Annons:
Etikettbok-vs-film
Läst 3479 ggr
LaSadie
4/18/11, 10:48 PM

Vad gjorde du först?

Ibland är man seg eller helt omedveten om att filmen är baserad på en bok. Jag hade ingen aaaaning om att Twilight var en bokserie och såg därmed filmen före jag läste böckerna.

Så vad gjorde du?

Annons:
LaSadie
4/18/11, 10:48 PM
#1

Jag såg filmen före jag läste boken. Lättare att se karaktärerna vilket underlättar en hel del, men det är irriterande när man märker att en hel del har kastats om och en del försvinner Rynkar på näsan

RuiXue
4/19/11, 12:55 AM
#2

Såg första filmen innan jag började läsa böckerna, men efter De vises sten så har jag läst böckerna innan jag sett filmerna.

Jennie


[Havsmussla]
4/19/11, 4:12 PM
#3

Jag läste böckerna först.

pigelina
4/19/11, 5:10 PM
#4

Jag har sett filmerna först men gillade först inte HP, sen efter jag sätt film nr 6 tänkte jag att jag kunde prova läsa dom 3 sista bökerna för att få veta vad som ska hända. Sen gillade jag dom jätte mycket så läste dom andra bökerna igen, så sett filmerna först utom dom två sista nu då:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Ebfotograf]
4/19/11, 7:32 PM
#5

Jag såg alla filmer som kommit ut innan jag började läsa alla böcker ;)

pebb
4/19/11, 8:04 PM
#6

Harry Potter läste jag böckerna först, filmerna hade inte kommit när jag började läsa.

Annons:
chade
4/19/11, 8:46 PM
#7

Jag tror att jag såg filmen fången från azkaban som första film. Jag var ju som sagt inte så intresserad av Harry Potter när jag var yngre, så jag brydde mig inte direkt ifall jag såg dom i o-ordning osv :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Glimfeather
4/19/11, 9:20 PM
#8

Läste först :) Filmerna hade inte kommit ut när jag började läsa.

[Alenzi]
4/20/11, 8:53 PM
#9

Började läsa som 12-åring (för tolv år sedan, halva mitt liv haha XD), då fanns inga filmer :P

naaw
4/21/11, 9:03 AM
#10

Läste böckerna först och alltid läst ut dem innan jag sett filmerna :) Vill inte att filmen ska "förstöra" upplevelsen i boken där man får egna bilder i huvudet av hur det ser ut.

MiniAndMe
4/25/11, 1:40 PM
#11

Första och andra filmen såg jag först, jag var typ 6 år då… :) Sen har jag läst böckerna innan filmerna.

ChristineL
4/26/11, 9:43 AM
#12

Har läst böckerna innan jag sett filmerna

[japptravare]
5/23/11, 7:13 PM
#13

Såg den första filmen på bio när jag var typ 9 år. Hade då aldrig hört talas om Harry Potter x)
Har aldrig läst en bok ens :P Har börjar på någon, men mer blir det aldrig av x) Är så uppslukad av filmerna att man ej tar sig tid till böckerna ;)

Annons:
[Sniff]
5/23/11, 7:37 PM
#14

Lite olika, jag såg första och andra filmen innan jag läste böckerna. Men resten av böckerna har jag läst innan filmerna. Föredrar böckerna.

Wand
5/24/11, 2:45 PM
#15

Jag "läste" (ljudbok the fuck) 1-4 innan jag såg filmerna. Det är faktiskt inte förrän 2010 som jag läst dem utan ljudböcker, God knows why.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Emo
5/27/11, 12:02 PM
#16

Böckerna först. I början på svenska. Efter de första började jag läsa de engelkspråkiga bökerna först och sen de svenskspråkiga. Filmer och PC-spel i den ordning jag lyckades få tag i dem och nu efter att ha läst alla böckerna, spelat de flesta spelen på PC och sett de flesta filmerna, blev det extra roligt att spela LEGO Harry Pottet Years 1-4 på PS3. Nu längtar jag efter fortsättningen på den. Så roligt att känna igen så mycket och se hur de olika äventyren gestaltas på olika sätt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

jollycox
5/29/11, 6:40 PM
#17

Jag såg dom 6 första filmerna först. Min syster hade alla böcker innan filmerna kom eller i samband med att första filmen kom men jag hade som inget intresse att läsa dom då. Förra sommaren läste jag dom och nu håller jag på att läsa dom igen, endel på engelska också.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[hehlenaaa]
5/30/11, 7:54 PM
#18

#17- gjorde precis som dig!

Lille-skuttt
6/4/11, 10:43 PM
#19

jag såg 4:a filmer innan jag läste ut serien tror jag sätt 5 filmer nu men ska  ha HP maraton snart Glad

MoaL
6/10/11, 10:52 AM
#20

Böckerna först, såklart. Tungan ute

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[pankakan]
7/21/11, 4:47 PM
#21

1an 2an 3a 4an och första halvan av sista såg jag på filmerna först, men i vintras hade jag Harry Potter Maraton och läste alla böcker (för första gången då) på raken (härligt <3) fast har inte sett 5an och 6an på film ännu. Valde "böckerna först" det var ju lixom där jag blev galen Flört

TerriZue
8/2/11, 9:02 AM
#22

Jag läste böckerna först. Jag har sett alla filmerna när de har kommit ut, så visst, några av filmerna har jag ju sett innan jag läst ut de senare böckerna men jag har aldrig sett någon av filmerna utan att ha läst den tillhörande boken först. :)

Jag gillar inte ens filmerna, jag tycker faktiskt att de är rätt värdelösa, böckerna är helt otroligt bra men filmerna bara förstör. :(

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: