Annons:
Etikettböckerna
Läst 6464 ggr
[hehlenaaa]
9/26/11, 2:11 AM

Plotholes?

Vilka plotholes har ni stött på i HP-böckerna?

Annons:
KastKatt
9/29/11, 8:11 PM
#1

Orka inte ens börja, det finns så många att jag inte minns alla.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Glimfeather
10/10/11, 3:05 AM
#2

#1 Haha, samma här ^^

[Sniff]
10/10/11, 5:12 PM
#3

Åh vilken svår fråga ändå… Haha men kom igen nu, lista upp alla nu! Skrattande

[hehlenaaa]
10/10/11, 5:55 PM
#4

Kan vara riiiktigt intressant att höra :) 
Jag är aldrig så uppmärksam när jag läser böckerna att jag liksom reagerar på något konstigt, kanske för att man läst böckerna alltför många gånger? haha :)

Loveradio
10/10/11, 7:30 PM
#5

* Hur fick Voldemort tillbaka sin trollstav? Han använde ju den för att döda Harrys föräldrar och sen för att försöka döda Harry. Sen tog väl Voldemorts kropp en annan form? Men trollstaven då? Dom måste ju ha undersökt brottsplatsen och kan väl inte ha missat den. Hade trolldomsministeriet fått tag på trollstaven hade de väl förstört den. Den kan väl inte ha legat kvar i Harrys hus under tills Pettigrew efter alla dessa år tillbaka och hämtade den?

* Varför användes inte tidsvändaren mer? Det fanns ju fler situationer där de kunde ha använt den.

* Varför sorterades Pettigrew till Gryffindor? Han är ju så otroligt feg.

* Varför använde Harry "Lumos" i 3e filmen för att göra sina läxor? Där riskerade han ju en hel del, eftersom man inte får använda magi utanför skolan.

* Är moaning murtle verkligen ett spöke? Spöken kan ju inte dyka ner i toalettet så att vattnet skvätter som man ser i 2a filmen. Och hur kunde hon få hela badrummet att svämma över utan att kunna röra saker?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
10/10/11, 7:30 PM
#6

Nu blev det lite plot holes från filmerna också, men aja :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
[Sniff]
10/10/11, 9:02 PM
#7

#5 Intressant. När skulle de ha använt tidvändaren? Hahaha, sant, konstigt att Pettigrew blev Gryffindorare. Att Harry trollar i tredje filmen är grymt irriterande!

 Det är väl inte Murtle som skapar översvämningen? Är inte det basilisken eller något? Det händer väl bara i andra boken?

KastKatt
10/10/11, 9:55 PM
#8

Något som stör mig enormt mycket i den svenska översättningen är i och för sig ett översättningsfel.

För i böckerna är det (Fram till 5te boken) så att Nevilles "Grandmother" "Mormor" men i 5te boken så säger hon "Nevils pappa, min son".

Sen skrivs hon som farmor. Kanske inte ett plothole, men på svenska är det ju det.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Glimfeather
10/11/11, 4:04 AM
#9

#5 Tidsvändarna förstördes har jag för mig :) För att de inte skulla missbrukas.

TerriZue
10/14/11, 9:05 PM
#10

En grej jag stör mig på är att de inte kan frikänna Sirius. Det hade varit hur lätt som helst att hälla i honom lite Verita serum och sen förhöra honom. Då skulle han förklarat vad som hänt och han hade bara kunnat säga sanningen. En så enkel lösning men i stället var han tvungen att leva som flykting.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

MissInAction
11/1/11, 10:02 PM
#11

Kan hända att det är jag som har glömt, men jag undrar varför inte Sirius behöver buga sig för Vingfåle? När Harry och Hermione kommer upp med honom till tornet där Sirius sitter, så växlar de några ord och så hoppar han väl bara upp på Vingfåles rygg och så ger de sig av därifrån Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Sniff]
11/2/11, 12:02 AM
#12

#11 Funderar jag också på… Kanske de helt enkelt fick ta risken och hoppa över det? De hade ju inte precis hela dagen på sig, och Vingfåle kanske hade fullt upp med annat.

Jennix
11/20/11, 11:51 PM
#13

Apropå Sirius… Hur kan en uggla veta var han är, om inte Harry vet det? Kommer breven fram automatiskt då? Isåfall känns det konstigt att myndigheterna inte bara skickar en uggla till honom och då får reda på var han är. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
Angelfish
11/21/11, 9:46 AM
#14

Det är rena magin.  Tungan ute

Cafesinner
11/21/11, 10:21 PM
#15

Blir så trött på att alla tjatar om hur de borde använda tidsvändaren. TÄNK PÅ KONSEKVENSERNA, RISKERNA OSV!!!! .__.

Cafesinner
11/21/11, 10:22 PM
#16

Also, spöken kan väl röra saker men även passera genom saker om de vill, typ?o.o

MissInAction
11/28/11, 10:06 PM
#17

Har funderat på detta. Fenixorden använder sig av patronusar för att kommunicera. Varje patronus är unik och det går inte att "kapa" någon annans patronus, så därför var detta en säker form av kommunikation för dem. Min undran är då, hur kan Dumbledore ha undgått att se Snapes patronus innan han frammanar den inne på Dumbledores kontor, när han frågar "after all this time?" I min värld går det inte ihop Tyst


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jennix
11/28/11, 11:28 PM
#18

#17 Nej, det känns ologiskt att ingen hade märkt det och speciellt inte Dumbledore då.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Cafesinner
11/29/11, 1:19 AM
#19

Varje patronus är väl inte direkt unik,även om man nu inte kan kapa någon annans. Harry har ju samma som sin pappa väl?

TerriZue
11/29/11, 5:51 AM
#20

Jag funderar över hur det kommer sig att Luna kan vara "på baksidan och testar sin nya trollstavs förmågor" i sjunde boken. För det första; hon är inte sjutton, vilket borde innebära att hon fortfarande har spårmärket på sig och därför inte borde kunna utöva magi utanför skolan.

För det andra; "Trollstaven väljer trollkarlen" är ett uttryck som ofta används, ändå kunde Ollivander tillverka en alldeles ny trollstav till Luna när han befinner sig hemma hos Muriel och därefter skicka den till Luna i Snäckstugan. Tänk om trollstaven inte alls hade passat henne då?

Inga jätteviktiga detaljer kanske men jag har funderat en hel del över det.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
MissInAction
11/29/11, 7:28 AM
#21

#19 Jo och det är det som är märkligt, J.K har själv sagt detta på sin hemsida. Finns ju inte oändligt med djur så det är klart att de måste gå att skilja åt. #20 Precis den tanken har slagit mig också! :o Märkligt……


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

sisela
12/1/11, 12:14 AM
#22

#20 Som jag kommer ihåg det kan man inte spåra exakt vem som har trollat men bara var/i vilket hus. Om det finns andra trollkarlar/häxor över 17 i samma hus kan man inte avgöra vem som trollat.

Jag kan tänka mig (men det är ren gissning såklart) att eftersom Ollivander och Luna hade varit tillfångatagna ihop ett tag, så har de lärt känna varann. Ollivander har kanske fått en känsla för Lunas personlighet och kan därför tillverka en trollstav som passar till henne.

#17 ja det är lite konstigt.

moondancer
12/1/11, 7:57 PM
#23

#20 Spårningen kan inte urskilja individer, se t.ex. när Harry åkte dit för Dobbys trollerier. Spårningen känner bara av att magi utövas, inte av vem.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

TerriZue
12/2/11, 9:09 AM
#24

#23 Det är visserligen sant men tycker ändå det är lite skumt. Eftersom de håller sig gömda med hjälp av fideliusförtrollningen borde de väl knappast vilja dra uppmärksamhet till sig? Det ska ju inte finnas några minderåriga trollkarlar eller häxor där, de är efterlysta allihop… Jag vet inte riktigt, jag tycker det är lite småskumt. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Yelly Bean
12/29/11, 7:28 AM
#25

#24
Fast de borde ju inte få någon uppmärksamhet till sig, både Fleur och Bill är ju myndiga och använder nog magi dagligen. Och ministreriet känner ju inte av om de är de eller någon annan som utövar magin. Det kunde lika gärna vart de och inte Luna då ju, :) Så det är nog safe.

[Sniff]
12/29/11, 10:50 AM
#26

#20 Men Luna är ju inte på baksidan och testar sin trollstav. De hade ju tagit henne, eller har jag snurrat till det helt?

TerriZue
12/29/11, 2:00 PM
#27

#26 De räddare ju henne, Ollivander och Griphook när de lyckades fly från Malfoys herrgård. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
[Sniff]
12/29/11, 6:11 PM
#28

#27 Precis, men är inte det efter? För Harry ser ju att ingen har varit i hennes rum på länge och hennes pappa säger ju att de har tagit henne. Var ett tag sen jag läste boken och kommer inte riktigt ihåg, men Luna var inte hemma när Harry, Ron och Hermione ville hälsa på henne och hennes pappa. Eller har jag helt fel? Förvånad Haha, dags att läsa om böckerna känner jagOskyldig

Yelly Bean
12/29/11, 6:30 PM
#29

#28
När de är hemma hos henne ja, då har hon blivit tillfångatagen för allt Xhenophilius, hennes pappa, har skrivit i Hört och Sett. Sen när Harry, Ron och Hermione blir tillfångatagna tillsammans med några andra så kommer de ju till Malfoys herrgård. Sen kommer ju Dobby och hjälper alla där ifrån, inklusive Luna och Ollivander :)

Mikaela120
1/2/12, 5:51 PM
#30

Det här är en från filmen och inte boken hoppas det är okej ändå…

I bok 5 när de är vid profetiorna så använder Luna någon trollformel på C, kommer dock inte ihåg exakt vilken och orkar inte leta upp sidan nu…

film 5 använder Luna formeln "Levicorpus", var har Luna lärt sig den? Harry lär sig inte den formeln förrän i bok 6…

Ja, det skulle jag säga.

MVH/Mikaela

Glimfeather
1/7/12, 7:49 PM
#31

Men den fanns ju och användes på Hogwarts redan när Harrys päron och Snape gick på skolan. Så det är inte omöjligt att Luna lärt sig den innan Harry.

Mikaela120
1/9/12, 12:28 PM
#32

#31 Ja men var skulle hon lärt sig den? Det är ju inte precis en formel som står i de vanliga böckerna om trollformler och det verkar som om hon lärt dig det i DA.

MVH/Mikaela

TerriZue
1/9/12, 2:24 PM
#33

Det är en formel som sprids bland eleverna, en stod ju inte i någon bok när den spreds bland James och hans vänner, den bara snappades upp liksom.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

JesFre
2/13/12, 12:24 PM
#34

Jag stör mig lite på att i slutet av Den flammande bägaren så åker de vagnarna tillbaka till stationen efter att terminen tagit slut.

Då ser inte Harry något konstigt med "dragdjuren" men när nästa termin och bok börjar då ser han minsann att vagnarna är dragna av något.

Är förmågan att se Thestrals något som måste mogna fram?

Annons:
MissInAction
2/13/12, 1:07 PM
#35

#34
J.K. lär ha sagt att Harry kunde se thestralerna den gången, men eftersom det var i slutet av boken så ville hon inte dra igång hela grejen med den handlingen.  Vi har diskuterat det i någon annan tråd här på sajten, minns bara inte vilken… Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

godisgrisen
2/13/12, 1:13 PM
#36

Var är Krumben och Piggy i sista boken? Vem är djurvakt?

#5 Det där med Voldis trollstav har jag verkligen klurat på… #34 Och testralerna…

Mikaela120
2/13/12, 7:42 PM
#37

Annars har jag hört (om testraler) att man måste "acceptera" att personen i fråga dött, jag tror inte Harry hade gjort det då….

[NoOrdinaryGirl5]
2/13/12, 11:46 PM
#38

#17 Fast när han visar sin patronus för Dumbledore är han inte medlem i Fenixorden elr? Har för mig att den scenen är med i andra delen av Deathly Hallows, och det är väl en flashback så att säga. Så när han visar den är han fortfarande dödsätare, vilket kan vara en förklaring till varför Dumbledore aldrig sett hans patronus innan.

MissInAction
2/14/12, 12:16 AM
#39

#38
Det är ju ingen flashback. Detta samtal äger rum när Severus får reda på att Dumbledore vet om att Harry är en horkrux och att han (Harry) därför inte har någon chans att komma levande ur eländet. Och då känner han det som ett svek mot både Harry, och Lily. Och så demonstrerar han för Dumbledore hur han känner Gråter
Så detta är efter alla år.. (all this time). Så jag förstår fortfarande inte hur Dumbledore kunde ha missat Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Wand
2/14/12, 8:45 AM
#40

#5 Reagerade på en grej du skrev här. Varför Pettigrew sorterades till Gryffindor när han är så feg. 

Kommer du inte ihåg när han ska strypa Harry och Ron hos Malfoy's, och stannar upp, dvs tvekar, och därav stryps själv?
Jag tror inte att man är sådär superduperfeg EGENTLIGEN om man vågar tveka på en order given av någon man fruktar så djupt (Voldemort).

Sedan ang. tidvändarna så är det ju så att man inte får använda tidvändarna till vad som helst, och Hermione fick inte ha kvar sin efter tredje året, då hon lånade den efter mycket slit från McGonagall som lyckades få åt sig den. Kommer inte helt och hållet ihåg, men har för mig att de säger att McGonagall skrev brev osv hela sommaren för att Hermione skulle lyckas få den. Rätta mig om jag har fel.

Voldemorts trollstav kan ju t.ex Pettigrew ha tagit innan han försvann. Det är ju Pettigrew som ger Voldemort sin mantel och trollstav när han återuppstår i fjärde boken.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ceiling8
2/14/12, 9:19 PM
#41

Kanske minns helt fel nu men är det inte så att Hermione förstör alla tidvändare när dom letar efter Sirius på Trolldomsministeriet? Så det finns väl inga kvar sen?:)

Annons:
moondancer
2/14/12, 10:18 PM
#42

#41 Helt rätt, alla tidvändare (för tydligen lagrades alla på samma ställe och ingen var utlånad) förstördes när gänget slogs

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[NoOrdinaryGirl5]
2/15/12, 4:35 PM
#43

#39 oj sorry xD skrev fel, men alltså Fenixorden är stor? :) Och Dumbledore verkar inte vara där ofta om han är med lika mkt som han är i femman.

Yelly Bean
2/15/12, 4:52 PM
#44

#38

Snape var ju med i Fenixorden innan 7an med, han var ju med där i början av 5e boken. :)

TerriZue
2/15/12, 9:04 PM
#45

Reagerade över en till rolig liten smågrej idag i Flammande Bägaren.

När Harry går till Dumbledores kontor efter att ha haft sin "dröm"/"syn" på lektionen i spådomslära kan han inte lösenordet. Han står därför och gapar och skriker till statyn och han sparkar på den, till slut lyckas han nämna rätt lösenord och kommer in. När han kommer upp till Dumbledores dörr hör han honom, Fudge och Moody prata där inne, de är ännu inte medvetna om att han är där.

Till slut ser Moody honom genom dörren och han kommer in. Han blir ombedd att vänta på Dumbledore inne på kontoret medan Dumbledore, Moody och Fudge går ut och undersöker markerna runt slottet (eftersom Barty nyss försvunnit), de stänger dörren efter sig. Sen står det dock att Harry hör dunket från Moodys träben från korridoren nedanför.

Nu till saken; om Harry kan höra det dova dunket av en träfot borde väl någon av dem uppe på kontoret ha hört Harrys skrik? :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Wand
2/15/12, 9:08 PM
#46

#45 Hahaha! Det DÄR är ett riktigt plothole. Smådetaljer som failar. 

Du har rätt i det du skriver.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Yelly Bean
2/16/12, 9:24 AM
#47

Det är ju inget grovt, som förstör storyn. Men jag håller med, det är lite småkul när man märker såna saker. Oskyldig

Wand
2/16/12, 9:41 AM
#48

Kom dock att tänka på det imorse… vi har en bilverkstad under vår lägenhet, och alldeles under mitt rum håller de på som värst. När de slänger verktyg där nere så låter det alldeles förskräckligt här uppe, men man hör inte så mycket som ett knyst ens om det är någon som skriker… så det kan ju ha mycket att göra med att det ena ekar i ett rum, medan t.ex dunsar leds i själva byggnaden? Förvånad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
TerriZue
2/21/12, 9:36 AM
#49

Kom att tänka på ännu en sak i Flammande Bägaren nu. I slutet, när de har lamslagit "Moody" inne på hans kontor och ska förhöra honom. Dumbledore skickar iväg Snape för att hämta veritaserum och Winky. Det måste betyda att han redan vet vem det är som är bedragaren, varför skulle han annars ha sänt efter Winky? :P

Sen har jag en till grej, det är visserligen inget "plothole" och jag är lite irriterad över mig själv eftersom jag inte kopplat det tidigare.. Men i Fenixordern, när alla ugglor kommer till Private Drive och de står och pratar om Dementorerna nämner Petunia att hon känner till dem. Hon säger "Jag hörde den där hemska pojken berätta om dem för henne". Jag har alltid tänkt att det är James hon menar men det är ju Snape. :) Som sagt, dåligt av mig att inte ha kopplat det tidigare men jag tyckte ändå dte var lite roligt. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Sniff]
2/21/12, 10:37 AM
#50

#49 Jag har också trott att det var James, men det är klart! Varför tänkte jag inte på det? Tungan ute Tack för att du sa det!

kredka
2/21/12, 11:09 AM
#51

#40 men Pettigrew var ju visst feg, han tvekade inte och ströp inte sig själv för att han ville, han kunde ju inte döda Harry för att Harry räddade hans liv en gång (i 3 boken) och han hade tacksamhetsskuld för detta ;)

sen i 3 boken undrar jag hur var det möjlig att Harry (vid sjön, när han ville rädda Sirius från dementorer) kunde se sig själv på andra sidan sjön och sedan tom klura ut att det var han (trots att han trodde att det var hans pappa) och hoppa in igen och göra patronus igen om han visste inget om tidvändare förran dem skulle använda den på sjukhuset med Hermione som fick förklara allt för han?? Alltså jag menar - allt hände en gång - sedan fick dem komma tillbaka och göra om det som dem kunde påverka - hur fasen i första omgången Harry kunde se sig själv om ingen tidvändare var använd och dem visste inte ens att ska få komma tillbaka? Varifrån kom den andra Harry då??

Välkommen till ferretplanet.se :)

TerriZue
2/21/12, 11:37 AM
#52

#51 Haha, jag förstår hur du menar där men det där blir man bara snurrig av att tänka på. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

kredka
2/21/12, 12:15 PM
#53

#52 eller hur? hahah  eller det där med att kasta stenar till Hagrids stuga så att dem kunde gå ut innan Dumbledore kom med ministern…hur kunde dem påverka det i redan första omgången om dem fanns inte där ?

man kan ju också tänka att i första omgången läser man historien från deras synpunkt (alltså där man vet inte om tidvändaren) och sedan en gång till med alla detaljer (alltså vi vet att det fanns tidvändare i använding) men det ändå håller inte riktig när det kommer till dialoger mellan harry och hermione

Välkommen till ferretplanet.se :)

TerriZue
2/21/12, 1:13 PM
#54

Vi får helt enkelt anta att det var förutbestämt det som skulle ske, så det som hände/skulle ske hade redan hänt.. :P

Och i boken kastas det ju inga stenar, det är bara ett tilläg i filmen.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

kredka
2/21/12, 1:26 PM
#55

#54 hade för mig att i boken har dem också fått någon sorts av varning att Dumbledore kommer…var så länge sen jag läste böckerna ;) tyvärr alla stannade hemma hos föräldrar så kan inte ens kolla nu ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Annons:
[NoOrdinaryGirl5]
2/21/12, 5:48 PM
#56

Har inte läst igenom hela tråden men undrar hur Dumbledore kunde bli fläderstavens "herre"? Förmodligen finns det väl någon förklaring men jag har glömt bort helt vad det var xD

Mikaela120
2/21/12, 5:53 PM
#57

Vet inte om det är en plothole men hur kunde Harry bli Auror när han inte tagit sin FUTT-examen?

[NoOrdinaryGirl5]
2/21/12, 5:55 PM
#58

#57 Specialbehandling förmodligen! :P Har för mig att det står något liknande på Harry Potter wikipediat :)

TerriZue
2/21/12, 6:13 PM
#59

#56 Han besegrade ju Grindewald som var stavens herre innan honom. Man behöver  inte nödvändigtvis döda, bara besergra och vinna stavens lojalitet. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[NoOrdinaryGirl5]
2/21/12, 7:46 PM
#60

#59 Jo det är ju sant, . . . funderade på hur det var möjligt eftersom att man ska bli oslårbar typ xD Men kom på sen att Draco tog den ju från Dumbledore :P 
Men nu fattar jag! :D Tack!

MissInAction
2/21/12, 10:10 PM
#61

#51
Ja visst blir man snurrig av att tänka på det där Glad

Som exemplet vid sjön, då. Den första gången som Harry är vid sjön så ser han en patronus ute vid andra änden av sjön, och ser också en figur som han tycker ser ut som sin pappa. När de är tillbaka den anra gången (med Tidvändaren) så väntar han naturligtvis på att hans pappa ska dyka upp, och rädda Sirius, men han väntar och väntar… och Hermione måste övertala honom om att det är han själv som frammanar patronusen, inte hans pappa! Och så måste han göra det. För i och med att han har gjort det innan, så kan han göra det igen

Den patronus han ser första gången är alltså den som han frammanar när de är på "återbesök". Men det är väl det som är det kluriga att förstå Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JesFre
2/21/12, 10:59 PM
#62

#51 vill bara påpeka att Hermione inte alls övertalar Harry, hon är helt förskräkt över vad han har gjort, medan han förklara för henne att han viste att han skulle kunna göra det eftersom han redan gjort det.

Annons:
MissInAction
3/17/12, 5:54 PM
#63

Plothole eller inte - men borde inte Fred och George (med Marauders Map) ha sett och reagerat på att en man vid namn Peter sov i Rons säng varje natt? 

Tydligen så har Rowling kommenterat detta, något i stil med att de fokuserad på annat och kartan förändrades ständigt eftersom den var "live" och där fanns så många olika namn överallt. Så de har helt enkelt inte sett det! Men nog måste de väl ha sett sin brors namn? Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Sniff]
3/17/12, 6:13 PM
#64

#63 Ja det är ju riktigt skumt! Någon gång borde de ju ha kollat på hans namn… De borde ju kunna ha haft riktigt bra koll på Harry också, när han smöh runt i korridorerna och sånna saker. De kanske tyckte att det var oviktigt, men vad använde de kartan till då?

Wand
3/17/12, 6:42 PM
#65

En sak som JAG alltid undrat är hur tusan Fred och George kunde lista ut rätt "lösenord" för att komma åt den förbaskade kartan? Att luska ut att man ska säga "I solemnly swear that I am up to no good" för att få igång den och sedan "Mischief managed" för att få bort allt igen, det är ju riktig tur må jag säga… Cool

Dessutom kan de ju inte ha använt magi eftersom att kartan inte går att få igång med magi.

OCH om den bara ser ut som en bit pergament när den inte är "igång", hur kunde de då ens fatta att det var en karta från början?

Visserligen möjligt att den var "igång" när Filch konfiskerade den, men då är det ju konstigt att han bara lade den i en låda utan vidare…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Sniff]
3/17/12, 10:08 PM
#66

#65 Haha, ja hur kunde de lista ut det? Och du har rätt, det känns ju lite konstigt att ta ett papper bara för att det ligger i en låda… Tungan ute

godisgrisen
3/20/12, 8:38 AM
#67

#65 Filch kanske inte såg att den var igång eftersom han är en ynk. Men jahg har också verkligen undrat både över varför F& G inte sett PPs namn och hur de kom på lösenorden…

Mikaela120
3/20/12, 3:57 PM
#68

Hittat en!!! I fyran på svenska iallafall… Ni vet under quidditchfinalen och Irlands sökare gick på Wronskis fint, då säger ju Bagman något i stil med "Läkarutbildning" när han berättar om deras "läkare". I femman får vi dock reda på att det heter botare.

Yelly Bean
3/21/12, 6:26 AM
#69

#68 Sånt är alltid kul när man hittar det själv! :3

Annons:
Yelly Bean
8/7/12, 3:48 PM
#70

Sitter och läser Hemligheternas kammare nu, och tänkte på en grej. När Harry börjar skriva med Riddle i dagboken och frågar om han känner till något om hemligheternas kammare, så svarar ju Riddle att han kan visa Harry ett minne. Och Harry "sugs" in i minnet genom boken, eller vad man ska säga. Och nu till saken: han befinner sig inne på Dippets kontor, och är där en stund innan Riddle dyker upp! Det jag menar är att Harry inte borde kunna se det/vara där, eftersom det omöjligtvis kan vara en del av Riddles minne, eftersom han inte var där..!

Har tänkt på det innan, bara att jag inte har skrivit det då. ^^ Hoho!

sisela
8/7/12, 5:45 PM
#71

#70 Bra poäng.

Jag tänker bara att Voldemort kanske kan manipulera det han visar, för att få det han vill.

Yelly Bean
8/7/12, 5:56 PM
#72

#71

Aa, möjligt. Men det är ju inget viktigt för själva grejen han ska se, att vara inne på Dippets kontor och se honom sucka över ett brev. Förvånad Själva grejen var ju att visa att det "var" Hagrid som öppnade hemligheternas kammare.

Linneaundulat
8/7/12, 7:19 PM
#73

En sak sak jag undrat över är:

Hur kan man anväda någon annans stav, när det är staven som väljer trollkarlen?

Exempel: Ron äver Bills gamla stav, Harry lånar Hermiones stav, etc

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

MissInAction
8/7/12, 11:24 PM
#74

#70
Ja det har jag också reagerat på vid något tillfälle!

#73
Det går att använda andras trollstavar, men de "följer" en inte lika bra de, de är mer svårstyrda, så att säga och kan slå fel. Jag har för mig att Rowling har beskrivit det så, eventuellt i någon av böckerna.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
8/8/12, 6:07 AM
#75

Jag kommer inte ihåg vem som sa det, kanske Dumbledore? Men det var någon som sa i alla fall att man kan använda iprincip vilket redskap som helst, ett gammalt kvastskaft typ, men att vissa egenskaper gör magin starkare och lättare att få fram och därför funkar ens egen stav bäst av allt. :3

Jennix
8/8/12, 6:41 PM
#76

#75 Det nämns att Remus Lupin är en av de som kan använda magi utan sin stav, med händerna alltså. Syns också i filmen… Misstänker att det har med talang och erfarenhet att göra? De som alltså kan bäst, kan utöva magi utan sin stav men den kanske hjälper att fokusera kraft?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
Yelly Bean
8/9/12, 9:32 AM
#77

#76 Ja, det tror nog jag med. :)

TheGeneralIdea
8/10/12, 4:06 PM
#78

Ibland känns det ärligt talat som att regissören till HP filmerna knappt läst böckerna.. Finns hur många fel i dem som helst.

Sedan kanske Marodörkartad avslöjade sina hemligheter för Fred och George självmant för att den kände att de hade de rätta personligheterna? de visste ju att det var Snape som "inte skulle lägga sin stora näsa i blöt" när han tog den från Harry, kanske var det samma sak med Fred och George? James och hans vänner ville ju bara ställa till med rackartyg med kartan och Fred och George är ju rackartyg personifierade.

TerriZue
8/10/12, 4:13 PM
#79

#78 Jag håller med dig om allt du skrev, de kan omöjligt ha läst igenom böckerna inna de gjorde filmerna. Dock finnsdet en vettig förklaring till att marodörkartan kände till att det var Snape. Han talar faktiskt om för den att det är han som försöker läsa den innan den börjar förolämpa honom. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TheGeneralIdea
8/10/12, 4:27 PM
#80

#79 och de kände ju Snape också som deras "fiende". Möjligheten finns ju ändå att kartan var så pass avancerad att den visade sig automatiskt för de rätta personerna. :)

TerriZue
11/13/13, 10:52 PM
#81

Dammar av denna gamla tråd igen då jag lyssnar på Halvblodsprinsen igen (ehum… igen… men det är så skönt att ha något gammalt välbekant tugga i bakgrunden). 

Jag inser att det finns minst två ganska stora missar i den (kommer inte ihåg om de tagits upp i denna tråden tidigare och ärligt talat orkade jag inte läsa igenom allt).

Voldemort frågar Snigelhorn om hur man skapar horrokruxer i det där minnet. Jag har lyssnat flera gånger, han frågar inte bara om antalet horrokruxer, han frågar även hur man bär sig åt för att skapa en horrokrux. I det minnet har han Mervolos ring på fingret, alltså har han redan begått mordet på sin far och sina farföräldrar. Enligt olika källor ska ju dock Mervolos ring ha blivit en horrokrux i samband med att Voldemort dödade sin far. Något är alltså fel, antingen stämmer det inte att det var vid just det mordet han skapade den horrokruxen eller så gjorde JK en miss. 

Det andra jag tänkte på rör samma minne. När Voldemort frågar om horrokruxerna säger Snigelhorn att Han inte kommer kunna hitta någon information om horrokruxer i några böcker på Hogwarts eftersom Dumbledore har förbjudit dem och är mycket bestämd på den punkten. Det här utspelar sig ju medan Voldemort fortfarande går på skolan, det är alltså inte Dumbledore som är rektor, det är Dippet som är rektor.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
11/13/13, 10:59 PM
#82

Insåg nu att jag även tänkt på en liknande grej som det i #70.

När Dumbledore visar Harry Hokeys minne befinner sin Harry och Dumbledore hela tiden i samma rum som Hepzibah Smith. Hokey springer ut ur rummet och är borta i flera minuter när hon öppnar dörren för Voldemort och sedan springer hon iväg och hämtar te åt dem. Hur kan Hokey minnas exakt vad som hänt i ett rum vid ett tillfälle hon befann sig någon helt annanstans?

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Yelly Bean
11/14/13, 8:20 AM
#83

#81 Men jag tror att Tom frågade Snigelhorn om hur man gör för att han ville få reda på om man kan göra flera och vad det får för konsekvenser typ. Alltså han visste nog redan hur man gjorde, eftersom han redan gjort en. Men han ville ju göra fler, han gav sju som exempel eftersom det är det magiska talet, och Snigelhorn blev helt förfärad. 

Har inte tänkt på det där med Dumbledore, men det är ju helt sant! JK blir nog lite snurrig av all info som finns. 😛

#82 JK kanske i stunden själv glömde av vems minne hon berättade ur… 🤔 Äh, jag vet inte, men det är ju definitivt ett plothole i alla fall ^^

Annons:
TerriZue
11/14/13, 9:14 AM
#84

Haha! Ja, jag kan tänka mig att det blir lite snurrigt. :P

Jag tänkte också att det är så att han egentligen redan vet hur man gör och bara vill veta om man kan dela själen i sju men jag har svårt att tro det. Han frågar först om det skulle vara möjligt att dela själen i sju och allt det där och sen frågar han även hur man gör en horrokrux, då blir Snigelhorn väldigt upprörd och det är även då han nämner Dumbledore.

I vilket fall som helst stör det mig inte så mycket. Jag förstår att det blir väldigt mycket att hålla ordning på när man skriver en så stor historia, självklart måste man missa vissa saker någon gång. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

minilejon
11/14/13, 9:55 AM
#85

#81 kanske var det så att Dumbledore hade mycket att säga till om även om han nt var rektor? Ja, han var ju en fantastisk trollkarl även om han int var rektor just då….? Näää, vem vet…. 😃

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta

jiithra
11/14/13, 10:11 PM
#86

#57
Han som blev Ministeriets ordförande efter slaget om Hogwarts sa att alla som varit med i slaget om Hogwarts (och överlevt, ofc.) blev automatiskt aurorer om de ville. De behövde ingen FUTT-examen för det..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

minilejon
11/18/13, 1:37 PM
#87

#82 kanske smygtitta hon? xD nä nog bara Joanne som vet…

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta

minilejon
11/22/13, 10:44 PM
#88

Ok, kom på en sak jag funderat på 😃 Jo det är så här *spoiler* jo efter Dumbledore hade dött så satte ju nån in honom i en minnesruta den var typ så här: När vi möter på vår första skoldag bla bla bla lika villig att sätta ut en hand för en som var 7 år (nåt sånt var det xD) Men var det deras första skoldag när dom var 7 år? Harry började ju inte skolan innan han var 11 🤔 min förklaring till detta: Dumbledore gick mycket tidigare i skolan än Harry och då började dom kanske tidigare 🙂

Och så var det det största Plot Holet att dom inte lärde sig någon räkning, skrivning o.s.v min bästa förklaring till detta är att föräldrarna lärde barnen lite räkning, skrivning o det var därför att dom började skolan så sent. Och så kunde dom kanske använda lite magi/ speciella fjäderpennor istället. (lite rörigt men hoppas ni förstår 😃)

Det jag förstår är att Rowling trodde att vi förstod detta så hon tog inte upp det i böckerna! (Hon var ju där med Ron, Hermione, Harry o dom) Det där med filmerna var bara för att trollkarlsvärlden inte ville avslöja att det var sant 😎 Rowling fick inte berätta det för alla andra heller men vi Hp fans är så smarta så att vi listat ut det 😃

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta

Upp till toppen
Annons: