Annons:
Etikettallmänt
Läst 3832 ggr
[hehlenaaa]
2011-09-20 01:57

Aha-upplevelser!

Jag tror att alla här på sajten är väldigt insatta i Harry Potter och hans värld, läser säkert en hel del fakta och allmänt. Har jag fel?

Iallafall, i denna tråd kan ni posta någon sorts fakta som ni nyligen elelr förr kommit över, som var på något sätt förvånande. Kanske ni alltid undrat över det, kanske fyller det en lucka, eller kanske är det bara något helknasigt. Finns säkert folk här på sajten som inte läst just det, och då blir man en erfarenhet rikare.

Faktan måste självklart ha något att göra med Harry Potter.

Så, börja! :)

Annons:
Loveradio
2011-09-20 06:40
#1

- I den spanska översättningen av Harry Potter-böckerna så har Neville Longbottoms padda, Trevor, blivit översatt till en sköldpadda istället för padda.

- 6 olika skådespelare har spelat Voldemort i filmerna.

- Drakblod är effetivt för att städa ugnen ;)

- Hogwarts motto är: Kittla aldrig en sovande drake.

- När J.K Rowling tog ett sorterings-quiz på nätet så blev hon sorterad till Hufflepuff.

- J.K Rowling har samma födelsedagsdatum som Harry, 31 Juli

- Hermiones patronum är en utter för att J.K Rowling gillar uttrar. Hon ser sig själv i Hermione.

- Daniel Radcliffe slet ut 60-70 trollstavar under filmadet av alla Harry Potter-filmerna.

- Daniel Radcliffe har haft 160 olika par glasögon under filmandet av alla Harry Potter-filmerna.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Sniff]
2011-09-20 08:28
#2

Intressant tråd!

[Ebfotograf]
2011-09-20 10:36
#3

#1 - 80 Stycken stavar under alla filmerna :)

Loveradio
2011-09-20 13:26
#4

#3 Hehe okej det kanske stämmer :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

vaanjja
2011-09-20 22:12
#5

#1 6 olika? WHaaaaaat?! i ettan, är det väl bara huvudet under Quirells turban? Nej, just det, den svarta kåpan som dödar Harrys föräldrar också. ;D i Tvåan har vi Riddle och i trean är han inte med? Sedan kommer ju fina Ralph Fiennes :) Men vi kanske räknar "foster-voldemort" och Elva-åriga Riddle också? :) Blev himla nyfiken nu! :D

Loveradio
2011-09-20 22:16
#6

#5 Hittade den faktan på en sida, så jag kan tyvärr inte säga hur man har räknat :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
MissInAction
2011-09-20 22:30
#7

Åh vilken kul tråd! Skrattande
Jag vet att jag kommit på massor med saker men just nå står det still i huvet. Jag återkommer..


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Loveradio
2011-09-20 22:42
#8

Har några till:

- J.K Rowlings föräldrar träffades vid King Cross Station.

- J.K Rowling är, precis som Hagrid, allergisk mot katter.

- Hermione skulle egentligen ha haft en lillasyster, men J.K Rowling kunde inte hitta på ett tillräckligt bra namn till henne.

- "Remus Lupin" kan man kasta om bokstäverna på så att det blir "Primus Lune" vilket betyder "full moon" (fullmåne)

- Robert Knox (som spelade Marcus Belby) dog tragiskt nog efter att ha blivit knivhuggen till döds den 24 maj 2008, bara dagarna efter filmandet av Harry Potter och halvblodsprinsen. Han dog i ett knivslagsmål utanför en bar efter att ha försökt skydda sin yngre bror mot en man som attackerade dom.

- Bellatrix är latin för "krigarinna"

- Rons patronus är en Jack russel terrier, som är kända för att jaga uttrar. Hermiones patronus råkar vara just en utter.

- J.K Rowling har sagt att Fred var en av hennes personliga favoriter, och grät medans hon skrev om hans död i sjunde boken.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

vaanjja
2011-09-21 10:27
#9

#5 okey! ;D
#8 roliga faktan! men varför mördade hon Fred, om hon tyckte om honom? hon kunde ju ha tagit George istället xD

[Ebfotograf]
2011-09-21 14:43
#10

- Gandalf finns i en tavla i Dumbledore's office i andra filmen ;)

- Voldemort säger man utan "t"

- En galleon är 5 pund

- Voldemort's boggart är sin döda kropp

- Grindelwald blev besegrad av Dumbledore samma år som Hitler dog

- Dumbledore är en tidig modernt engelskt ord för "Bumblebee"

- J.K var den förste att bli biljonär som författare

- Sirius Black är döpt efter hund stjärnan (Dog Star)

- SPOILER! George kunde inte produce a patronus efter Fred's död. Då alla lyckliga minnen han hade var tillsammans med Fred <3
(Jag är inte så bra på svenska, haha)

- J.K har skirivt en prequel som tar plats tre år innan Harry's födsel.

- Weasleys´ Wizard Weezes har 120 olika produkter

- 250 tavlor var målad för Hogwarts staircase

- Rupert's souvnier var "Number 4 privet drive" skylten

- Mundungus betyder "stinky tobacco"

- Crookshanks var Potter's gamla katt som aldrig gick tillbaka till sin gamla ägare.

Loveradio
2011-09-21 15:22
#11

Här kommer ytterliggare några:

- Var 30e sekund börjar någon läsa Harry Potter.

- Emma Watsons favorit HP-bok är Harry Potter och fången från Azkaban. Rupert Grints är Harry Potter och flammande bägaren.

- Över 16'000 människor gick på audition för rollen som Harry Potter.

- Ruper Grint har sagt att han en gång ritade en väldigt ful bild av Alan Rickman (Severus Snape) och märkte sen att han stog precis bakom honom… Rupert säger att det var hans mest pinsamma ögonblick Skrattande

- Det tog 6 månader för ett special effekt-team att skapa dementorer.

- 14 st Ford Anglias förstördes för att filma scenen där Ron och Harry krashar in i Piskande pilträdet i Harry Potter och hemligheternas kammare.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ribessa
2011-09-21 18:27
#12

När jag fick veta att Harry också var en Horrocrux :')

[Sniff]
2011-09-21 19:47
#13

#12 Det var verkligen en chock när man förstod det… Skrattande

Annons:
Ribessa
2011-09-22 15:33
#14

#13 - Ja eller hur?! :D Jag satt och gapade i säkert en timma efter det, hahah! I sista var det mycket aha-upplevelser, man fick sååå många svar på sååå många frågor alltså! :D

Yelly Bean
2012-02-18 17:10
#15

#14 Håller med om att den svarade på många frågor, sista kapitlet tycker jag dock bara skapade en massa frågor. xD

Mikaela120
2012-02-18 17:13
#16

Snape är den enda dödsätare som kan producera en patronnus… (Man undrar ju verkligen varför.)

Yelly Bean
2012-02-18 17:19
#17

Jaså? Jag tycker nästan att Bellatrix borde kunna göra det också, hon verkar ju väldigt lycklig över att få vara dödsätare.

jolinak
2012-02-18 22:21
#18

Jag fick en jaha upplevelse när jag läste tredje boken och förstod att taghorn var en kronhjort Skäms Innan trodde jag det var en liten dinosarie elr något Tungan ute

Mikaela120
2012-02-19 12:15
#19

#17 Läste det på ett ställe som jag inte kommer ihåg nu- men det kan vara fel.

KastKatt
2012-02-19 20:11
#20

"Draco Dormiens nunquam titillandus" är som det ståd i början Hogwarts motta, (borde ju veta det då jag har det intatuerat), betyder faktiskt "Kittla inte den drake som sover". Vilket är ett "hot".

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
innocentpain
2012-02-19 23:49
#21

#10 vad menar du med att J,K har skrivit en prequel …menar du att hon skrivit en bok innan den första HP boken ?? om de e det du menar så finns den isf ute så man kan läsa den ??? blev jätte nyfiken på detta….  =)

Upp till toppen
Annons: