Annons:
Etikettbok-vs-film
Läst 4994 ggr
[Morfalum]
3/16/11, 11:13 AM

Harry hårdare i böckerna.

Jag är lite tveksam till skådespelarens tolkning av Harry och har vart sedan jag såg första filmen.

Jag tycker Harry har lite mer "cojones" i böckerna. XD Det är svårt att beskriva hur, men i vissa konversationer tycker jag harry stundtals är väldigt rak och lite smådryg, inte alls den överdrivet ödmjuke och känslige harry som vi ser i filmerna. Obs att jag är medveten om att harry inte är severus snape utan faktiskt är känslig och älskvärd i böckerna också. I böckerna tycker jag han är väldigt rättfärdig, rak och obeveklig när det väl gäller, han står som en klippa mot mörkrets makter och företräder alltid det goda. Men i filmerna är han närmast lite mesig och framstår som en ganska svag person som ger in för sin fruktan.

Kanske är det det som skiljer bokens harry och filmens harry åt. Harry är orädd i böckerna och väldigt beslutsam medans han i filmerna verkar svag och lite ängslig över saker.

Tycker ni jag har fel? Hoppas jag inte sabbade filmupplevelsen för någon XD

Annons:
LaSadie
3/16/11, 3:29 PM
#1

Tycker med att Daniel har tagit in mycket av sig själv i karaktären, Harry har mer stake i bökerna. Nu har jag inte läst alla böckerna (har en massa annat att läsa Rynkar på näsan) men har läst halva första boken och tycker som du, Harry är mer ödmjuk i filmen än i boken, och tror att det är Daniels tolkning av karaktären…

[Morfalum]
3/16/11, 6:11 PM
#2

Jaa eller hur. Det är lite synd tycker jag för jag älskar verkligen böckernas harry.

pigelina
3/16/11, 7:54 PM
#3

Har också tänkt på det och håller med dig, gillar bok-harry!:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Morfalum]
3/16/11, 10:04 PM
#4

Cool

chade
3/16/11, 11:00 PM
#5

om jag säger såhär, jag har aldrig gillat Harry Potter i filmerna. Men som läget är nu så känns det som att dom inte kunde hittat någon bättre skådespelare för rollen : )

Tänk bara hur konstigt det skulle vara om någon annan var harrypotter :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Morfalum]
3/17/11, 8:38 AM
#6

haha absolut, om de skulle byta harry. XD

Men om de valt en annan brunhårig kille från första början hade filmerna blivit mycket bättre. Tycker han sabbar ganska mycket.

Annons:
MoaW
3/17/11, 6:18 PM
#7

Jag håller absolut med!

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Morfalum]
3/17/11, 6:51 PM
#8

:)

somace
3/17/11, 7:15 PM
#9

Jag håller verkligen verkligen med dig! Jag upplever också att Harry i filmerna är bra mycket mesigare än i böckerna. Måste säga att hela tolkningen av Harry på duken är helt tvärtemot vad jag har föreställt mig.

Jag kan till och med störa mig på att de har missat vissa detaljer rent utseendemässigt, som typ att Harry har gröna ögon. Visst, en detalj :P men det framgår ju väldigt tydligt i böckerna att han faktiskt har gröna ögon. Hade gärna sett ett par glimmande gröna linser…inte blåa ögon… ;D

LaSadie
3/17/11, 9:36 PM
#10

#9 Sant, det saknar jag med. Att ögonen skulle ha en fin grön färg men neeej Tungan ute

Ponnykanin
3/19/11, 12:47 PM
#11

Ögonen har jag alltid stört mig på, eftersom alla säger "ÅÅÅh, Harry! Du är sååå lik din faar, meeen har din moors öögon!" (Då menar dem smaragdgröna), och att "Harrys" hår är brunt…

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

[Morfalum]
3/21/11, 9:27 AM
#12

#11 Det vore roligt att räkna hur många gånger den frasen upprepas genom böckerna XD

Att de sett över den detaljen är ju faktiskt ganska otroligt!

TerriZue
3/21/11, 4:04 PM
#13

Jag tycker visserligen att Daniel är en bra skådespelare och att han kan passa som Harry men jag håller med dig. Han gör honom alldeles för mesig i filmerna. Visserligen gillar jag inte filmerna alls men det är absolut en av miljontals saker som skulle behöva rättas till. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
[Ebfotograf]
3/21/11, 4:23 PM
#14

Harry är absolut hårdare i böckerna men Dan har verkligen lärt sig att leva in i rollen som Harry och jag tycker han är helt underbar. Jag tycker faktiskt att filmerna är bättre än böckerna ibland (jag är nog den enda som tycker detta) men jag är uppvuxen med filmerna och inte böckerna.

Men Dan är mer "mjukare" i filmen som Harry en i böckerna, absolut.

Paulinaborg
3/21/11, 4:58 PM
#15

#14 Jag är också uppvuxen med filmerna ;) Har inte börjat läsa böckerna fören nyligen, är på 4:an nu :)

[YlvaP]
3/22/11, 3:24 PM
#16

Är det inte eran tolkning av böckerna som gör honom hårdare? En film så är det ju redan färdigt tolkat år publiken.

[Morfalum]
3/22/11, 8:11 PM
#17

Du har rätt på ett sätt och fel på ett sätt tycker jag. Sjävklart erbjuder filmen en färdig tolkning. Dock tror jag att om boken skulle fungera som manus och skådespelarna helt och fullt följde vilka ord som används, vilken ton saker sägs i och vilket humör som förmedlas så tror jag att en annan karaktär skulle kika fram.

Det är klart att det finns rum för viss tolkning men inte till den grad som du menar, det absoluta och kompromisslösa i vad harry säger i böckerna tycker jag inte finns med på filmduken.

Om J.K. Rowling skriver: "Are you sure you want to do that?" ron said with an anxious tone och harry svarar "Voldemort killed my parents" very determined, han liksom säger det på ett väldigt absolut, kompromisslöst sätt. Detta är stor skillnad mot: "Are you sure you want to do that?" ron asked with a silly smile like he had seen a ghost in daytime och harry svarar "Voldemort killed my parents" but didn't seem very determined at all, only frightened.

Förstår du hur jag menar ? :)

[YlvaP]
3/22/11, 8:13 PM
#18

Jo jag förstår.

VeganGeek
3/23/11, 1:25 AM
#19

Fast så är det ju nästan alltid när man ser filmen efter en bok man har läst att saker inte stämmer på det viset. Sen ver man ju inte om det är Daniels tolkning eller manusförfattarens tolkning eller hur regissören styrt det hela.

Jag säger inte att ni har fel bara att skillnaden inte behöver vara Daniels tolkning.

KastKatt
3/23/11, 11:32 AM
#20

Jag har aldrig varit så speciellt förtjust i Harry Potter som karaktär, han är helt enkelt inte "my cupe of tea". Jag tycker Daniel gör ett ganska bra jobb faktiskt.

(Stör mig som attan på att han har blåa ögon i de första filmerna!)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
elinskogsberg
3/23/11, 1:02 PM
#21

jag tror faktiskt inte att man kan göra Harry Potter filmerna sämre än vad dom redan är! Jag tycker det är hemskt hur dom har gjort filmerna usch!!

[Morfalum]
3/23/11, 1:36 PM
#22

#19 Visst är det så, tycker i regel att litteratur är ett bättre medium måste jag säga. Men filmer är bra på så vis att de gör saker mer tillgängliga. Framförallt för dem som inte gärna läser en tjock bok.

Jag står ändå fast vid vad jag skrev :) Jag tycker författaren har en viss styrning och Rowlings "styrning" av karaktären överensstämmer inte med dukens. Litteratur och film är helt olika marknader för helt olika grupper, kanske är det därför det blir så olika.

Jag tycker inte Ron är lika "rolig" i böckerna tillexempel för att spinna vidare på denna diskussion. Det tycker jag är ett fenomen överlag gällande film, man måste ha en rolig och lite dum karaktär för att det ska gå hem i biograferna.

Halvdansken
3/24/11, 10:56 PM
#23

Anledningen till den felaktiga ögonfärgen är att Daniel inte klarade av att ha färgade linser. Så de försökte men det gick inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Morfalum]
3/25/11, 9:41 AM
#24

De borde ha kollat det innan. hur fick han jobbet egentligen? Tycker inte han är en bra skådis, värst är när de är utanför hogsmeade i prisoner of azkaban. Det är nästan pinsamt "buuhuhuhu, he was their friend, HE WAS THEIR FRIEND!".

(Obs. ingen provokation, bara oskyldiga tankar)

TerriZue
3/27/11, 7:24 PM
#25

#24 Håller helt med dig om den scenen, jag mådde dåligt när jag tittade på den…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

somace
4/18/11, 8:00 PM
#26

#24 men gud, jag hade ju förträngt den scenen och nu får jag upp den i huvudet igen!! >.<

Ja, nej tyvärr finns det alltför många sådana scener…vad sägs om hela slutet i fjärde filmen där Harry typ hysteriskt kastar sig mot Cedrics döda kropp och skriker "Nooo" eller nått i den stilen. Minns inte exakt för jag slutade kolla nånstans där. Har svårt att hitta den delen i boken…lol :P

[Morfalum]
4/18/11, 8:07 PM
#27

Aaa herregud, jag kommer ihåg det. XD Jag gillar verkligen inte hans insats någonstans. Förlåt Daniel men nej.

Annons:
Peppe
4/26/11, 12:24 PM
#28

kan inte annat än hålla med er, tyvärr :)

angående ögonen så är det som #23 skriver, men jag kan tycka att de borde testat lite mer? jag har linser och dom känns verkligen inte om man har en optiker till att mäta ögonen först så linserna passar, sen finns det olika sorters linser också. eller varför inte fixa färgen i datorn sen i efterhand?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Morfalum]
4/26/11, 12:34 PM
#29

#28 Eller hur.

LaSadie
4/26/11, 1:11 PM
#30

#28 Daniel kanske var en liten diva Cool

Peppe
4/27/11, 3:47 PM
#31

#30 Cool

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[NoOrdinaryGirl5]
8/22/11, 10:38 PM
#32

Jag håller med om att film-Harry och bok-Harry är väldigt olika men gillar båda två =) Tkr att Daniel gör en bra version av Harry, det är liksom så han ser karaktären. Så utifrån sitt eget perspektiv gör han ett bra jobb.

Däremot älskar jag scenen i tredje boken när han säger det, "He was their friend and he betrayed them." Tkr att han gör den gullig faktiskt =) Blir lite tårögd när jag ser det men det är väl jag som är blödig xD

Hatar däremot scenen i fyran när Cedric dör men det kan bero på att jag inte gillar Cedric xD!

Så jag tkr Daniel Radcliffe är en bra skådis =)

Men stör mig galet mycket på ögonen xD Som de flesta här redan sagt så nämner de ju hans gröna ögon i alla filmerna xD Känns lite fel att de säger att han har gröna ögon när han har BLÅA! xD elr vad det nu är för färg xD

Men påtal om något helt annat! I femte filmen, när Sirius dör! Så säger han "Good one James," Elr liknande till Harry! Men i boken gör han inte det!! Vet inte vad ni tkr om det, men för mig förstör det hela scenen! Känns som om de försöker liksom göra Sirius till en dålig person där i hans sista scen liksom!!

Wand
8/23/11, 6:13 AM
#33

"Obs att jag är medveten om att harry inte är severus snape utan faktiskt är känslig och älskvärd i böckerna också."

…. Har du läst böckerna……?…………..

I övrigt så tycker jag att Harry känns mycket mer älskvärd, känslig och bra i böckerna än i filmerna. I filmerna är han bara jobbig och hemsk.
Men det kommer förevigt att pågå en debatt om böcker vs. filmer, och det kommer aldrig NÅGONSIN gå att mäta filmerna med böckerna. Nu brukar jag göra det hela tiden.. men egentligen är det helt omöjligt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Morfalum]
8/23/11, 9:11 AM
#34

#33 Har du läst böckerna? Eller hela mitt inlägg?

Annons:
zandrina
8/24/11, 8:19 PM
#35

Håller med Wand - Jag har inget emot Dan alls och jag tycker han gör ett sjukt bra jobb! Tänk att behöva ha pressen på sig att leva upp till VARENDA UNGES bild av Harry! När man ser det från trions perspektiv så tycker jag inte att vi ska klanka ner på dem - och JK har själv sagt att hon tycker samtliga är perfekta i sina roller.

Sen håller jag med att böcker vs filmer så vinner alltid böckerna - men det är inte så konstigt! Böckerna kommer i regel före filmerna och du kan få in mycket mer på en sida i en bok än i 10 sekunder på en film (roughly uträknat)

Och det lät faktiskt som du fick Snape att vara någon kallhjärtad, okänslig och oälskad typ - om det inte var det du menade så tror jag Wand tar tillbaka sin kommentar - men det var så jag läste det också! =/

[Morfalum]
8/24/11, 9:59 PM
#36

Tänk att behöva ha pressen på sig att leva upp till VARENDA UNGES bild av Harry!

Med den lönen tycker jag man kan förvänta sig liiiite i alla fall Glad

Att det var en felaktig tolkning av Snape som hon åsyftade var jag inte med på. Jag skulle säga att oavsett om Snape älskade Lilly och hade goda intentioner så är han ju en fullkomlig drygbult 95% av böckerna så jag tycker att man ändå kan tillskriva honom lite kalla egenskaper.

Att man har "goda" intentioner rättfärdigar inte dåligt beteende för att ta det ännu djupare.

zandrina
8/24/11, 11:11 PM
#37

Jag förväntar mig massor - men inte med tanke på lönen! Somliga har HP som sin barndom - klart att det måste rättfärdigas. Och som jag skrev så tycker jag att alla tre har gjort ett bra jobb.

Även om deras tolkningar skiljer sig från böckerna. Jag kan nästan själv tycka att det är bra att deras framförningar av rollerna skiljer sig från böckerna. Då är det lättare att skilja böckerna från filmerna. Böckerna kommer alltid vara bäst men filmerna gör ett fantastiskt jobb på att visualisera världen vi har skapat i våra huvud.

Och ja, jag hatade Snape genom alla böcker och filmer tills jag läste Prince's Tale. Jag förlät honom en massa för allt han gjort efter det synd att han behövde dö för att bevisa att han gjorde allt av kärlek. Ja, Snape framställs som en riktig elaking - men sätt dig själv i hans skor. Du älskar någon som älskar en annan och den annan gör ditt liv till ett helvete. De dödas pga att du skvallrar på dem och nu måste du se deras son varje dag - pojken med ögonen som fanns på personen du älskade. Tror fan han är dryg, bitter och sur för allt - han skyller ju säkert allt på sig själv. Tänk att vara lite emo från början och sen få den tyngden över sig!

Det rättfärdigar inte dåligt beteende, men förklarar en hel del. Och vissa saker, hur hemska dem än är, gör han av snällhet. Han dödar exempelvis Dumbledore för att Draco inte ska behöva genomgå känslorna efter att ha dödat någon (som faktiskt betyder mycket för honom)

Cessy
8/25/11, 3:25 PM
#38

Ähum … Snape dödar inte Dumbledore av känslor mot Draco. Han gör det för han har lovat Dumbledore att göra det. Han är obrottsligt lojal till Dumbledore + att han ångrar för evigt att han orsakade Lilys död.

zandrina
8/25/11, 5:12 PM
#39

Ja, och Dumbledore får väl Snape att lova att göra det för att behålla Draco's "oskuld"…. Eller missuppfattade jag dem sidorna '?

Cessy
8/25/11, 5:55 PM
#40

Jo precis - för Dumbledore är detta viktigt, men Snape kontrar med så min själ är inte så viktig då. Dumbledore bryr sig om Draco - Snape bryr sig inte nämnvärt.

bea28
8/25/11, 9:29 PM
#41

(Haha, den här tråden fick mig att börja läsa Harry Potter igen. Har inte gjort det på år och dar, men nu blev jag så nyfiken att se hur han verkligen är !)

Jag tycker att han är betydligt 'tuffare' i böckerna. Lite kaxigare, lite mer pojkaktig. Mer känslosam. Jag kan inte riktigt säga att jag och Daniel har samma tolkning när det kommer till Harrys karaktär, även om film-Harry är helt OK.. :p

Annons:
MissInAction
8/25/11, 9:58 PM
#42

#37 och #38
Jo visst är det väl så att Dumbledore hade räknat ut att Voldemort skulle döda för att komma åt Fläderstaven.. och när Dumbledore hade den så tyckte han väl att det var bättre att Snape fick avväpna (och döda) honom, än Draco.. så att Voldemort skulle gå efter honom istället.. alltså skonade Dumbledore Draco..  Men så blev det tyvärr fel eftersom den nu egentligen tillhörde Harry, men men… Dumbledore hade räknat ut det så och bad Snape att göra det. Gråter


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

komkoma
8/31/11, 11:42 PM
#43

Alla karaktärer är bättre i böckerna. Allt är bättre i böckerna. punkt slut.

Upp till toppen
Annons: