Annons:
Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 4745 ggr
LaSadie
2011-01-13 16:00

Viktigt om bilder!

Det är viktigt att man har upphovsrättslagen i bakhuvudet när man sparar ner bilder på sin dator och publicerar dessa på andra ställen.

Har man inte tillstånd från fotografen/den som äger rättigheterna till bilden får man inte publicera bilden någonstans. Med undantag från sidor som erbjuder gratisbilder.

Här på Harry Potter iFokus vill jag inte se att massor av foton på karaktärerna, skådespelarna eller liknande publiceras hur som helst. Tänk därför på detta:

  • Kontakta bildens ägare och fråga om du får använda bilden! Om du berättar vad du ska ha den till brukar man få ett Ja tillbaka.
  • Är du inte säker på att bilden får användas? Spara inte ner den utan kopiera bildadressen och länka till den istället!
  • Glöm inte att ange källa, dvs. sidan du fick bilden ifrån, när du publicerar bilder.

Vi förbehåller oss rätten att radera bilder som vi känner till att ni inte har tillstånd att publicera.

(skriven av Attlid för Twilight iFokus)

  • Redigerat 2021-04-11 21:03 av Niklas
Annons:
MissInAction
2011-11-11 22:12
#1

Hm jag kom just att tänka på detta, och jag som dragit igång en bild-tråd… Skäms


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LaSadie
2011-11-11 22:35
#2

äschpäsch Flört

MissInAction
2011-11-11 22:43
#3

Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2011-11-11 22:44
#4

Oj det kom ingen text, hehe… menade att ni får väl radera inlägg eller trådar om ni anser att de inte bör vara här. Jag tänkte inte på det alls förrän nu Skäms


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LaSadie
2011-11-11 23:39
#5

Well… Jag tänker lite på vad en vän till mig som är journalist sa att de bilder som man ser upprepade gånger är de som man kan använda, men inte de som är tagna på uppdrag eller någon har tagit betalt för att göra. Så egentligen skall man inte lägga upp bilder från filmer och så vidare, men vet inte hur det tolkas när man har vart inne och ändrat lite på bilderna. Jag är inte en expert så man får tolka det lite som man känner och har ryggrad till.

Yelly Bean
2012-08-13 12:59
#6

Ojdå. Jag har inte alls tänkt på det där och bara slängt upp bilder i bildtrådarna. Skäms Nu när man är värd och allt borde jag kanske förågå med gott exempel, hoho x)

Men #5 Menar du att det är okej med de bildtrådarna som finns? För folk som gjort dem har väl oftast bara gjort printscreens och skrivit nåt på dem.

Annons:
MissInAction
2012-08-13 13:11
#7

Å du är ny Sajtvärd, det hade jag inte sett! Grattis! Skrattande Kul att det löste sig.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Yelly Bean
2012-08-13 13:17
#8

Ja, jag blev det precis nu! Vi vill ju inte att Harry Potter blir oaktivt liksom! Tack Skrattande

Upp till toppen
Annons: