Annons:
Etikettnågot-du-undrar
Läst 3514 ggr
[Sniff]
11/27/11, 7:09 PM

Abort?

Finns abort i trollkarlsvärlden? Eller vad gjorde man om man blev oönskat gravid?

Annons:
LaSadie
11/27/11, 7:13 PM
#1

trollade bort den :D?

[Ebfotograf]
11/27/11, 7:18 PM
#2

Det har jag inget svar på har aldrig stött på det ;) Men eftersom dom inte har operation eller de hjälpmedel som man har i den riktiga världen så vet jag inte.

[Sniff]
11/27/11, 7:50 PM
#3

Hm, okej. De skulle ju kunna åka till ett mugglarsjukhus, eller så kanske deras sjukhus har något sätt…

#1 HahaSkrattande

MissInAction
11/27/11, 8:47 PM
#4

När jag såg rubriken så tänkte jag att det måste varit någon som råkat posta på fel sajt Förvånad haha..
Men ja, det är klart, när man tänker på det.. hur gjorde de? Jag har aldrig tänkt på det innan och aldrig hört något om det.
Olika slags preventivmedel känns ju som typiska mugglargrejer så då är det antingen så att de bara har sex när de verkligen vill tillverka en unge (haha så romantiskt uttryckt va Flört) eller så trollar de bort fostret om de kommer fram till att de inte vill ha barn.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Sniff]
11/27/11, 9:21 PM
#5

Roligt att höra vad ni tror! Jag har inte heller tänkt på det förut, men jag och mina kompisar pratade om det och kom fram till att vi inte alls visste något om det. Förvånad

JessieS
11/28/11, 2:07 PM
#6

Det finns säkert någon brygd till att få bort barnet eller för att förhindra graviditet. :p

Annons:
[Sniff]
11/28/11, 4:36 PM
#7

Eller så trollar de fram barnenFörvånad

LaSadie
11/28/11, 4:38 PM
#8

#7 haha

KastKatt
11/28/11, 10:06 PM
#9

#4 det känns som om det borde finnas någon trollformel som är som "spermidödande glidmedel" fast mycket mer effektivt.

Antar att de har någon typ av abort. men eftersom sex överlag inte "besmittar" böckerna så vet jag inte om Rowling riktigt tänkt på det eller byrtt sig om det.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

MissInAction
11/28/11, 10:22 PM
#10

Eller så använder de Evanesco?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LaSadie
11/28/11, 10:25 PM
#11

eller så kanske använder de preventivmedel som de flesta mugglare gör :)

Jennix
11/28/11, 11:29 PM
#12

Alltså, med tanke på hur man ser på relationer och kärlek överlag i böckerna - typ att ALLA gifter sig med den personen man blir kär i första gången, i SKOLAN! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Sniff]
11/29/11, 8:46 AM
#13

#11 Det tror jag de gör, det verkar mest logisktGlad

#12 Jo men eller hur, nästan alla lever och blir gamla tillsammans med deras första kärlek. Man hör inte om många skilsmässor hellerFörvånad

Annons:
Angelfish
11/29/11, 10:48 AM
#14

#12 Det tycker jag inte riktigt stämmer.

Varken Harry, Ron eller Hermione gifte sig med den första personen dom blev kära i. Draco gifte sig med en kvinna som vi aldrig hört talas om, Luna med en man vi inte heller hört något om, Neville och Hanna Abbot kände nog varandra i skolan men vi har ingen aning om när dom blev ihop eller om dom var ihop med andra före.

Remus och Tonks, Bill och Fleur, är några par som träffades efter skoltiden.

Jennix
11/29/11, 5:43 PM
#15

OK, vad menar vi med kär då? Harry var förälskad i Cho, sen blev han ihop med Ginny. Ron var förälskad i Lavender…eller nja, var han verkligen förälskad ens? Hermione, skulle hon ha varit förälskad i Krum då? Det kändes mer som en vänskap där de kanske dejtade en gång men det verkar inte ha blivit något av det.

Draco trodde jag gifte sig med Pansy Parkinson, men även där läste jag inte epilogen så noga. Det sägs ju inte mycket om hans romanser heller, så vem vet.  Vänta nu, var inte Neville och Luna gifta??

Men om vi säger att de VAR kära i dessa första personer, så är det ändå väldigt orealistiskt att så många gifter sig med någon som de blir kära i innan ens 20-års åldern.

Ja, Remus och Tonks är ett stort undantag och Bill & Fleur likaså, men de var rätt unga också… Men även inräknat dem, det är ju inte så verkligheten ser ut - inte ens i Storbritannien. ;)

Jag slår vad om att ingen hade haft sex före äktenskapet och ingen har haft ett riktigt förhållande innan de gifte sig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Sniff]
11/29/11, 6:03 PM
#16

Okej, men det är många som träffade den de senare gifte sig med/levde ihop med på skolan. Glad Kanske inte första kärleken, men ändå.

Angelfish
11/29/11, 6:22 PM
#17

Draco gifte sig med Asteria Greengrass, jag tror Daphne Greengrass nämns i nån bok, det är tydligen hennes syster.

Luna gifte sig med Rolf Scamander som var barnbarn till Newt Scamander som skrev "Fantastic Beasts and where to find them". Dom fick ett par tvillingar, pojkar, som heter Lorcan och Lysander.

Neville gifte sig med Hannah Abbot.

Orealistiskt? Nja, jag skulle vilja säga att magi är mer orealistiskt…  Tungan ute

Jag vet inte ens om man kan säga att det är många i böckerna som gifter sig med någon som dom blivit kära i innan dom är 20 år.

Dom vi vet som gjorde det är Harry och Ginny, Ron och Hermione, Lily och James, och jag kan slå vad om att Molly och Arthur tillhör den kategorin.

Jag kan inte komma på nån annan som vi med säkerhet kan säga det. Och det är inte så många egentligen.

Angelfish
11/29/11, 6:31 PM
#18

#16  Du skrev ett svar medans jag höll på och författade mitt tl;dr epos.  Flört

Egentligen är det väl inte så konstigt att dom flesta gifte sig med någon som gick på Hogwarts samtidigt med dom, eftersom The Wizarding World (jag behöver nån bra sajt som talar om vad dom svenska orden är) är ganska liten och dom flesta i Storbritannien går på Hogwarts.

Jennix
11/29/11, 6:38 PM
#19

Men när huvudpersonerna alla gör det så… Tja, jag anser att det ger ett visst budskap iallafall. Vi vet inte vad ALLA gör, men vi vet vad de vi har läst om gör. Lily och James träffades ju också i skolan.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Angelfish
11/29/11, 6:55 PM
#20

Det enda budskapet jag får från det är att det är så Rowling hade planerat det från början. Inget annat.

Vilket budskap är det som du får ut av det?

Annons:
Jennix
11/29/11, 10:37 PM
#21

Ja, inte är det det iallafall. Flört

Vad har det med saken att göra, att hon planerat allt från början? Det blir väl inte mer logiskt eller bättre för det?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

TerriZue
11/30/11, 10:23 AM
#22

Känns egentligen inte som att särskilt mycket i Harry Potters värld är logiskt, hur mycket magi stöter vi vanligtvis på i våran värld? Det kanske helt enkelt bara är vanligare i trollkarlsvärlden att man håller ihop hela livet än vad det är bland oss mugglare.Det behöver ju inte vara konstigare än så.

Dessutom är det väl bara bra om hon försöker sända ut ett sånt budskap? Att ha flera görhållanden innan äktenskapet är väl knappast mågot jag tycker är fel men det är ju ännu bättre om man träffar denman delar resten av sitt liv med direkt (bara min åsikt).

Sen, att gifta sig till höger och vänster och sen gå och skilja sig för att man insåg att det inte var rätt är väl knappast något man bör sikta på? Då borde man aldrig ha gift sig från första början. Anledningen till att man gifter sig är ju att man vill dela resten av sitt liv tillsammans med någon. Jag stör mig enormt på att det är så vanligt med skilsmässor nu för tiden.

Så om budskapet hon vill få fram är att man bör hålla fast vid dem man älskar, att man bara ska gifta sig med den rätte (vet inte hur jag ska formulera det alls men jag hoppas att ni förstår vart jag vill komma) är det väl bara bra?

Jag är jätteglad att så många i serien verkar ha funnit rätt och lever ett lyckligt liv. Det hade nog inte varit lika roligt att läsa något i stil med "Harry fick syn på Ginny, sina söner och sin dotter genom den täta röken och banade sig fram emot dem, barnen hade varit hos Ginny den här veckan men Harry ville ändå komma till perrongen och vinka av dem" och sedan få läsa om hur de diskuterade vem som skulle ha barnen över jul och att lille Al inte alls kommer över ens med Ginnys nye man. Det hade nog inte alls blivit samma känsla…

Jag har helt eneklt precis samma syn på relationer och kärlek som JK verkar ha i böckerna. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Jennix
11/30/11, 10:29 AM
#23

#22  Visst ska man gifta sig med den man älskar, men frågan är väl snarare om man vet det när man är 17-18 år? Som jag ser det, eftersom jag är gammal, så utvecklas man rätt mycket i livet och man har inte hunnit bli en hel person när man är så ung.

Men jaja, det är ju lite naivt och gulligt så där, och det hade förvånat mig mycket om böckerna hade tagit upp vuxna saker på det sättet. Det är ju jag som vuxen som ser det som orealistiskt att ha en "själsfrände" som man möter direkt när man är ung. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Angelfish
11/30/11, 12:12 PM
#24

Ta t.ex. Harry och Ginny. Dom är nästan 17-18 år i slutet på sista boken, dom gillar varandra, dom har saker gemensamt, dom har samma slags humor osv. Det betyder inte att dom är "själsfränder", det betyder att dom har en grund att stå på som dom kan fortsätta bygga på.

Det är som Harry tänker på slutet, nu har dom år och år på sig att prata och komma fram till hur dom känner för varann, om det bara är en ungdomsförälskelse eller om det finns mer där som kan utvecklas allteftersom.

Visst, det är inget vi ser i böckerna, men å andra sidan så handlar inte böckerna om det, men som sagt vi vet att dom har den där grunden, vi vet att dom har år och år på sig att ta reda på allt sånt och vi vet att dom är gifta 19 år senare.

Det betyder varken att dom är "själsfränder" eller att dom visste vid 17-18 års ålder att dom älskade varann och att dom träffat den rätte eller att dom måste gifta sig, nu stört på bums.

Vad dom visste vid 17-18 års ålder var att dom gillade varann tillräckligt för att ta reda på om det fanns mer och om det var nåt som kunde hålla i längden, och epilogen visar att det gjorde det.

TerriZue
11/30/11, 4:02 PM
#25

#24 Där har du helt rätt. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: