

Mikaela120
2012-02-03 14:44
#15

#14 Elller hur!

skotty
2012-02-03 18:04
#16

Snape tycker nog att det är jobbigt med Harry också för att han är James son och inte hans. Jag tycker inte om Snape, men det är inte så att jag hatar honom. Han kunde ju ha betett sig lite snällare utåt, men då hade det varit för misstänksamt. Han spelade sin roll bra och gjorde ett bra jobb.

Linneaundulat
2012-02-03 19:15
#17

#16 Håller med!

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

pebb
2012-02-03 19:55
#18

Jag säger sådär, i början av serien så ogillar jag honom, men han växer efter hand och jag tycker väldigt synd om honom när James m.fl retas med honom.

Jennix
2012-02-04 00:35
#19

#18 Sirius och James var verkligen elaka mot honom. Kids can be cruel, you know…

Det är inte så enkelt och jag är glad för att Rowling faktiskt visar hur komplicerat det kan vara för en människa.

Alla har en god och en dålig sida. De som inte kan erkänna sina dåliga sidor kan heller aldrig arbeta på dem…

Det finns en scen i en bok där Sirius och Remus talar om hur de faktiskt betedde sig, och att de kanske inser en hel del.

Jag kan förstå varför Snape beter sig och känner som han gör. Det betyder inte att det är rätt, man kan förstå någon ändå, och tycka synd om den personen.

De som är elaka mot andra har oftast själva blivit elakt behandlade. Som Snape, han har ju haft en hemskt tragisk barndom och uppväxt. Jag vet inte hur jag hade reagerat mot någon som mobbat mig när jag gick i skolan… Jag hoppas så klart att jag hade kunnat skilja på personen och ett barn, men jag förstår att det kan kännas jobbigt när det också handlar om Lily…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sommarek
2012-02-06 12:41
#20

Jag röstar klart på "bäst". Utöver alla bra skäl som redan nämnts tycker jag att han blir missförstådd ganska ofta, antagligen för att unga människor har svårt för sarkasm, som han ju använder sig av en del - och dessutom är han skriven på ett sätt som gör att man kan tolka många av hans kommentarer som man vill. Ta scenen med Hermiones tänder, till exempel - hans "jag ser ingen skillnad" kan lika väl vara en kommentar till det faktum att både Slytherin och Gryffindor uppför sig som idioter, inte bara storleken på hennes gaddar.  :) Det verkar ju som om Harry & co. försöker påvisa att det som gjorts mot Hermione är mycket värre än det som hänt med Slytherinarna, och då förstår jag faktiskt hans kommentar till fullo.

Sedan tycker jag inte han är så illa mot Neville som alla påstår - kan man bli arg på en unge som bevisligen kan läsa men ändå inte läser innantill och som följd skadar sig själv och andra i klassrummet? Ja, det tycker jag. Han är alltid noga med att tala om precis vad Neville gör för fel, och därmed får Neville ju faktiskt upprepade chanser att göra rätt nästa gång! Det finns ju absolut ingen anledning till att vara rädd för honom; han gör ju precis ingenting mot folk.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Jennix
2012-02-06 15:16
#21

#20 skrivet av Sommarek

Mja, fast som vuxen och lärare (om man tänker realistiskt nu) så ska man ALDRIG bli arg på ett barn bara för att de inte kan lära sig något. Man kan bli arg när man blir dåligt behandlad, då är det OK att visa vad man känner inom rimliga gränser, men Snape har en otålig och aggressiv utstrålning och om ett barn är rädd för honom, så borde han lugna sig lite.

Men som sagt var, jag tror en hel del är tänkt att se det från barnets synvinkel och då är det nog lite överdrivet. Åtminstone får jag den känslan när man läser alla böckerna, att Harrys syn på Snape går från att vara extrem till lite mildare, när han själv blir äldre och får insikter om t.ex. att hans pappa och Sirius inte var så trevliga mot Snape.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sommarek
2012-02-07 12:00
#22

#21: Det är ju inte för att han inte lär sig som han blir arg. Det är för att ungen gång på gång ignorerar ganska simpla instruktioner och ställer till med olyckor. Trolldryck i ju i princip kemi - man kan ju inte ha en lärare som inte försöker hindra att man spränger labbet bara för att eleven inte tycker om att man talar till honom…!
Att de sedan passar rätt dåligt personlighetsmässigt - Snape är en lärare som driver på ganska hårt, och det funkar på t.ex. Hermione - medan Neville är undfallande i det mesta, i alla fall i många år - är ju rätt olyckligt, men så är det ju tyvärr ibland.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Jennix
2012-02-07 15:09
#23

#22 Grunde i det du säger är helt rätt och barn kan ofta tolka en vuxens beteende som värre än det är, det är därför det är intressant om man ser böckernas karaktärer utifrån hur gamla Harry själv är vid den tiden. Glad

Men även trots det så…ja, jag tycker Snape är onödigt elak ibland. McGonagall är väldigt hård och drivande också men absolut inte elak.

Men visst är det svårt att vara lärare till ett barn som är väldigt känsligt också, och väldigt osäkert - som Neville är. Det är svårt att lära ut självförtroende.

Å andra sidan så tror jag Lupin hade det där perfekta pedagogiska tänkandet. Kanske för att han själv varit en outsider som barn?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sommarek
2012-02-08 07:59
#24

#23: Precis, och Harry i synnerhet är ju mycket färgad av sådant som första intryck och hur saker och ting verkar vara, snarare än av hur de faktiskt är.

Vad gäller McG kan jag faktiskt tycka att hon också är onödigt utpekande ibland - det är bland annat hon som tvingar Neville att stå utanför porträtthålet och be om hjälp när han har glömt lösenordet, vilket är förödmjukande för någon som är så blyg.

Alla lärare har sina mindre lysande stunder, vilket är tur tycker jag eftersom det visar att de bara är människor.  ;)  Lupin är överlag mycket bra med barn, men har inte samma känsla för ansvar som t.ex. Snape - en lärare som glömmer ta livsviktig medicin på en skola full av barn är inte speciellt ansvarsfull enligt mig. Och då blir det stackars Snape som får ränna efter honom - och får stryk som tack.  *g*

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Jennix
2012-02-08 14:04
#25

#24  Haha, ja iofs, det var sanslöst dumt av Lupin att glömma sin medicin och rätt så ologiskt egentligen. Jag förstår inte hur han kunde göra det, det känns inte logiskt utan snarare var det tvunget att bli så för att historien skulle funka.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Yelly Bean
2012-02-08 15:20
#26

#24

I och för sig kan man förstå anledningen till att han glömde ta sitt elixir just den kvällen. En känd massmördare, som han trodde var hans vän, är på rymmen. Han ser att han är på Hogwarts tillsammans med Harry, Ron och Hermione. Det är klart han rusar dit. Sen vänds hans värld upp och ner för han får veta att allt som hela trollkarlsvärlden trott om Sirius var fel.
Jag hade nog också glömt av tiden (och där av medicinen) vid ett sånt tillfälle, Flört

Sommarek
2012-02-08 15:28
#27

#26 Jo, men när man är ansvarig för så många barn får man faktiskt tänka på dem i första hand - inte sig själv, även om jag visst förstår att det var frestande. HRH hade ju inte varit i fara alls om det inte hade varit för Lupin, ironiskt nog.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Yelly Bean
2012-02-08 15:30
#28

#27

Det är sant, men jag menar bara att man kan förstå varför han glömde av sig. Glad

Angelfish
2012-02-08 16:50
#29

Plus att han såg att Pettigrew var i livet också.

Sommarek
2012-02-10 07:41
#30

#28 & 29: Jo då, visst kan alla missa ibland. Jag skulle bara framhäva att alla gör fel, sällan med vilje.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Jennix
2012-02-10 09:36
#31

Förstör inte min bild av Lupin, han kan liksom inte göra fel. (ja, jag vet att han inte är perfekt men jag kan väl få låtsas?) Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Yelly Bean
2012-02-10 16:54
#32

#31 Han är perfekt Flört

Jennix
2012-02-10 17:45
#33

#32 Den perfekte mannen: snäll, empatisk, känslig, respektfull, omhändertagande osv. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MissInAction
2012-02-10 21:52
#34

Nej nej nej, SNAPE är perfekt! <3 Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
chokladgumman
2012-02-12 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Jag gillar inte honom…Okej hatar!

Någon är visst lite småkär i Snape hehe!!!

Sommarek
2012-02-14 10:03
#36

#35 Vi är nog ganska många.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

MissInAction
2012-02-14 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Meh… jag trodde jag la in en bild här. Tydligen inte… Obestämd Prova igen.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: