Annons:
Etikettallmänt
Läst 4014 ggr
[Sniff]
9/23/11, 9:28 AM

Telefoner?

Har trollkarlsfamiljerna telefoner? Lockman säger att han fick ett brådskande telefonsamtal, har jag för mig, men jag har aldrig läst något om att det finns telefoner… De skickar ju brev med ugglor.

 Någon som vet?

Annons:
KastKatt
9/23/11, 8:14 PM
#1

Plothole chansar jag på. De använder ju sig inte ens av elektrisitet.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Loveradio
9/23/11, 10:53 PM
#2

Misstänker också att det är ett plothole.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

MissInAction
9/23/11, 11:50 PM
#3

Ja det där var en bra fråga, det hade jag inte ens reflekterat över Förvånad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

KastKatt
9/23/11, 11:57 PM
#4

Rowling är fantastisk, (annars hade jag inte tatuerat Hogwarts emblemet på benet) MEN. Harry Potter Kryllar av plotholes.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Wand
9/24/11, 12:26 AM
#5

#4 Jag har inte stött på många plotholes i HP. 

För övrigt så använder de inte telefoner, som sagt inte el i överlag. De har ju magin till allt, elektriciteten och telefonen är ju saker som mugglarna skapat för att förenkla det icke-magiska livet, liksom. T.ex så får man ju veta att Arthur Weasley inte ens vet hur man använder en telefon, haha. Flört Men sedan finns det säkert halvblodstrollkarlar som har telefoner hemma för att de haft mugglarförälder eller något.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Loveradio
9/24/11, 12:44 AM
#6

#5 Jo men TS undrar ju varför Lockman säger att han fick ett brådskande telefonsamtal.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
[Sniff]
9/24/11, 12:58 AM
#7

#6 Och om det finns telefoner i den magiska världen.

De med mugglarföräldrar, eller som bor i den ickemagiska världen har väl tillgång till telefon. Men tex Weasleyfamiljen har väl ingen? Det är ju rätt logiskt.

mieevnice
9/25/11, 2:25 PM
#8

Men i en bok(kommer inte ihåg om det var 2;an eller 3;an) så ringer ju Ron hem till Harry?

[Sniff]
9/25/11, 3:22 PM
#9

#8 Jo precis… Men han kanske ringde från en telefonkiosk eller något? Han kunde ju inte använda telefonen i alla fall.

Wand
9/25/11, 4:43 PM
#10

#8 Ja, han ringde väl från en telefonkiosk inne i byn om jag inte misstar mig? Kan visserligen vara något jag fantiserat ihop..
Annars så kan ju hans mugglarälskande far ha köpt hem en telefon, de bör ju kunna få det mesta att fungera med magi hur som helst. Glad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

KastKatt
9/29/11, 8:07 PM
#11

Wand: Det finns mängder när man väl börjat leta. Hittat många fel översättningar också.

Han ringer ifrån en telefonkiosk, och han skriker eftersom han inte vet hur man ska prata i telefon. Så när Vernon svarar i telefon i köktet (om jag inte minns fel) och Harry går förbi utei hallen så hör han Rons röst, och ser Vernon bli arg.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Wand
9/29/11, 8:17 PM
#12

#11 Felöversättningar finns det många av, men har aldrig sett någon tabbe i överlag. 

Och jag förstår inte vad det är som gör det fel? Ron skriker, klart det hörs genom telefonen ut till hallen, och det är väl självklart att Vernon blir arg när han först hör någon skrika åt honom och sedan inser att det är Harrys trollkarlskompis?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Ebfotograf]
9/29/11, 9:03 PM
#13

Det kan vara så att det han menar med "telefonsamtal" är något annat, det kan vara via eld eller liknande. The wizarding world använder sig av owls och the Floo Network. Men dom kan använda telefonen "fellytone" som Molly gör 1994 för att ringa taxin.

Men som andra skriver - det kan vara ett plothole

Annons:
MissInAction
9/29/11, 9:16 PM
#14

#12
Jag kan ha fel men jag tror att det #11 menade var bara en förklaring till att användandet av telefoner nämns i böckerna? Glad Alltså inte att det är en felöversättning.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Ribessa
9/30/11, 12:55 PM
#15

Åh, jag läste just den boken.. och.. Det var ju att Mr Weasly hade fått tag på en telefon i.o.m hans jobb. Och minns jagi nte hlet fel heller så var det ju Vernon som svarade i helefonen när Ron ringde, och Harry hörde att det var Ron, men Vernon fattade inte varför Ron skrek. Och Vernon sa att "Här finns ingen Harry". Glad Eller jag kanske är helt fel ute :)

KastKatt
10/6/11, 9:09 PM
#16

#14 Precis, det är det jag menar :)

Det med felöversättningar tillhörde den andra diskussionen, trodde det stod klart eftersom de var i två olika rader.

#15 Ja! Det stämmer :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Glimfeather
10/10/11, 3:03 AM
#17

Fast Lockhart får nödvändigtvis inget telefonsamtal, han säger att han fått ett "call" vilket kan betyda mycket mer än "telefonsamtal" :)

För övrigt håller jag med om att det finns många fel i böckerna ;) Håller på att läsa dem nu för hundrafemtioelfte gången och stör ihjäl mig på vissa saker, haha. Men såklart älskar jag dem ändå :)

[Sniff]
10/10/11, 9:14 AM
#18

#17 I den svenska översättningen är det telefonsamtal. Vi får skylla på översättarenTungan ute

Glimfeather
10/11/11, 4:08 AM
#19

Ja, det vet jag :) Översättningen är riktigt dålig vissa gånger.

Jag spyr lite varje gång översättaren väljer att använda "älsklings-" Som när Voldemort säger, i fyran: "Ormar är mitt älsklingsdjur." Hur vore det med lite ömväxling?

Yelly Bean
1/3/12, 7:40 PM
#20

#19

Haha, ellerhur! Voldemort som inte ens kan känna kärlek borde inte kunna ha ett "älsklings"djur. ^^

Annons:
Linneaundulat
1/4/12, 6:03 PM
#21

Ja det låter ju vädigt konstigt att använda ordet "älsklingsdjur" när det är Voldemort man pratar om.

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

Upp till toppen
Annons: