Annons:
Etikettböckerna
Läst 5544 ggr
bea28
1/17/11, 8:39 PM

Hur?

Hur kom det sig att just du fastnade för denna fantastiska bokserie? Var det böckerna, filmerna, kompisar som tipsade eller någon helt annan random anledning?

Berätta här! :)

Annons:
Peppe
1/20/11, 6:08 PM
#1

Återkommer när jag har mer tid!! :D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bea28
1/20/11, 10:11 PM
#2

Jag fick den första Harry Potter-boken i julklapp av mina morföräldrar 2001, fullkomligt slukade den och har älskat Harry Potter sen dess! Svårare än så är det inte :D

IsabelleJ
1/21/11, 7:26 PM
#3

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det "gick till" när jag såg den första filmen för första gången. Det enda jag vet är att den inte var nå speciellt för mig då. Utan det kom efter jag sett den ett par gånger till, helt plötsligt älskade jag Harry Potter! Dels för den otroliga fantasin. Jag tror inte det är många som inte väldigt gärna skulle vilja gå på Hogwarts! Fast alla hemskheter behöver väll inte existera i så fall kanske, om nu skolan verkligen hade funnits :)

MoaL
1/22/11, 4:45 AM
#4

Jag fick första Harry Potter-boken på julafton -00 när jag var elva år, och jag suckade väldigt djupt. Jag hade blivit matad med den där bilden överalltifrån - det var ju Harry Potter-hysteri då - och jag var verkligen less! Jag tyckte att boken såg jättedålig ut (jag var galen i hästar på den tiden och läste nästan bara hästböcker) så jag blev förstås väldigt besviken. När jag en kväll ett par dagar senare hade läst ut hästböckerna jag hade fått, så hade jag så tråkigt att jag slutligen öppnade HP-boken och började läsa. Jag läste ut den samma natt. Jag tyckte att det var den bästa bok jag någonsin hade läst. ^^ Sedan dess har jag varit fast, jag läser fortfarande om hela serien med jämna mellanrum.
Det lustiga är att enda anledningen till att mamma köpte den åt mig i julklapp var för att hon tyckte att omslaget var så vackert, haha. Skrattande Flum-mamma. :)
Filmerna däremot gör mig nästan deprimerad, jag avskyr dem. Det är bara senaste filmen som nyss har gått som är bra. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

chade
3/15/11, 3:20 PM
#5

Jag ville inte läsa någon av böckerna, för jag var inte intresserad av fantasy när jag var liten då när böckerna kom ut. och att det var sån hysteri bland alla kompisar vilket gjorde mig mindre intresserad.

Men när jag var 11 år så var vi och hälsade på min moster i en vecka.. och jag hade så tråkigt, så övertalade hon mig att i alla fall läsa första boken. Så var jag fast… läste de fyra första böckerna på ungefär 5 dagar. kunde inte släppa dom för en sekund, haha :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[YlvaP]
3/15/11, 3:39 PM
#6

Läste om den för en herran massa år sedan när den hade premiär och jag köpte mig ett exemplar och sen var jag fast. Köpte sedan dom engelska utgåvorna för att jag inte orkade vänta på den svenska.

Annons:
[Ebfotograf]
3/15/11, 4:15 PM
#7

Jag kommer inte ihåg, det bara poppade upp. Men syrran började med Harry Potter och nu är jag ett större fan än vad hon är :)

godisgrisen
3/15/11, 6:33 PM
#8

Min mamma köpte den första HP filmen till min son i födelsedagspesent. Den gillade han… jag med. Sen har vi högläst alla böckerna massor av gånger och naturligtvis sett alla filmerna.

Vi har marsvinsuppfödning och har döpt alla ungarna efter HP namn! A-kullen: Aragog. B-kullen. Bertie, Bathilda, Bellatrix. C-kullen: Cedric och Cormac osv. Just nu sitter lilla Zabini på mitt bröst hon är från sista HP kullen hennes syskon heter Zacharias Smith, Rose Zeller och Zonko!

MoaW
3/15/11, 6:39 PM
#9

min lärare läste första boken högt för oss i klassen. tror jag var 10 eller 11, (nån som har koll på när första filmen kom ut?). Efter det var man ju fast Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

somace
3/15/11, 10:22 PM
#10

Jag fick första boken i födelsedagspresent (fyllde 11 ;D )  och sen var det ju kört kan man säga. Jag grät när jag fick tvåan och trean av mamma. Fjärde boken lyckades jag hålla tillbaka tårarna men jag var så jäkla lycklig :) Så ja, första boken ligger mig så varmt om hjärtat.

[Morfalum]
3/16/11, 10:59 AM
#11

Jag fick de vises sten i present när jag var 12, lite skeptisk till en början men efter att ha läst 4 sidor var jag helt låst och skulle vara fram till denna dag.

Fantastiska böcker, ännu bättre på engelska.

MiniAndMe
3/18/11, 10:08 PM
#12

Haha, jag var en bok-galning, när jag gick i tvåan (var 8 år, nu är jag 14) så sa min fröken att om jag ville ha en "riktig utmaning" så skulle jag läsa Harry Potter. Och det gjorde jag såklart. Sen läste jag de andra så fort jag kunde :P

Fast jag såg första filmen när jag var 6 år. Och när jag ville se tvåan med mormor tyckte mamma att den var för läskig! ^^

pebb
3/20/11, 7:17 AM
#13

Lånade första boken av en kompis som sa att den var bra och jag var fast, lånade alla hennes böcker redan innan hon hade läst dem. Så småningom skaffade jag mig dom själv.

Annons:
TerriZue
4/10/11, 4:08 PM
#14

Min farmor gav mig Hemligheternas Kammare precis när den hade kommit ut. Jag lästa nästan bara hästböcker på den tiden och hade inte ens hört talas om Harry Potter. Farmor sa att det var så otroligt bra böcker "Alla ungdomar läser dem och de är så populära!".

Hon sa även att dte var den andra delen hon hade gett mig men att dte inte skulle spela någon roll eftersom det var avslutade berättelser.

Jag slängde ett öga på boken, tackade så mycket och sedan la jag den i en byrålåda, där den fick ligga och samla damm i x antal månader. Herregud, vem skulle vilja läsa en sån bok? Den såg jättetråkig ut, den var ju för sjutton brun! (Det var vad jag tänkte… tur man blivit förståndigare nu, när man blivit lite äldre :P).

Efter en massa månader hade jag slut på böcker hemma och var sjukt lässugen men kunde verkligen inte hitta något att läsa. Jag rotade överallt och hittade den här bruna "tråkiga" boken, suckade och satte mig och läste. Jag fastnade på en gång! Jag älsade den från första början, skaffade mig ettan och läste den och när jag fick trean i julklapp av min mormor var jag 100% HP-nörd och är det än idag! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

RuiXue
4/10/11, 5:35 PM
#15

En kompis i skolan pratade om Harry Potter hela tiden och då var jag inte så intresserad. Sen en kväll innan De vises sten hade biopremiär så såg jag trailern på TV och var bara tvungen att se filmen! Sen dess är jag fast och har sett alla filmerna och läst alla böckerna Skrattande

Jennie


niare
4/13/11, 11:41 AM
#16

jag gick på konsum och kollade en dag och såg att boken var till salu läste lite på baksidan och tyckte det lät spännande så valde att köpa den och då var jag fast efter redan första kappitlet. :D

Yaeko
4/14/11, 11:35 AM
#17

Jag fick De vises sten när jag fyllde år och började läsa då men tykte att början var så seg att jag inte orkade fortsätta läsa (konstigt nog!). Sedag stod den i bokhyllan ett tag till jag fattade intresse för den och började läsa, då däremot blev jag hela fast på en gång!

[Havsmussla]
4/18/11, 7:21 PM
#18

Jag har alltid älskat att läsa och min storasyster lånade ut De vises sten till mig. Jag läste några sidor men tyckte att det var alldeles för tråkig. Än idag tycker jag faktiskt att början är lite seg, men det blir ju bättre när man kommit in i den. Så jag ställde den i bokhyllan och glömde bort den. Men efter två år (!) blev jag lite nyfiken på den igen och bestämde mig för att läsa första kapitlet åtminstone. Så jag gjorde det. Och andra kapitlet, och tredje.. Nästa morgon hade jag läst ut boken och bad min syster om att få låna Hemligheternas kammare. Jag läste ut hela bokserien på två-tre månader, hade jag inte fastnat lite i femman och sjuan hade det tagit kortare tid. Sedan fick jag alla böcker i present när jag fyllde elva år förra året.

Halvdansken
4/18/11, 8:37 PM
#19

Nyfiken på allt som skrevs, så jag köpte första boken för att se vad det var för nåt. Sen köpte jag resten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

euphoria
4/26/11, 10:16 PM
#20

Visste inte ens att Harry Potter existerade förrän trailern började komma ut och jag kom i kontakt med hysterin. Då tyckte jag att Harry Potter verkade så töntigt att jag inte ens ville se filmen, men då jag efter lite om och men hade sett den var jag fast och jag ville genast läsa böckerna, vilket jag gjorde - fort!

Annons:
Peppe
4/27/11, 3:53 PM
#21

Jag minns inte så bra men jag TROR att jag fick 5e boken när jag fyllde år, av min mormor. Hade ettan sen innan av nån anledning men aldrig läst den, men när jag fick 5e så började jag i ettan och beställde samtidigt hem 2-3-4 under tiden, sen dess är jag fast!

men nu när jag tänker efter så har jag bok 5-6-7 inbunden på engelska vilket tyder på att jag inte kunde vänta på den svenska versionen utan köpte på engelska… då borde jag alltså redan börjat med HP innan jag fick fenixorden… hm. eller om jag köpte OotP inbunden senare…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cessy
4/27/11, 8:18 PM
#22

Här fick sonen 1:a filmen som julklapp (har för mig att han var 8 år då) Sedan till våren hittade jag den första boken på rea o köpte den till honom. Han började läsa den på sommarlovet o sedan var det bara att köpa in dem som fanns i rasande fart o sedan vidtog en otålig väntan både på nya böcker o på filmerna. Tror att han hade läst de två första som pappersböcker - då jag även började skaffa dem som ljudböcker o sedan dess har vi alltså både läst dem som pappersböcker o hört dem som ljudböcker. De senaste böckerna lästes först på engelska o sedan på svenska o sedan som ljudbok.

Efter alla böckerna var utgivna så blev det även till att lyssna på samtliga igen men då på engelska - Jo man kan nog säga att både jag o sonen älskar att höra på HP o speciellt på engelska eftersom båden stephen Fry o Jim Dale är avsevärt mycket bättre uppläsare än Henriksson är. Det är alltid lika trevligt o stiga in i HP-världen o alltid lika trist när den tar slut. Vi kommer nog lyssna om på böckerna igen även om det lär dröja ett tag, för dessa böckerna tröttnar vi nog aldrig på.Skrattande

[E-R-I-C-A]
5/1/11, 9:32 PM
#23

Började inte läsa dom först nu i höstas. Jag bara vart intresserad av att prova något nytt. Och serien visade sig senare vara beroende framkallande… Det är det bästa jag läst!

Denna kommentar har tagits bort.
[Sniff]
7/31/11, 8:38 PM
#25

Pappa försökte läsa första boken för mig först, men jag fattade inget alls. Sen några år senare fick jag den boken i julklapp (fast mitt i sommarenTungan ute, av kusiner vi träffar sällan) och då fastnade jag totalt!

MissInAction
7/31/11, 9:19 PM
#26

Hehe, min historia är inte helt originell märker jag Tungan ute
Jag var 16-17 när första boken kom ut och det var sån hysteri och alla pratade om den. Så jag blev anti, helt enkelt! 
Det dröjde fram till sommaren 2009 innan min pojkvän satte första boken i famnen på mig och sa att jag skulle gilla den. Jag älskade den!! Var fast direkt Kyss Den hösten skulle jag fylla 29..

Så, jag är lite bitter såklart, för att jag inte hoppade på tåget när det först kom!! Tänk vad mycket mer underbart jag hade fått vara med om då… köa för bok, film…  Men jag är jätteglad att jag hittat Harry Potter nu. Finns inget annat i bok- och filmväg som påverkat mig så mycket Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jina
8/24/11, 10:32 PM
#27

Sista året på gymnasiet skulle vi ha nationellt prov i svenska. I häftet med texter fanns ett utdrag ur Harry Potter.

Hade hört talas om dem (de tre första hade kommit ut på svenska) tidigare, men liksom MissInAction här ovan var jag anti Cool

Men jag läste utdraget och blev förtjust. Den kändes ny, annorlunda. Köpte de tre första på lilla bokhandeln i Sala och tillbringade trevliga timmar med dem i solstolen.

Annons:
Ribessa
8/25/11, 3:15 PM
#28

Jag fick första filmen på VHS dubbad på svenska när jag var 6-7 år. ;) Jag såg den över 20 gånger. Sen tog det slut där. Jag blev större och började se alla filmerna på engelska, och följde dom varje gång en kom och gick på bio.

Sen där började jag se 1-6an om och om igen, jag tröttnar aldrig på filmerna, någonsin. :) Såg jättemycket och det blev en del av.. mig. Lixom. Sen såg jag Del 1, sen såg jag del 2 nyss och då griiiiiinade jag så hela halsen och nyllet var blött, hahah, jag grinade för det var slut, och det var så mäktigt, och det var så vackert, och ojojoj. Haha, jag var ledsen i flera veckor efter premiären och började grina ifall man nämnde Harry Potter ;)

Först nu har det lagt sig, hahaha. Och först NU, har jag börjat läsa böckerna. Och jag är glad att jag gjorde det. Att jag såg filmerna först och började älska dom. För att sen lägga på böckerna och få lite mer info som inte kommer in i filmerna. Istället för tvärtom - och bli besviken av filmerna. ;) Så nu igår började jag läsa andra boken.. Hahah.

[NoOrdinaryGirl5]
2/13/12, 11:50 PM
#29

Fick första boken av min mormor och morfar -00 när jag var 7 år gammal. Första boken jag någonsin läst själv, och efter det fick jag en HP bok nästan varje år har jag för mig =) Sedan började jag kolla på filmerna mm. Harry Potter blev liksom en stor del av min barndom, och är en stor del av mitt liv.

Älskar Harry Potter :D <3 Blev dock förkrossad när jag fick reda på att mitt Hogwarts brev aldrig skulle komma xD

vaanjja
2/14/12, 12:29 PM
#30

Hade en kompis vars storebror var lite HP-intresserad, och på så sätt fick jag veta att de ens existerade. Mamma tyckte också att jag skulle läsa dem, hon visste själv inget om dem men eftersom den tidigare sagda storebrodern läste dem tyckte hon att jag, som vid 9 års ålder läste böcker för 14-åringar och mer, kunde ta mig en titt. Mamma är en läsmänniska och har gjort mig till det också. :) Så jag lånade första boken på bibblan, det var det bästa jag någonsin hade läst och så var man fast. :)

Mikaela120
2/14/12, 6:53 PM
#31

Jag har i princip alltid vetat vad HP är på ett smått ungefär eftersom min syster läste böckerna när hon var yngre. Då visste jag dock inte så mycket mer än att Harry Potter var en trollkarl, och att böckerna var VÄLDIGT tjocka… Jag kunde också några boktitlar typ Halvblodsprinsen och Hemligheternas Kammare.

En dag skulle PS gå på TV så jag ville se den, vilket jag gjorde. Enligt mig var det den bästa film jag någonsin sett. Nästa vecka sågg jag 2:an. Också (ursäkta språket) skitbra! Jag ville se om trean skulle gå nästa vecka, men jag kommer inte ihåg om den skulle det. Jag skulle iallafall vara hos pappa och han skulle titta på något program då… Jag blev jättearg.

Sedan runt kanske tre fjärdedelars år senare när premiären för DH2 precis var så bad jag pappa att köpa alla filmer. Jag såg på alla filmer och var HP-nörd.

Sedan ville jag ju läsa böckerna också! Jag hade hört att det var så mycket som inte kom med i filmerna och OJ vad rätt de personerna hade. Jag fick alla svenska HP böcker i julklapp året 2011-2012, första boken läste jag ut ett par timmar efter julklappsöppningen…

Jag skulle åka till pappa samma dag och tog självklart med mig HP böckerna. De var för övrigt det enda jag på rak arm hade önskat mig. Hela jul-lovet ägnade jag mig åt att läsa ut böckerna. Fenixordern t.ex. (1001 sidor) läste jag ut på tre dagar. Jag minns hur jag satt där runt midnatt den 31/12 och hade stora påsar under ögonen och läste. Jag brukade tjuvläsa när min pappa trodde jag sov också (För det gör jag absolut inte forfarandeOskyldig),speciellt Dödrelikerna.

Sedan hade jag hört att de var ÄNNU bättre på engelska och jag ska ju medge att jag är väldigt bra på engelska för min ålder (10). Innan jag fick de svenska böckerna i julklapp så hade jag önskat mig dem på engelska. Jag provläste ur min systers DH (Hon har även HBP på svenska och engelska) och tyckte inte alls det var lika svårt som folk sa- jag förstod ju massor. Mamma tyckte dock ändå att jag skulle läsa dem på svenska först.

Nu, för kanske runt en vecka sedan kom de engelska böckerna (i pocket dock) och biböckerna på engelska (Fantastic beasts & where to find them, Quidditch trough the ages och The tales of beedle the bard som jag för övrigt inte har på svenska) och USCH vad glad jag blev då.

Jag tror det var allt….

MVH/Mikaela

MissInAction
2/14/12, 7:45 PM
#32

#31
Wow, det låter väldigt intensivt! Skrattande Men jag tror knappast att det är någon nackdel. Möjligen att man kan glömma mycket detaljer från böckerna om de "smälter ihop" när man läser flera på kort tid. Det var rätt intensivt för mig med när jag lästa dem, dock gick det på några månader och inte på ett jullov Tungan ute

Jag hade förresten inte gissat på att du är 10 år, utan nånstans i tonåren. Du har ett moget språk, tycker jag! Nu känner jag mig riktigt gammal med mina 31 år Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mikaela120
2/14/12, 8:13 PM
#33

#32 Oja, jag blandade lätt ihop saker men jag hade bestämt mig att jag skulle läst ut alla böckerna innan jul-lovets slut. Man kan säga att jag var lite som Hermione, hade hela tiden näsan i en bok Tungan ute

Hehe, ja tack… Jag känner mig mycket som om jag vore äldre och "är" antagligen som om jag vore äldre… Kan tillägga att du inte är den första som tror jag är äldre än jag är.

Och nejdå 31 är ju ingenting!

MVH/Mikaela

Yelly Bean
3/12/12, 7:44 AM
#34

Jag såg första filmen, innan jag läste böckerna. Jag tyckte den var standard, alltså jag gillade temat och så, men inte så jättebra som film. Sen kom jag över första boken, lånade den av en kompis. Läste den i smyg hemma, eftersom mamma tyckte de var för hemska… Sen kom hon på mig, haha, hon skakade bara på huvet och sa: "jaja, gör som du vill ^^". Jag läste ut den jättefort kommer jag ihåg, sen läste jag de tre andra i snabb följd. Fick vänta på Fenixorden, och det var oliiiidligt!

Jag var 8 år när jag började läsa dem, nu är jag 19 och läser dem fortfarande. Jag älskar Harry Potter <3

Annons:
[Vargöga]
3/12/12, 9:29 AM
#35

Vet faktiskt inte hur jag kom över böckerna. Hade väl läst något om detta så ville jag också testa. Min typ utav genger(?).

Josephine2
3/16/12, 8:53 AM
#36

Fick min första bok när jag var 9 år i julklapp och så böjade jag läsa den, var kanske inte helt inresserad men eftersom jag gillade att läsa, tänkte jag, varför inte ge boken en chans liksom, och jag fullkomligt älskade den!Blev helt besatt, och läste ut den fort, sen ville jag de andra böckerna men mamma och pappa ville inte köpa dem för de trodde inte att jag hade läst ut och gillade den boken, så jag blev tvungen att läsa den igen, sen fick jag de andra. Nu kan jag inte sluta läsa de, de böckerna är som en drog för mig. Jag vet inte riktigt om jag kommer kunna slita mig från de och vet inte om jag vill det heller Tungan ute

Jennix
3/22/12, 8:01 PM
#37

Jag ville veta varför alla snackade om den så mycket. Jag fastnade för att den var roligt skriven, jag gillar hennes humor mest av allt - alla roliga namn och den brittiska stämningen. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Upp till toppen
Annons: