Annons:
Etikettböckerna
Läst 3786 ggr
LaSadie
1/27/11, 2:10 PM

På vilket språk läser du?

Vilket språk läste du Harry Potter på? Om du läst på båda språken, vilket föredrar du?

Annons:
LaSadie
1/27/11, 2:11 PM
#1

Föredrar engleska. Tyvärr kan mycket försvinna när saker översätts.

Peppe
1/28/11, 2:40 PM
#2

jag läser alltid de nya böckerna på engelska, palla vänta på de svenska! ;) jag har läst dem på svenska betydligt fler gånger än på engelska, men föredrar engelska! den ekvationen går inte riktigt ihop hehe

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

TerriZue
2/2/11, 7:30 AM
#3

Jag läser både på svenska och engelska. Fick de första böckerna på svenska, så självklart måste jag ha allihopa på svenska och läsa igenom dem också.

Sen jag började läsa på engelska föredrar jag helt klart det. Jag gillar klangen i språket bättre och som #1 skriver så är det lätt att det försvinner en hel del i översättningar.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
3/1/11, 2:37 PM
#4

Jag läser inte svenska då jag inte är svensk så jag fick välja sista alternativet. Jag har i nuläget alla böckerna på norska, och ljudböckerna på engelska.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

bea28
3/2/11, 10:13 AM
#5

Jag har alltid läst böckerna på svenska, dels för att jag inte var så duktig på engelska när jag först började läsa och dels för att jga inte orkat köpa eller låna det engelska originalet ;) The deathly hallows är den enda av böckerna som jag läst på engelska :)

[Ebfotograf]
3/6/11, 8:08 PM
#6

Jag läser bara på engelska, klarar inte av HP på svenska.

Annons:
MiniAndMe
3/7/11, 4:59 PM
#7

Har bara läst på svenska, men jag har tänkt läsa på engelska. Det är bara för att jag var typ 9 när jag läste den första boken, och då var jag ju inte jättebra på engelska direkt. Nu skulle jag nog kunna det, men det skulle ta längre tid än på svenska… Såklart.

pebb
3/10/11, 5:41 PM
#8

Jag föredrar engelska, fast jag har böckerna på svenska. Har lyssnat på ljudböckerna på engelska.

[YlvaP]
3/13/11, 3:50 PM
#9

Både och.

Malonne
3/14/11, 6:54 PM
#10

Har böckerna på svenska och engelska, har läst dem på båda språken. föredrar helt klart engelska!!

/Malin

From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.

Denna kommentar har tagits bort.
[Gretchi]
3/14/11, 9:47 PM
#12

Bara läst på svenska, men nästa gång jag läser dom blir det nog på engelska. :)

MoaW
3/14/11, 10:58 PM
#13

har läst dom på svenska, men vill läsa om dom på engelska nu :)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
[HarryPotterKaniner]
3/17/11, 7:40 PM
#14

Om man är ett äkta HP-fan läser man dem på båda språken :D

LaSadie
3/17/11, 9:35 PM
#15

#14 hehe Glad

lillaisa
3/18/11, 9:15 AM
#16

Har läst dem flera gånger på svenska och flera på engelska och tycker de engelska är de bästaGlad

/IsaGlad

Frida
3/18/11, 9:44 AM
#17

Jag började läsa dem på svenska. När jag sedan kom ikapp utgivningen (jag började läsa HP rätt sent) och inte orkade vänta på svenska översättningen så började jag läsa på engelska istället. Det var för övrigt de första mer omfattande böcker jag någonsin läst på engelska. Jag har inte läst de tre sista böckerna på svenska och jag är löjligt förtjust i de engelska ljudböckerna.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Cessy
3/18/11, 9:45 AM
#18

Har läst dem både på svenska o engelska, men engelskan vinner alla gånger. Det ger en annan känsla av att läsa dem på författarens orginalsspråk för vissa nyanser är alltid svårt att fånga o översätta rätt.

Sedan är det så att jag allra helst hör böcker o Krister Henrikson är det väl i o för sig inget större fel på men jämfört med både Jim Dale o Stephen Fry så är han inte ens i närheten av att läsa böckerna hälften så bra som Stephen o Jim gör. De läser med en helt annan inlevelse o ändrar rösterna efter karaktärerna. Att lyssna på HP på engelska är därför ett rent nöjeSkrattande

ChristineL
3/24/11, 7:43 AM
#19

Både svenska och engelska.

Crest
3/24/11, 3:23 PM
#20

Var såpass liten när jag började läsa första boken (9 år kanske?) och sen har jag fortsatt läsa de andra på svenska. Har läst hela serien kanske 5-6 ggr på svenska men ska börja på engelska nästa gång :)

Annons:
LaSadie
4/27/11, 6:46 PM
#21

putt

[Havsmussla]
4/28/11, 5:11 PM
#22

Har läst på både svenska och engelska, men gillar den svenska versionen bäst då jag inte är tillräckligt bra på engelska för att kunna hänga med i de engelska böckerna.

Azmaria
5/1/11, 1:53 PM
#23

Alla böckerna utom sista boken har jag läst på svenska. Sista boken läste jag på engelska. Sedan kan jag oxo säga att jag har läst alla böckerna pånytt på finska. men endast för språkträningens skull ;)

Make Pasta not War, Vee~

Bellabong
5/8/11, 4:28 PM
#24

Läst på engelska innan de kom ut på svenska, sedan på svenska när de väl kommit ut, föredrar nog engelskan tror jag. Men de kan ju vara för att jag läste dem först. :P De ble snurrigt

Linneaundulat
1/16/12, 7:42 PM
#25

Läser dem på svenska har inte läst dem på engelska men ska kaske göra det sen :D

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

21Guns
1/16/12, 8:08 PM
#26

Har bara läst dem på engelska! :)

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

Angelfish
1/16/12, 8:24 PM
#27

Läste 1:a och 2:a boken på svenska (lånade dom av en kompis) men upptäckte ganska snart att jag inte var så förtjust i översättningen så jag köpte dom alla på engelska istället.

Föredrar helt klart dom engelska.

Annons:
Felicitas_
1/16/12, 8:57 PM
#28

Jag har bara läst böckerna på svenska

isabella93
1/16/12, 9:16 PM
#29

Läste de första fem på svenska. När jag gick i sexan började jag läsa serien från början på engelska, Halfblood Prince och Deathly Hallows har jag bara läst på engelska, orkade inte vänta på den svenska översättningen när de ändå är bättre på engelska. Sedan har jag läst om dem ett antal gånger, mest på engelska.

MissInAction
1/16/12, 10:51 PM
#30

Har hittills bara läst dem på svenska men har köpt en box med engelska böckerna nu så det ska bli av snart <3 Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Wand
1/20/12, 12:19 PM
#31

Håller precis på att läsa igenom de engelska för första gången faktiskt, mycket mer givande än de svenska.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Yelly Bean
1/20/12, 1:42 PM
#32

Jag läser dem på svenska, men har läst 1an och 2an på engelska. Ska läsa alla på engelska någon gång Glad

Upp till toppen
Annons: