Annons:
Etikettnågot-du-undrar
Läst 4977 ggr
chade
5/24/11, 2:40 PM

Boggart

Satt precis och lyssnade på fenixorden som ljudbok och kom och tänka på en sak.

I Fången från azkaban när Lupin är lärare i försvar mot svartkonster får Harrys klass lära sig att göra sig av med en boggart. Dom säger även att ingen vet hur en boggart ser ut när den är själv, alltså hur dom ser ut på riktigt. Dom tar ju alltid form efter vad man är mest rädd för, om ni minns.

Nu till min fundering, i fenixorden, i början av boken så bor dom i blacks gamla hus. och i ett skåp eller vad det nu var så var det ju något i det. En boggart tror dom ju, och vill att monsterögat ska ta en titt innan dom öppnar och städar där inne.

Om nu han tittar i skåpet med sitt öga så borde väl han se boggarten så som den ser ut när den inte har någon form efter vad man är rädd för?

Alltså måste ju monsterögat veta hur dom ser ut, eftersom han kan bekräfta att det är en boggart, och då borde väl han se hur den alltså ser ut?

Jösses vad rörigt det blev, haha!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Wand
5/24/11, 2:41 PM
#1

Det är ett mindfuck som jag tänker på varje gång jag läser den boken!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

chade
5/24/11, 2:53 PM
#2

haha jag har aldrig tänkt på det innan, men nu när jag väl gjorde det så blev det riktigt irriterande :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Wand
5/24/11, 2:58 PM
#3

Sannerligen. Men det är ju inte otroligt att han vet hur de ser ut, fast de kanske är så fula att han inte vill förklara det för någon, vem vet!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Sniff]
5/24/11, 3:32 PM
#4

Har också tänkt lite på det… Kanske är så att eftersom han tittade på den, tänkte på den och liksom blev medveten om den så ändrades den till det han var rädd för?

chade
5/24/11, 3:39 PM
#5

men då måste han ju fortfarande ha sett hur den såg ut från början innan den blev till det han är rädd för :D

undrar vad monsterögat är rädd för o:

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Sniff]
5/24/11, 4:06 PM
#6

Men så fort han tittar på den förändras den? Eller hm… Hahaha ja… han verkar ju vara en hård typ som inte är rädd för någotFörvånad

Annons:
[Jounapä]
1/27/12, 6:44 PM
#7

Åå mindfuck! Kommer tänka på det hela tiden nu haha xD

Cafesinner
1/28/12, 11:29 AM
#8

Men, när han ser på den blir den väl vad han är rädd för? Om jag förstått det rätt.
Man har väl lyckats fota dem eller något, och därför vet man hur det ser ut när ingen tittar. Men tror inte det funkar så att man kan "smyga" på dem xD

TerriZue
1/30/12, 9:01 AM
#9

Jag har också tänkt på det där. Jag tror nog det kan vara en liten miss från J.Ks sida, om inte skulle det vara roligt med en förklaring från henne, så man får veta hur hon tänker kring saken. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[trumman]
1/30/12, 4:40 PM
#10

Nja, är det inte så att den ser ut som det man är mest rädd för OBEROENDE på vem som ser den; eftersom den hämtar skräckbilden från ditt eget sinne och "reflekterar" den på sig själv så att säga.

Alltså om personerna A, B och C ser den så ser den olika ut för alla 3; eftersom den inte EGENTLIGEN byterskepnad fysiskt, utan bara uppenbara sig på ett visst sätt hos de som ser den?

Därför ser man alltid den som det man är mest rädd för, vare sig man ser den med sina egna ögon - eller monsterögat.

jolinak
1/30/12, 5:03 PM
#11

men det kan väl inte stämma? i 3:an tror jag berättar ju lupin att det problem med en boggart när han försökte skrämma två personer sammtidigt….

vaanjja
1/30/12, 5:18 PM
#12

#10 i trean när de får träna på ridiculus kan ju alla se varandras, t ex de kan se rons spindel och lupins måne, fast harry fattar inte att det är en måne först. så det kan nog inte stämma som #11 säger.

[Jounapä]
1/30/12, 6:20 PM
#13

Ja, Lupin sa väl att boggarten blev "förvirrad" när man är så många för då vet den inte vilken skepnad den ska ta

Annons:
vaanjja
1/30/12, 9:32 PM
#14

ja det sa han minsann!

[trumman]
1/31/12, 9:01 AM
#15

#13 Se där. Min teori håller! :)

[Sniff]
1/31/12, 9:35 AM
#16

Men när Lupin berättade om den förvirrade boggarten sa han ju att den tillslut blev en halv snigel eller något, så båda såg den som det. Jag förstår inte riktigt hur det fungerar…

TerriZue
1/31/12, 10:30 AM
#17

Moody måste helt klart veta hur boggarten ser ut när den är ensam, den kan inte förvandla sig innan den möter personen den ska skrämma. Läser precis Fången från Azkaban ocj Lupin säger klart och tydligt: "Han vet nämligen inte vad som kan tänkas skrämma personen som väntar på andra sidan dörren".

#16 har rätt, den förvandlades till en halv snigel eftersom den försökte skrämma två personer på en och samma gång.

Min slutsats blir helt enkelt att Moody måste veta hur den ser ut ensam. Dock misstänker jag fortfarande en liten miss från J.K. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[trumman]
1/31/12, 10:32 AM
#18

#17 Magi och magiska varelser innehåller inga missar, därimot är den/de svåra att förstå ibland ;)

Sen så förtjänar en del saker att kvarstå oförklarade, sa Tolkien om Tom Bombadill.

Jennix
1/31/12, 5:46 PM
#19

Jag tror så här: att både Moody och Lupin kan se om det är en Boggart, men att den beter sig som Lupin beskrivit.

Jag tycker inte det ena motsäger det andra egentligen. Trumman beskrev det hela väldigt bra.

(nej, jag är inte partisk för att jag gillar dig för du vet ju vad vi har tjafsat om tidigare Flört )

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

chade
1/31/12, 6:00 PM
#20

Men Moody står ju i köket och tittar upp med sitt mystiska öga på övervåningen på skåpet.. då borde ju inte boggarten vara medveten om att någon tittar på den.

Jag tror inte alls på att den inte byter skepnad, för det förklaras väl i boken att den gör? eller?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Jennix
1/31/12, 6:21 PM
#21

#20 skrivet av chade

Du menar, om man kan se hur en Boggart ser ut om den inte har sett en själv? Glad

Jag kanske inte var tydlig men jo, jag tror både Moody och Lupin (och kanske de som är duktiga på magiska varelser) vet hur den ser ut, men det spelar ju ingen roll i praktiken när den ska "visas upp" för då kommer den att byta form.

Frågan som vi inte vet svaret på är alltså - byter den form när den inte vet att man tittar på den?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

TerriZue
1/31/12, 7:55 PM
#22

Det är ju det som är grejen, det står klart och tydligt i boken att ingen vet hur en ensam boggart ser ut eftersom den byter form så fort någon ser den. Däremot borde ju Moody se hur den ser ut när dne är ensam eftersom boggarten i fråga inte är medveten om att Moody tittar på den.

Lupin däremot har ingen möjlighet att titta på en boggart utan att boggarten är medveten om det eftersom Lupin inte har något magiskt öga…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Jennix
1/31/12, 8:56 PM
#23

Isåfall är det Rowling som inte tänkt ordentligt där, för visst kan man se något utan att det ser en själv…Om inte Boggarten har ett övernaturligt sinne som gör att den alltid vet om någon tittar på den - vilket vore ologiskt.

Det kan inte bara vara Moody som kan se den. Det känns orimligt. Isåfall skulle han vara en av de främsta i HP-världen, och riktigt så känd är han väl inte?

Hon har nog bara inte tänkt på det så noga…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

chade
1/31/12, 9:20 PM
#24

#23 Jo visst var han känd.. En av de bästa Aurorerna ju!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Jennix
1/31/12, 9:52 PM
#25

Ja, så du menar att det betyder att det hela är helt logiskt? Flört

OK, du ställde frågan själv. Jag ser det som att Rowlings inte har tänkt ordentligt för att det är ologiskt.

Men nu låter du som att det ÄR logiskt? Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

chade
1/31/12, 10:14 PM
#26

haha jag tycker och tänker inget just nu, är mest bara förvirrad över vad alla skrivit.. försöker hänga med men det går inte så bra.. får läsa igenom allt imorgon när jag inte är så trött och svara igen haha! :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

TerriZue
2/1/12, 12:12 PM
#27

#23 Precis, jag tror att J.K bara har gjort en lätt miss där. Inte lätt att tänka på precis allting och det är knappast ågot som är avgörande för historien. Absolut ingen miss som stör mig, bara roligt att diskutera saken. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: