Annons:
Etikettböckerna
Läst 5827 ggr
[Morfalum]
4/8/11, 5:40 PM

Likheter mellan dödsätarna och nazisterna.

Är inte dödsätarna magivärldens nazister?

Fullkomligt genialisk idé från Rowlings sida men frågan är om det är ett medvetet drag.

Pure bloods-Arier, makt åt Pure-bloods-Tredje riket.

Annons:
RuiXue
4/8/11, 7:48 PM
#1

Jo, den tanken har allt slagit mig med. Sen är det ju dementorerna, depressioner i fysisk skepnad.

Jennie


Ponnykanin
4/8/11, 10:07 PM
#2

Hon skapade dementorer efter just hennes långa depression som hon hade i två år, eller något sådant, och gjorde det till Harrys värsta rädsla eftersom hon själv var rädd för det. Och, hon har sagt i någon intevju att man kan se likheter mellan Gellert Grindelwald (Han som Albus Dumledore besegrade år 1945) och Hitler.
Gud, vad jag är nördig! Tungan ute

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

[Morfalum]
4/8/11, 10:48 PM
#3

Nej! Din nördighet uppskattas XD Intressant. Jag vet ingenting om Grindewald egentligen.

chade
4/8/11, 11:07 PM
#4

Tycker också att det är intressant!

Jag har också tänkt på det där med dödsätarna, tyckte också att det var ''kul'' att hon lyckades svetsa in det.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Glimfeather
4/8/11, 11:37 PM
#5

Ja, jag har dragit paralleller mellan nazister och dödsätare sedan jag först läste om dödsätarna och voldie för 10 år sedan.

RuiXue
4/9/11, 11:03 AM
#6

Men nu funderar jag lite. Om Grindelwald föreställer Hitler, och Dementorerna är depressioner och dödsätarna magivärldens nazister. Vem är då Voldemort? Går det ens att dra någon parallell mellan Voldemort och någon ökänd person eller händelse?

Jennie


Annons:
chade
4/10/11, 12:34 AM
#7

#6 Jag tänkte lite som du också faktiskt, men sa inget.
Kan inte voldemort ha fått sina idéer från honom lite? xD

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Morfalum]
4/10/11, 12:11 PM
#8

Nej jag tror faktiskt inte att Voldemort "är" Hitler, det matchar inte på något sätt med det jag vet om hans bakrund.

Om vi kan enas om detta, vem är då Voldemort? Han har säkert en bakrundsfigur i verkligheten.

TerriZue
4/10/11, 3:48 PM
#9

Jag tycker Voldemort och Hitler har ganksa många likheter.. Har alltid dragit paraleller mellan Voldemort/Dödsätarna och Hitler/nazisterna.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Morfalum]
4/10/11, 4:31 PM
#10

Vilka likheter ser du mellan Voldan och Hitler? Det är jag nyfiken på. Jag ser inte så många. Förutom en machiavellistisk syn på ledarskap då.

Ponnykanin
4/10/11, 4:56 PM
#11

#10 Undrar detsamma. ;)

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

[hehlenaaa]
5/22/11, 8:41 PM
#12

Jag har faktiskt också tänkt denna tanke och drar väldigt många paralleller- liksom alla andra. Jag vet inte om ni hört myten eller ska man säga ryktet om att Adolf Hitler faktiskt var jude, eller iallafall har judiskt blod. Om man nu kan uttrycka det på det viset.

[Morfalum]
5/22/11, 8:42 PM
#13

#12 Precis, likt Voldemort, det styrker ju idén om att det skulle vara ett taget koncept från verklighetens nazister. Glad

Annons:
[Sniff]
5/22/11, 10:19 PM
#14

Hitler och andra världskriget verkar förfölja mig. JK Jowling är verkligen genialisk, och det är verkligen många dolda budskap i hennes böcker.

[hehlenaaa]
5/22/11, 11:08 PM
#15

#14- javisst, man kan sitta och analysera dolda budskap i HP-böckerna hur länge som helst! :)

[Sniff]
5/23/11, 10:20 AM
#16

#15 Det är så kul när man inser något och förstår mer, historien blir mer och mer levande varje gång man läser denGlad

[hehlenaaa]
5/23/11, 1:33 PM
#17

#16- javisst! Det känns som att man aldrig blir "full-lärd", det finns alltid något mer att snappa upp :)

[Sniff]
5/23/11, 3:44 PM
#18

#17 PrecisSkrattande

Halvdansken
5/23/11, 6:04 PM
#19

Voldemort är väl en i gänget av tyrraniska diktatorer. Det finns ju många fler än Hitler. Mao, Stalin, Pol Pot, Kim Jong Il, Papa Doc, Franco, Tito osv. Det harde alla sina gäng runtomkring sig och en önskan om att döda alla som de ansåg vara fiender.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ponnykanin
5/23/11, 11:57 PM
#20

Jag har även märkt efter lite forskning i ämnet att de båda (Voldie och Hitler) hade en relativt svår barndom på något sätt.
De var dessutom båda bestämda och snabbtänkta redan i unga år.
(Jag är 12 år och forskar om Hitler/Voldemort. Jag är inte klok! xO)

Själv tycker jag att vår allas J.K Rowling är otroligt smart som lagt in dessa meddelanden i sina böcker, då det är mycket svårt.
(Skriver själv väldigt mycket, kolla bara på FF -länken, jag är den enda som skrivit! xD Oops! Nu blev det lite gratis reklam för min del! :))

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

Annons:
Wand
5/24/11, 2:47 PM
#21

Jag är ganska säker på att Rowling hade det i bakhuvudet. Hela Harry Potter är som ett litteraturvänligt WWII, i grund och botten.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: