04. Filmerna

SPOILERVARNING! Harrys pappa?

2011-07-24 18:57 #0 av: [Highonbluetomorrows]

Ni som sett sista filmen - visst hintades det om att Snape kunde vara Harrys pappa? I boken görs det inte och det nämns ju ständigt att Harry är lik James, har James egenskaper etcetera (quidditch bland annat).

MEN Harry riskerade ändå att komma in på Slytherins elevhem (dvs snapes elevhem, harrys föräldrar var båda gryffindorare). Snape hade samma patronus som Harry. Snape var - uppenbart - förälskad i Lily, även efter att han kallat henne svartskalle (därav hans sorg när han insåg att de var döda).

Vissa delar är Rowlings egna, men vissa delar verkar det som att regissören själv valt att "förstora" - särskilt i sista filmen. Vad tror ni om detta? Varför valde regissören att hinta om Snape och Potter?

Anmäl
2011-07-24 19:00 #1 av: Michaela-N

(Snape är inte Harrys pappa. Däremot - eftersom han älskade Lily så ville han ju egentligen inte förstöra för Harry som var Lilys son)

Men jag vet inte.

Anmäl
2011-07-24 19:37 #2 av: [mysvensk]

*tass*

Anmäl
2011-07-24 19:41 #3 av: LaSadie

#2 ?

Anmäl
2011-07-24 19:43 #4 av: [mysvensk]

Alltså jag vill följa diskussionen:)

Anmäl
2011-07-24 19:50 #5 av: LaSadie

#4 ah Skrattande

Anmäl
2011-07-24 22:49 #6 av: ChristineL

Jag tycker inte att det hintas alls.

Vilket elevhem han hamnar i har inget med föräldrarna att göra, den grejen ser jag mer som att han är ju conectad med Voldemort.

Snape har inte samma patronus som Harry. Harry har en "deer" (manlig kronhjort) efter James, Snape har en "doe" (kvinnlig hjort/rådjur) vilket antagligen syftar till han kärlek för Lily.

Snape och Lily hade aldrig något tillsammans, de var vänner som barn och Snape var förälskad i henne.

Anmäl
2011-07-24 22:53 #7 av: [Highonbluetomorrows]

# 6, ok tack, jag hade missförstått det med patronusen!

Men jag tycker fortfarande det hintas om det i filmen och det var även bland det första min vän sa när hon sa att hon sett filmen. Vi har båda läst böckerna och vet att så inte är fallet.

Anmäl
2011-07-24 22:54 #8 av: LaSadie

Som jag har förstått det så skyddar Snape Harry för hans kärlek till Lilly

Anmäl
2011-07-24 23:20 #9 av: [Ebfotograf]

#8 - Det är helt rätt.

Harry's patronus är en Deer och Snape's är en Doe samma som LILY'S. Man får det exakt svaret i boken och i filmen om Snape's kärlek till Lily. Lägger in en del av The Prince's Tale som berättar mycket (på engelska)

"I have spied for you and lied for you, put myself in mortal danger for you. Everything was supposed to be to keep Lily's son safe. Now you tell me that you have been raising him like a pig for slaughter-"

"But this was thouching, Severus," said Dumbledore "Have you grown to care for the boy, after all?"

"For him?" shouted Snape "Expecto Patronum"

From the tip of his wand burst the silver doe. She landed on the office floor , bounded once across the office, and soared out of the window. Dumbledore watched her fly away, and as her silvery glow faded her turned back to Snape, and his eyes where full of tears.

"After all this time?"

"Always" said Snape

Det förklarar mycket om hans kärlek till Lily och varför han har en Doe samma som Lily hade. Snape har alltid gömt sin kärlek till Lily.

Harry har ju alltid haft en del av Voldemort i sig (horcrux) och därför lutade det åt Slytherin, men efter som Harry valde Gryffindor då blev det det för han visste att han inte tillhörde i Slytherin.

Häls.
Elinore Björkbacke - www.ebfotografi.com, www.neoverona.se
Medarbetare på Australian Shepherd

Anmäl
2011-07-25 21:22 #10 av: Wand

Nej. Snape hade samma patronus som Lily, Harry hade samma patronus som sin pappa. 
Jag tycker inte att det hintas någonting alls att Snape kunde vara Harry's pappa och detta är ju dessutom "omöjligt" då det framgår tydligt i både filmer och böcker att Harry är sååå lik sina föräldrar.

Anledningen till att Harry höll på att väljas till Slytherin är ju för att han hade en del av Voldemort (Slytherin) i sig.

Power is when you've got all the justification to kill,  and you don't

Anmäl
2011-07-27 17:40 #11 av: SaraOltegen

Har för mig att dumbledore sa att anledningen till att harry kunde ha hamnat i slytherin var för att han hade eenskaper som värdesattes högt i det elevhemmet, alltså listighet och något om att han int ehade så stor respekt för reglerna och det hade han väll haft även om han inte hade en del av av voldemort. att han hade en del av voldemort i sig förstärkte säkert det hela men....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.