Annons:
Etikettbok-vs-film
Läst 7517 ggr
LaSadie
2011-01-22 18:10

Vad saknar ni?

Finns det moment i böckerna som ni saknar i filmen? Som i tex. Twilight är det många som saknar blodprovs delen i filmen som inte är med.

Saknar ni något eller tycker ni att de har fått med allt som är värt att få med?

Annons:
Peppe
2011-01-28 14:42
#1

ååh jag återkommer! grr finns massor!! :P *tyvärr*

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ceiling8
2011-03-14 18:16
#2

Jag tycker det är sååå trökigt när dom har bytt karaktärer, t ex i Flammande Bägaren så är det ju faktiskt Dobby som ger Harry gälgräset och inte Neville. Och så har dom ju bytt ut Tonks, när hon hittar Harry på Hogwartsexpressen mot Luna.

Små saker kan tyckas men fattar verkligen inte varför dom har gjort så. Sen finns det ju miljoners miljoners saker till. Kanske är det en annan som är lite för petig och har läst böckerna för noga och lägger märke till alla detaljer;)

pebb
2011-03-14 19:08
#3

Jag stör mig på att dom i näst senaste filmen la till en fight-scen vid Weaslys hus för att det skulle bli med action men sedan tog bort den stora fight-scenen i slutet. Dessutom hade jag velat ha mer Harry + Ginny. Sedan är det ju som alltid massa småsaker.

[Gretchi]
2011-03-14 21:49
#4

Flera grejer, mest småsaker, men saknar begravningen i slutet av Halvblodsprinsen…

MoaW
2011-03-14 22:57
#5

när jag sett filmerna precis efter att ha läst boken så vet jag att jag irriterat mig på jättemånga saker som inte är med. men det är inget jag kan komma på nu, så det kan vara så att det inte var så viktigt som jag trodde ändå Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Ponnykanin
2011-03-15 21:26
#6

Säger som 5# Men det jag saknade mest var i 3:an, med Godisbaronen och det där, och i 6:an, Dumblys begravning! :(

#mce_temp_url#

Make pasta, not war.

Annons:
somace
2011-03-15 22:07
#7

Herregud, finns hur mycket som helst egentligen! Jag förvånas ständigt över varför dom tar med scener som inte alls finns i böckerna när de istället kunde ta med det som faktiskt står i böckerna. Det är ju inte direkt lite material filmcrewet har att jobba med, right? :P

Jag vet egentligen inte exakt vart jag ska börja men det jag kanske mest förargades över att dom inte tog med var nog i sjätte filmen där dom utelämnade MASSA intressant historik om Voldemort som jag tycker är väldigt viktigt för att ge djup till karaktären och konflikten.

LaSadie
2011-03-15 22:14
#8

#7 det är synd faktiskt. Jag såg första Twilightfilmen innan jag läst böckerna och var inte alls så besviken över att vissa scener uteblev eftersom jag inte läst boken. Men resterande filmerna har bara blivit en rad av besvikelser, haha. Jag är enormt besviken hur de bara rusar igenom handlingen och att de förutsätter man läst böckerna så man själv täpper igen luckorna.

Men allt kan inte hamna på film pga platsbrist… men om man delar upp filmen i två delar så undrar man varför vissa delar uteblir, men de kan inte vara en massa tragglande i scener så man tappar intresse för filmen.

Det är en balansgång tyvärr och till stor besvikelse ibland.

somace
2011-03-15 22:27
#9

#8 Intressant att du nämner första Twilightfilmen för jag råkade ut för precis samma sak där!!! :) Råkade bara se första filmen innan jag läste boken och tyckte att filmen var helt ok. Sen läste jag boken och kände bara "Hjälp! Jag får ju en helt ny bild av allt och alla!"

Men ja, jag förstår absolut att allt inte kan hamna på film. Dock har jag svårt i många fall att förstå hur de prioriterat i HP-filmerna… =/ Men äsh, jag ältar det inte så mycket egentligen :) Jag är så lycklig att jag har böckerna att luta tillbaka på! :)

Arkan
2011-03-17 13:34
#10

Det är bara Halvblodsprinsen jag har läst, och det är jag glad för! Blev ju besviken på filmen! Jag hade verkligen viljat se kriget på hogwarts i slutet. Några riktiga actionscener hande varit skitkul att se!

Sen ville jag ju se mer av Weasley-tvillingarna i Halvblodsprinsen. Jag tror bara att dom var med 2-3 gånger i filmen säkert bara 20 sekunder sammanlagt. I boken var dom ju med mer. Med tanke på hur länge och många gånger Phelps-tvillingarna var på inspelningsplatsen (källa: Deras Twittrar Cool) så hade jag hoppats på mer :(

ChristineL
2011-03-24 07:56
#11

Håller med om nästan allt som övriga skrivit, men även det här med att husalfer är anställda på Hogwarts, man ser inte en skymt av Dobby efter Hemligheternas Kammare trots att han dyker upp massa i böckerna. Och lilla Winky. Och Hermiones projekt med att göra dom fria.

KastKatt
2011-03-24 17:41
#12

#10 Det kommer väl i del två?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

chade
2011-03-29 15:36
#13

#12 tror hon menar i halvblodsprinsen när dumbledore dör och det är massor med dödsätare på hogwarts. För jag tyckte också att slutet var lite väl lamt i den.och jag saknade begravningen som #4 skrev.. hade verkligen verkligen verkligen velat ha med det på filmen.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
KastKatt
2011-03-29 19:48
#14

Mer Hagrid. Filmerna har för lite Hagrid.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[Ebfotograf]
2011-03-30 11:41
#15

Jag håller med #11 det är mer i böckerna om husalferna. Man ser inte så mycket av Dobby som det ska göra och man ser inga andra husalfer än Dobby och Kreacher.

CaithSith
2011-04-25 23:47
#16

På rak arm så saknar jag peeves, han var en av mina favoritkaraktärer när jag började läsa HP så jag tyckte det var trist att de valt att ta bort honom helt.. Sen är det ju ändringar i storyn i varje film som man stör sig på tycker jag.

"Sådär ska det inte vara!" tänker man nästan jämt när man ser filmerna ju :p

euphoria
2011-04-26 21:07
#17

Tyckte först att ni redan hade namn allting ovan, men sen kom jag att tänka på det som verkligen störde mig först av allt:

Vart är hustomtarna i familjen Weasleys trädgård?!

En liten petitess kanske men ändå något som hade varit kul att se.

Sedan har vi ju det faktum att Harry faktiskt träffade Cho i tredje boken, men inte i filmen. När den fjärde filmen kom fick regissörerna istället försöka klämma in en snabb förälskelse så de kunde hålla sig till storyn.

LaSadie
2011-04-26 21:24
#18

#17 Deras romans är ju mer som en parantes i det hela :P

euphoria
2011-04-26 22:30
#19

#18 Men den är fortfarande en viktig del av historien och är det inte parenteserna och detaljerna som ger liv åt både böckerna och filmerna?

euphoria
2011-04-26 22:34
#20

Filmerna är väl i allmänhet fyllda med luckor. Jag skulle se serien på film med en kompis som aldrig har intresserat sig för Harry Potter och hade alltså aldrig läst böckerna (eller sett filmerna). Det slutade med att jag fick förklara hela historien, då filmerna uppenbarligen var för otydliga ><

Annons:
LaSadie
2011-04-26 22:40
#21

#18 Jo men jag menar att den blev en parantes i filmen vilket var fel.

CaithSith
2011-04-27 02:04
#22

#20 tänkte skriva samma sak i mitt förra inlägg! De hoppar ibland väldigt mycket i storyn, jag fick också fylla i vissa saker eftersom mina vänner som inte läst böckerna inte fattat själva storyn.. Har för mig att det var fjärde filmen vi såg då. Det känns rätt trist..

euphoria
2011-04-27 21:10
#23

#21 Jaha! Förlåt, jag trodde du menade att det var en parentes i boken :)

#22 Haha, kul att fler har varit med om samma sak. Jag tyckte det var roligt när han började ifrågasätta saker som händer i filmen. När de t ex sitter i kråkboet i femte filmen (tror jag). Då har de en glödande boll i luften mellan sig. Min kompis: "Sa du inte innan att det var olagligt med magi utanför skolan..?" Jag förklarade att man bara kunde spåra var magi kom ifrån och inte vem som utövade den, men det är ändå en detalj (pytteliten sådan) som blev fel i huvudet på de som inte är nördar ;)

[Midsommarsol]
2011-05-23 18:06
#24

Jag saknar det faktumet att man inte uppfattar att Draco fortfarande är med i Quidditchlaget de resterande åren.

Jag vet folk som har trott att han bara var med i tvåan för att göra Harry sur och hoppade av sen när tvåan slutade.

Tycker dock att de inte fått med Draco så mycket som de borde, skulle viljat ha mer scener där man verkligen ser vilket svin han är, t.ex. så finns det ett stycke i femte boken där han retar upp dem direkt efter en Quidditchmatch och Harry klipper till honom!

More Malfoy to the people!^^

[hehlenaaa]
2011-05-23 18:09
#25

#24- håller med!

[Sniff]
2011-05-23 18:36
#26

Det är vädligt mycket jag stör mig på när jag ser filmerna. När de lägger till nya saker som inte finns med i böckerna, och tar bort viktiga händelser. Till exempel får man inte se när Snape och Quirrel pratar i skogen (när Harry typ sitter i ett träd) i första boken/filmen. Hade också svårt att hänga med i Hemligheternas Kammare innan jag läst den boken.

Wand
2011-05-30 20:41
#27

Det jag saknar mest av allt är två saker som är med i Dödsrelikerna. 

När Harry och Dudley säger hejdå. Hur kan man klippa bort det ur filmen?! Det är ju det finaste ögonblicket som finns!

Sedan saknar jag när Krake blir snäll. Det får ju inte heller vara med i filmen.

Och så tycker jag det är dumt att det är Luna istället för Tonks som räddar Harry på Hogwartsexpressen i Halvblodsprinsen.

Man får inte se när Harry och Dumbledore kommer tillbaka från att ha letat horrokruxen och anländer till Hogsmeade och flyger på kvastar till skolan.

Aaahhh finns tusentals andra saker som jag saknar också!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Wand
2011-05-30 20:44
#28

Kom även på en sak till.

Min vän, som endast sett filmerna och aldrig läst böckerna, frågade mig för någon vecka sedan varför Sirius först ville döda Harry och sedan helt plötsligt ändrade sig och älskade honom. Då först slog det mig att man inte riktigt hänger med i Azkaban-filmen i slutet där de avslöjar Pettigrew. Han förklarar inte i filmen allt som hänt och så, som han gör i boken. Det är ju dumt, för man måste ju förstå filmerna även om man inte läst böckerna!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Azmaria
2011-05-31 10:26
#29

 jag saknar husalfernas kök i Hogwarts 4:e filmen. XD det skulle ha varit festligt att se hur det skulle se ut. ;D

+ så saknade jag Winky. ;/

Make Pasta not War, Vee~

[hehlenaaa]
2011-05-31 12:58
#30

#26- ang att de lägger till olika saker har jag inga problem med- så länge det inte förändrar handlingen/stämmning eller synvinkel på något sätt =)

Wand
2011-05-31 13:01
#31

Kom på en till sak! Det är riktigt enerverande att de inte har med Harrys och Ginnys funna kärlek i slutet av Halvblodsprinsen. Och Dumbledores begravning. HUR kan man ta bort Dumbledores begravning?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[hehlenaaa]
2011-05-31 13:22
#32

#31- jag håller med dig ang alla saker du tagit upp.

Nibu
2011-07-28 10:04
#33

peeves som inte är med alls och nästan huvudlöse nicks firande av sin dödsdag, ok det är inget som för handlingen framåt men i allafall…

välkommen att titta in till mina gurumisars egen lilla hörna

http://amigurumilandet.blogspot.com/

ceiling8
2011-07-28 11:49
#34

Det jag stör mig på allra mest är Harrys gröna ögon! Hur svårt hade det varit med gröna linser? Och tror inte det hade gjort så mycket för deras budget att köpa in lite linser heller;)

Annons:
Nibu
2011-07-28 11:57
#35

Har för mig att jag läst nånstans att Dan Radcliffe testade men inte klarade av att ha dem och bland är det ju så att man helt enkelt avråds att ha linser pga av nån anledning

välkommen att titta in till mina gurumisars egen lilla hörna

http://amigurumilandet.blogspot.com/

ceiling8
2011-07-28 23:12
#36

Det tycker jag är dålig anledning ändå…:P Det är en väldigt stor del av HP, alla pratar ju alltid om att han har Lilys ögon. Väldigt tråkigt tycker jag…

Eurore
2011-07-29 00:04
#37

Håller med #7!
Finns ju så väldigt mycket som man kan ha med för att det ska bli bättre och istället tar med massa random? t.ex När dom spränger kråkboet…

Upp till toppen
Annons: