Annons:
Etikettkaraktärerna
Läst 3644 ggr
[Sniff]
2011-08-09 21:19

Dumbledore

Fick just veta av min HPgalna kompis att Rowling avslöjat att Dumbledore var kär i Grindewald. Och det var därför han höll med honom så länge. Sorgligt.

Vad tycker ni om det?

Annons:
MissInAction
2011-08-09 22:20
#1

Ja med tanke på att de var rätt så unga då så har jag en viss förståelse för hans "synder". Vem har inte låtit mindre bra saker passera när man har varit förälskad? Eller låtit sig påverkas?

Dumbledore är för mig en kompicerad karaktär. Jag tänker ofta att "hur vet han det där?" Han tycks veta allt och förstå allt. Så himla klok. Men han måste ju vara mänsklig, han också! Eller? Förvånad

Men tja, jag har lite svårt att smälta en del av informationen som kom fram i sista boken. Sakerna som berättades för Harry. Ett tag tänkte jag att Dumbledore hade levt ett dubbelliv. Men mer än så kan jag inte säga.. förutom några saker som inte har med detta att göra, som jag hatar honom för, så tycker jag att Dumbledore är en underbar karaktär! Glad

Vad tänker du själv, Sniff?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Wand
2011-08-09 23:56
#2

Ja, hon har sagt detta några gånger. 

Jag tycker att det är ganska vackert på något vis, att han under den korta tid han umgicks med Grindelwald blev förälskad i honom och aldrig älskade någon mer under sin livstid.
Men det är synd att han blev förälskad i fel person.
Det är rent ut sagt synd om Albus i överlag, med tanke på allt som hände i hans ungdom.

De dåliga saker man får veta om Albus i sista boken är ju faktiskt inte bara helt svarta.
T.ex då han avslöjar att Harry måste dö så berättar han ju även att det är viktigt att Voldemort dödar honom personligen och så vidare. För han hade räknat ut hur det skulle sluta sedan, om det blev så.

Och då han smidde lite dåliga planer med Grindelwald som ung så var han som sagt bara ung. Sedan vigde han den större delen av sitt liv till att bekämpa ondska.

Han säger ju också själv att han inte skulle kunna ta ett jobb som trolldomsminister då han är svag för maktpositionen. Det är starkt att kunna erkänna detta och avstå.

Som Harry säger i sista boken så såg han ju då Albus visade riktig ånger över sin familj då han drack trolldrycken i Halvblodsprinsen också.  
Han har ett stort hjärta, Albus. Och han må ha gjort några fel i sitt liv, men han var, är och förblir en av de mäktigaste trollkarlarna av alla, och han var en underbar person i sig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Sniff]
2011-08-10 00:18
#3

Jag tycker det är så sorgligt att Albus älskade fel person.

Dumbledore är en av mina absoluta favoritkaraktärer, han har alltid verkat så stark, klok, allvetande och vis. Men sen när man får veta mer om hans ungdom och förflutna, då förstår man mer och även om han har gjort dumma saker så har han ju ändrat sig och blivit den Dumbledore som Harry lär känna.

Honestyisdead
2011-08-10 13:09
#4

Hehe, ni skriver precis som om det var riktiga människor ;)

Jag kan inte tycka att något som är påhittat är sorgligt på det sättet.

Wand
2011-08-10 13:12
#5

#4 För oss, eller i alla fall mig, så är det inte bara karaktärer i böcker, utan det är mer som personer som jag kommit att älska.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Honestyisdead
2011-08-10 13:32
#6

#5 Jag älskar böckerna, men jag vet ju också att karaktärerna är fiktion.
Så jag skapar inga "band" till dom.

Annons:
[Sniff]
2011-08-10 14:43
#7

#4 De känns verkligaOskyldig

Honestyisdead
2011-08-10 15:01
#8

Glad

[Ebfotograf]
2011-08-10 21:32
#9

Det har gått runt jätte mycket på själva inspelningen och med Jo att Dumbledore är bög, och det är han ju. Men i själva filmerna så ser man inte det. Jag gillar att hon har every day life in i böckerna, då man får möta självklar heter och ingen lämnas utanför.

Wand
2011-08-10 23:19
#10

#9 Man får varken veta i böckerna eller filmerna att han är bög. Det är endast då J.K Rowling i efterhand har upplyst om det som man får veta det. Dock så kan man ju ana, men det är inget som sägs. 

(ursäkta mig om jag missuppfattade ditt inlägg)

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: