Annons:
Etikettböckerna
Läst 4449 ggr
Glimfeather
2011-03-26 02:16

Besvikelser/sånt som inte stämmer *SPOILER*

Jag älskar Harry Potter och allt som hör till. Min hund heter till och med Sirius :D

Men emellanåt blir man lite besviken på något avsnitt i boken. Något som kanske inte riktigt stämmer eller där Rowling verkar ha gjort det "lite för lätt" för sig.

Ett sådant avsnitt är i sjunde boken, när Ron och Hermione har varit mere i hemligheternas kammare och hämtat basilisktänder. Ron "härmade" det Harry sa på ormspråk fem år tidigare, för att komma in i kammaren. Och det fungerade? Högst osannorlikt! Där blev jag faktiskt riktigt besviken på vår älskade JK.

Sedan har vi även självaste upplösningen, när Harry har blivit "dödad" av Voldemort och sedan vaknar upp och låtsas vara död. Varför kontrollerar inte han-som-inte-får-nämnas-vid-namn själv att Harry är död? Och Hur i hela fridens namn märker inte ens Hagrid att Harry lever?

Känns nästan lite som att JK tappat lite av sin fantasi och bara slängt ihop något där på slutet.

Har ni liknande erfarenheter av stycken i böckerna?

Annons:
Halvdansken
2011-03-26 11:44
#1

OT - du vet väl att Sirius-stjärnan (konstellationen) heter Dog-star på engelska? Kallas faktiskt hund-stjärnan på svenska ibland. Det är nog inte en tillfällighet att det just är en hund som Sirius byter till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Glimfeather
2011-03-26 16:08
#2

Ja, det vet jag :) Det är därför det passar extra på som namn till en hund :)

pebb
2011-03-26 16:40
#3

Jag håller med om att slutet kändes lite väl lamt, jag hade önskat att det gick till på något annat sätt.

Själv hade jag två råttor som hette Harry Potter och Dobby ;)

[Morfalum]
2011-03-26 19:32
#4

Döpte min hund Luna :D Det är HP namn som gäller.

Det enda jag kan komma att tänka på är just slutet, tyckte det var lite typiskt och kändes som hon slängde ihop nåt för att fylla ut.

Hon sa ju själv när hon skrev det, finns en dokumentär, något i stil med "I actually think I'm finished, some will surely hate it but I'm very pleased with it" (obs, felcitat. Något i stil med detta) Hon var alltså medveten om att vissa skulle ogilla det.

Men trådskaparen, väldigt observant av dig! Jag har inte tänkt på det, läser 7:an just nu, fräschar up minnet inför sista delen av sista filmen. Jag ska tänka på det när jag läser det, det kan mycket väl vara så.

chade
2011-03-27 12:25
#5

Voldemort anser ju sig vara för bra för att göra allt, typ. Varför skulle han göra ett sånt ''skitjobb'' för att se att han var död? Han använde ju Crucio förbannelsen på Harry för att vara helt säker, och Harry reagerar inte på det.

Och jag tror knappast Hagrid tänker på att titta Harrys puls osv när dom redan fått det bekräftat att han är ''död''. Och store hagrid lär ju inte märka Harrys små andetag osv osv osv… haha

Jag tycker det inte var något fel på slutet. Jag tyckte det var jätte bra faktiskt…

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Glimfeather
2011-03-27 16:32
#6

Jo, jag tycker nog ändå att Harry ska anses såpass viktig att V. själv ska vilja kolla att han lever. Men det där med crucio-förbannelsen hade jag helt glömt. Nu blev det mycket bättre i min hjärna :) Men just att han ska "låtsas" vara död känns lite för osäkert för att det ska fungera.

Annars tycker jag om slutet, bara några småsaker jag stör mig på.

Annons:
Kaninhopp
2011-04-13 15:54
#7

Haha, lite OT nu men min katt heter Felix Felicis ;) (Lyckodrycken i Halvblodsprinsen)

[Havsmussla]
2011-04-19 16:15
#8

Jag har alltid irriterat mig på att Dursleys inte blir förvånade över att det står en bil i luften utanför Harrys fönster i Hemligheternas Kammare. Liksom, det är väl inte precis så att man ser sådant varje dag i mugglarvärlden?

Halvdansken
2011-04-19 16:20
#9

#8. De vet ju att Harry är trollkarl, och vad hans familj var osv, så det kanske inte är så konstigt för dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

chade
2011-04-19 20:44
#10

#8 nä, jag tror inte heller att dom blir särskillt förvånade över det med tanke på vad som hänt dom redan i första boken, och i början av andra :P

Sen kom jag och tänka på en till sak som TS skriver om att Voldemort borde ha tittat efter själv om Harry levde efter att han blivit dödad.
Kom på idag att Voldemort också typ ''dör'' eller svimmar av i alla fall under den tiden som Harry är borta. En liten del av Voldemort dör ju där också. Så han kanske var för skakis, kanske till och med lite rädd för att vara nära Harry själv under den tiden?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Havsmussla]
2011-04-19 21:11
#11

#9 och #10 Jo men ändå.. Man måste väl ändå bli lite förvånad över det först.

Glimfeather
2011-04-19 21:32
#12

Kan meddela att jag numer har en Voldemort här hemma också ;) Det visade sig att min Silje hade extrautrustning :p

MiniAndMe
2011-04-25 13:46
#13

Jag tycker det där med att Ron härmade Harrys ormspråk var vääldigt konstigt. Faktiskt. Hur kunde han komma ihåg det efter så lång tid? Okej, han kanske hade superminne, men hur fick han det att låta exakt samma? Hade han kanske övat…. Okej, men jag störde mig i alla fall också på det!

Men slutet gillar jag, fastän det är konstigt… :)

Annons:
RuiXue
2011-04-25 15:11
#14

Jag tror skälet att Voldemort inte själv kontrollerade om Harry levde var för att det var en sådan sak som man hade tjänare till. Plus att Voldemort själv hade svimmat av och dessutom var "rädd" för de döda och döden.

Jennie


Mikaela120
2012-01-02 17:54
#15

En sak som jag inte riktigt förstår… När Harry dödar Voldemort så finns det ju typ inget mer ont kvar i världen (verkar det som :P), men Dödsätarna faller de bara pladask döda på golvet?

MVH/Mikaela

21Guns
2012-01-02 17:59
#16

#13 Han behöver ju inte ha kommit ihåg det i flera år, Ron säger ju sedan till Hermione att Harry pratar i sömnen (eller säger han bara det i filmen, kommer inte ihåg :S).

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

Yelly Bean
2012-01-02 18:19
#17

Till de som tycker det är konstigt att Ron kommer ihåg "lösenordet". - Det är ju inte så konstigt egentligen, det var ju samma lösenord till medaljongen, och Harry fick ju "låsa upp den" innan Ron högg till med svärdet. Och det var ju inte länge innan de ger sig av till Hogwarts igen, :3

MissInAction
2012-01-02 20:42
#18

#15
Min gissning (kanske någon kan bekräfta?) är att Dödsätarna som fanns kvar inte vågade fortsätta sin kamp eftersom deras starke ledare hade besegrats. De hade nog inte rillräckligt med mod, eller styrka att fortsätta? Men de dog nog inte bara för att Voldemort dog Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
2012-01-02 21:02
#19

#18

Det tror jag med. Det hände ju innan Voldemort kom tillbaka också. Folk kom krypande tillbaka och hävdade att deras handlingar hade begåtts under inflytandet av imperius förbannelsen. Vilka lögnhalsar säger jag bara!

chade
2012-01-02 21:57
#20

Ja eftersom Lucius och malfoy inte dör, det pratas ju till och med om dem i boken efteråt. Dom tyckte väl inte att det var värt att fortsätta, eftersom de såg sig besegrade :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
RuiXue
2012-01-05 18:28
#21

Familjen Malfoy var i och för sig en klass för sig. De var väl inte direkt elaka utan mer dödsätare för att de var renblodiga och såg ner på allt annat än renblodighet. En som Bellatrix Lestrange å andra sidan njöt av att vara elak, tortera och döda.

I boken sägs det ju i alla fall att överlevande dödsätare dödas, fångas eller ger upp efter Voldemorts fall, om jag minns rätt. I filmen visas ju inte vad som händer med andra än Malfoy's efter Voldemorts fall.

Jennie


Mikaela120
2012-01-05 18:38
#22

Ok, tack för svaren

KastKatt
2012-01-05 21:12
#23

Mängder. Det är så många ploteholes och deus ex machina.

Men allra värst var ändå epilogen. Höll på att kräkas.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

kramarange94
2012-01-15 19:09
#24

det jag tycker verkar mest ologiskt som jag kommer att tänka på nu är i första boken när Hagrid kommer och hämtar Harry hus dursleys och harry bara frivilligt hänger med… hade det varit i verkligheten hade man ju trott att den gubben va galen och snackar om magi och sånt, typ psykisk störd :P

^jag är oftast inte så arg som jag låter utan ta allt med en nypa salt :)

och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(

Yelly Bean
2012-01-15 19:24
#25

#24

Han kanske tänkte att det inte kunde bli värre än vad det redan var. :3

kramarange94
2012-01-15 19:38
#26

#25

jo, så kan det ju faktiskt vara :P fast man hade nog tänkt efter lite mer :P

^jag är oftast inte så arg som jag låter utan ta allt med en nypa salt :)

och kommentera helst inte min stavning/sätt att skriva på, har problem med det, så jag kaninte hjälpa det:(

chade
2012-01-16 15:24
#27

#25 han visste ju Harrys födelsedag, och trollar ju faktiskt framför hans ögon.. plus alla konstiga saker som händer innan han blir hämtad, jag hade nog faktiskt också följt med Hagrid haha!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Yelly Bean
2012-01-18 10:37
#28

#27

Det hade jag med gjort. Haha, :D plus att i boken, så tänkte ju faktikst Harry att om det hade varit så att Vernon hade någon slags humor över huvudtaget, så hade han trott att det var ett sjukt skämt. xD

chade
2012-01-18 17:39
#29

#28 haha ja precis! Vernon pratar ju till och med med Hagrid om saken, så han visste ju vad han pratade om. Det lär ju ha gjort harry misstänksam också :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Upp till toppen
Annons: