Annons:
Etikettfilmerna
Läst 4413 ggr
TerriZue
6/10/13, 6:35 AM

Filmmissar. *Spoiler*

Jag är ju, som de flesta vet, mer eller mindre tokig i HP (och det är jag knappast ensam om här inne :)). Dock är jag typ allergisk mot filmerna eftersom jag tycker de missat och tagit bort så otroligt mycket, ändrat helt tokiga saker och lagt till en hel del som förstör storyn. Dessutom tror jag att jag skulle ha svårt att förstå storyn fullt ut om jag bara hade sett filmerna och inte hade den bakgrundsinfo som man får från böckerna.

Hur som helst. Här tänkte jag att vi kunde ta och lista upp de saker vi saknar mest i filmerna. Det kan vara precis vad som helst; en karaktär som inte alls är som man föreställt sig, en scen som borde funnits med, en extrainsatt scen, en karaktär som saknas fel, filmutrustning som syns i filmen eller vilka smådetaljer som helst. :)

Lägger in en spoiler-varning också för de som kanske inte hunnit läsa böckerna eller sett alla filmerna.

Let's go! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
TerriZue
6/10/13, 6:44 AM
#1

Jag börjar lite smått. Tar bara med lite smått eftersom det finns så otroligt mycket jag vill ändra på i filmerna, jag skulle kunna sitta och skriva en hel dag och ändå inte få med allt. :P

En sak som stör mig väldigt mycket är Sirius. Gary är en jättebra skådespelare och jag tycker han gör ett bra jobb men han är såååå fel för rollen, han är inte alls den Sirius som jag hade hoppats på och föreställt mig, det är bara helt fel.

Sen har vi den extraisatta scenen i HBP när Kråkboet brinner ner. En fullkomligt idiotisk scen på alla sätt och vis i mina ögon och jag kan ärligt talat inte finna någonting bra med den scenen. När jag såg filmen på bio satt jag bara och gapade i tum förvåning och total misstro. Som jag har förstått det la de till den scenen för att få lite mer action i filmen men jag kan ändå inte förstå deras tänk där. De lägger till en extrascen som inte medför någonting vettigt till storyn och som absolut inte finns med i boken för att få in mer action i filmen men det lilla "kriget" som faktiskt utspelar sig i boken på skolan i slutet hoppar de över helt och hållet för att…? Nej, det är otroligt irriterande!

Det får bli allt för nu men jag lovar att jag har en hel arsenal med saker jag tycker ska ändras i filmerna, så jag kommer tillbaka. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

ninor
6/10/13, 10:06 AM
#2

Det finns mycket som stör mig också, men främst två saker.

Dels när vid behovrummet hittas. I filmen är det Neville som hittar det när han råkar gå förbi, i boken är det Dobby som berättar för Harry. Har stört mig läääänge på detta..

Och andra saken är ang kriget i sista boken. Om jag inte missminner mig så sker Harry och Voldemorts fight inne i skolan, med andra som ser på? Detta är någonting jag verkligen ville se i filmen. Jag ville se reaktionerna och allt annat. Vad händer istället? Jo Harry och Voldemort är utanför, helt öde…

Kan iofs minnas fel också, var alldeles för länge sedan jag läste böckerna nu. :-D

[Sniff]
6/10/13, 10:51 AM
#3

Åh jag älskar sånna här trådar! Jag är också kritisk mot filmerna, tycker att det är mycket som har blivit dåligt.

Yelly Bean
6/10/13, 6:57 PM
#4

Haha, jag älskar att hitta fel med filmerna! 😃 

#1 Jag tycker också det var fruktansvärt onödigt att lägga till den scenen! Det finns liksom inte ens med i boken? Och så tar de bort sånt som faktiskt händer. Sjukt dåligt. 😡

#2 Du har rätt, i boken så utspelar sig deras fight inför alla andra. Blev verkligen besviken över att de var ute och ingen såg, lite som att förminska Harrys insats på nåt sätt, att ingen såg vad som hände. Alla böckerna har ju byggts upp till det ögonblicket liksom! 

Jag tycker att det är dåligt (som precis tagits upp i en annan tråd) att Dobby inte är med så mycket i filmerna som han är i böckerna. Och Winky är inte med alls, tycker ändå hon hade en ganska viktig roll. 

Tycker också det är dåligt att de inte har med scenerna med Dudleys och Petunias farväl i Deathly Hallows part 1. Det är SÅ viktigt ju! Man får en helt annan bild av dem efter det. 

Har mycket mer, haha. ^^

ninor
6/10/13, 7:05 PM
#5

#4 Winky har jag dock inte saknat, men det hade varit kul att få se Hogwarts köket. Och farvälet, ja… Det hade varit grymt att få se! Finns inte det som extra material? Eller har jag sett det på youtube? Har sett det iaf, men tycker det var dåligt gjort. Hade kunnat filmats mycket, mycket bättre.

MissInAction
6/10/13, 7:06 PM
#6

Ja herregud, brinnande Kråkboet är helt förskräckligt! Varför? 😮 Det är nog det som faktiskt upprört mig mest, vad jag kan komma på just nu i alla fall. 

Jag hade lite problem också med Dumbledores sista scen när jag först såg den.. jag hade för mig att han gav upp lite väl lätt i filmen jämfört med i boken. Det är som att det blev övertydligt på nåt sätt. Minns lite luddigt då det var längesen jag både läste och såg just detta 😊

Sen minns jag att jag också störde mig på hur Harry fick reda på hur utmaningarna och hur han skulle klara dem i Triwizard tournament i fjärde filmen. Är det inte så att i filmen får han exempelvis tips av Neville om att läsa en växtbok, medan i boken är det Dobby som ger honom sjögräset? Eller äh… jag minns så blurrigt 😞


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Yelly Bean
6/10/13, 7:07 PM
#7

#5 Ja, det hade varit kul att få se! Jo, det finns som extramaterial. Tycker Dudleys insats var lite lam… Men tycker det skulle varit med i själva filmen, inte bara som extramaterial. 

Åh, världsmästerskapen i quidditch ville jag så gärna se med! Blev jättebesviken över att det bara hoppades förbi. 😕

ninor
6/10/13, 11:47 PM
#8

#6 Jo det stämmer att Harry fick sjögräset av Dobby, och av Neville i filmen på "Moodys" inrådan. Gaah, blir mer och mer irriterad av att läsa den här tråden. Jag som gillade filmerna innan… 😉

MissInAction
6/11/13, 1:23 AM
#9

Hihi, ja det är väl risken #8 😃fast jag älskar ändå filmerna, oavsettt missar! För jag tycker att generellt så är böcker och filmer bra komplement till varandra och jag älskar verkligen HP-världen och att få ta del av den i film-format tycker jag är underbart ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

TerriZue
6/12/13, 8:48 AM
#10

Jag tycker de förstå två filmerna är helt okej, de har ändå lyckats få med huvudstoryn och inte ändrat allt för mycket även om det finns några småmissar här och där. Dem kan jag leva med eftersom det inte tar över hela filmen.

I tredje filmen dock gick allt käpp rätt åt… jag ni vet var. :P Bara en så enkel sak som att hela jäkla slottet och skolområdet plötsligt har förändrats.. Var kommer den fullkomligt idiotiska bron ifrån och varför har de en hög med runstenar (vet inte om det faktiskt är runstenar men det liknar i alla fall runstenar) uppställda på skolområdet? Sen när ligger sjön djupt inne i skogen och är pytteliten?

Alla fel som finns i Fången från Azkaban bör jag nog dock inte gå in så mycket på eftersom det är så otroligt många att det skulle ta upp en hel tråd bara för sig själv. Den filmen är nog en utav de sämsta jag någonsin sett och det gjorde mig så ledsen, den boken är min favorit. Dementorerna är verkligen ett skämt och detsamma gäller patronusarna och… tja… kan man kalla den där pälslösa grejen för en varulv?

Jag stör mig också väldigt mycket på saker som rör Triwizard tournament. Dels hur Dumbledore skriker ut Harrys namn och låter rent förbannad när det kommer upp ur bägaren. När Harry sen befinner sig i det lilla rummet tillsammans med de andra deltagarna och Dumbledore rusar fram till honom och trycker upp honom mot en vägg medan han mer eller mindre skriker åt honom. Det är extremt oDumbledoreigt och det stör mig extremt mycket.

Och Deathly Hallows part 2. När de kommer tillbaka till skolan och Snape samlat alla i stora salen (som förövrigt verkar flyttas runt och byta utseende med jämna mellanrum i filmerna) för att fråga om någon vet var Harry befinner sig och Harr bara kliver fram där mellan raderna som ett riktigt "bad ass"! Sjukt irriterande och så otroligt fel.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Yelly Bean
6/12/13, 9:10 AM
#11

#10 Håller med i allt. 

Stör mig också på att de inte tog med några varelser i labyrinten i Triwizard tournament, inga sprängskjärtsskarabbor, ingen boggart, ingen Sfnix! Och så har de lagt till att buskarna rör på sig! 

I Fenixorden, när Harry flyger till Grimaldiplan i början, så flyger de lågt ner rakt förbi båtar och grejer. I boken var de så noga med att inte bli sedda att Moody nästan ville flyga över Grönland! Genom moln och grejer. Samma sak i Deathly Hallows part 1, när de tar Harry från Dursleys hus, så flyger de mitt i trafiken. Whats up with that? De får inte bli sedda! Hallå! 😮

[Sniff]
6/12/13, 4:08 PM
#12

Håller med om att de är riktigt dåliga på att vara diskreta i filmerna… Hur smart är det att flyga mitt bland bilar? 😛

Att skolområdet ändras har jag inte funderat så mycket på, men nu när ni påpekar det så blir jag ju jättesur… Så onödigt att ändra miljön så mycket!

Stuart
8/25/13, 5:59 PM
#13

måste säga att jag tycker femman är sämst(har dock inte sett dem två sista, bara lite klipp) men dem tar bort så himla mycket sakar som spelar stor roll. all quidditch, att ron och hermione blev prefekter, att ja, haha kommer inte på mer då det var ett tag sen jag såg den men aa. synd då jag tycker femman är bästa boken!

stör mig också på hur ginny och harry blir ihop, jag menar, hallååå??? det blir ju liksom en helt annan känsla!😉

Annons:
Linneaundulat
8/25/13, 6:29 PM
#14

Jag skriver upp lite av det jag tycker är dåligt med filmerna (med risk för upprepning) 

-Hagrids storlek, han är ju för tusan lika lång som Harry! 🤪

-Film-Dumbledore, han är faktist ganska agressiv, tycker jag. Speciellt i bok 4. Inte alls som det beskrivs i böckerna.

-Hela Fången från Azkaban-filmen. Ja det var ju inte mycket som blev rätt i den filmen…

-Att dem tar bort skolklädnaderna, och ersätter dem med vanliga kläder!

BlommaMin vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/Blomma

                              Mvh Linnea

Sommarek
8/25/13, 7:38 PM
#15

Jag har länge undrat hur man kan göra åtta filmer som kräver så otroligt många specialeffekter, men inte lyckas med att göra Harrys ögon gröna…? (Men okej, de får även James att se ut som 40+ och på väg att bli skallig; medmindre "andar" åldras förstår jag inte varför han inte bara kan se ut som om han är 21…?)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

jiithra
8/25/13, 8:06 PM
#16

Tassar.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Crest
8/27/13, 10:05 PM
#17

Ååh, finns mycket…

  • att Ron kan öppna hemligheternas kammare eftersom "Harry pratar i sömnen"
  • att dementorerna kan flyga
  • att dementorerna alltid verkar vara på väg att utföra dementorskyssen, ni vet när ansiktet blir helt suddigt och konstigt
  • att det verkar som om dementorerna faktiskt kysser Sirius, men sedan, när Harrys patronus kommer, åker den tillbaka i form av en pärla
  • patronusarna. I OotP, när de övar i the Room of Requirement så ser de helt ok ut, men annars - nä.
  • hur Lupin ser ut i varulvsform (trodde en varulv var näst intill identisk med en varg!?)
  • att de är så oförsiktiga när de ska flytta Harry från Privet Drive i DH part 1
  • att Dudleys och Petunias farväl är bortklippt i DH part 1
  • att striden på Hogwarts i slutet av HBP inte finns med
  • att Kråkboet brinner upp i HBP
  • Quidditchen i OotP samt att Ron och Hermione (och Draco) blir prefekter
  • att Harry inte för någon bestraffning efter att ha utfört sectumsempra på Malfoy (ok, kanske inte det jag stör mig mest på, men Snape verkar inte ens bry sig liksom hallå??)
  • labyrinten i GoF, att inga av odjuren och hindren från boken finns därinne
  • att Harry och Dumbledore kan transferera sig från Astronomitornet i HBP
  • att Winky inte finns med
  • att man inte får se när Krake börjar tycka om Harry
  • att Dobby knappt är med mellan andra filmen och när han dyker upp i källaren på Malfoy Manor
  • att Harrys ögon är blå
  • att Harrys föräldrar, Lupin och Sirius porträtteras som betydligt äldre än vad de är
  • att de inte har klädnader på sig i skolan
  • att Teddy Lupin inte finns med…
  • att man inte får veta mer om Dumbledores bakgrund
  • att Harry bryter fläderstaven mitt itu. … BRYTER FLÄDERSTAVEN. Och kastar iväg den. Dessutom innan han lagat sin egen. Duktigt, Harry, duktigt.
  • att striden på Hogwarts i DH är så kort och man får inte se när Fred dör eller när Percy återförenas med familjen
  • att Voldemort och Harry flyger iväg tillsammans och sitter ihop, vet inte vad de tänkte när de gjorde den scenen
  • att Bellatrix, Nagini, Voldemort och säkert fler smulas sönder till aska när de dör, så fult
  • och FRAMFÖR ALLT att striden mellan Harry och Voldy på slutet sker mitt ute i ödemarken typ utan någon som ser dem
  • att Harry säger till Ron och Hermione att han tänker överlämna sig till Voldemort (inte heller så viktigt kanske, men Ron kunde ju åtminstone visat mer känslor…)

Sen är det det här med att Ginny bara slänger bort Halvblodsprinsens bok - hur är det nu igen de löser det med att Harry kan hitta den sen i DH part 2? Vet att jag brukar störa mig på det, men det var länge sedan jag såg filmen och har glömt, snälla påminn mig? ^^

De två första filmerna är det mest småfel och inget som ändrar hela storyn så de har jag inte så mycket att säga om faktiskt 🙂. 

Ja det blev en del, men finns såå mycket mer, särskilt smådetaljer som är svåra att missa när man läst böckerna okänt antal gånger… Men tro inte att jag avskyr alla filmerna nu, tycker de är ganska bra ändå, även om jag generellt sett inte tycker om att se på film. 😴Har dock väldigt svårt för sista filmen.

Yelly Bean
8/28/13, 8:09 AM
#18

#17 Nailed it! Stör mig på allt det och säkert mycket mer. ^^ Blir bara irriterad när jag tänker på allt det där… 😡

Crest
8/28/13, 5:11 PM
#19

#18 Haha ja, visst blir man irriterad… Tycker även det är synd att Peeves inte är med. I och för sig fyller han ingen större roll i böckerna, men han är en rolig karaktär så hade varit kul att få se honom ibland. 

Önskar Chris Columbus kunde regisserat alla filmer… Tror det hade blivit bättre då, uppenbarligen var han mer noga med att få detaljerna och stämningen i Harrys värld rätt. Skulle vara kul om de någon gång gjorde nya versioner av filmerna och verkligen försöka eftersträva boken så mycket som möjligt. Även om man självklart måste anpassa det efter vad som funkar på duken. Men det lär nog dröja ett tag till 🙂

Yelly Bean
8/28/13, 5:27 PM
#20

#19 Det är såna saker, som Peeves till exempel, som gör det där lilla extra. Man kan säga att filmerna har fått med skelettet men de saknar en del kött på benen. Typ. Haha! 😇

Absolut, det tycker jag med. Han är ändå den som lyckats få till den bästa Harry Potter-känslan i filmerna och den som har missat minst. I och för sig är ju första boken tunnast av alla, men ändå. ^^

Annons:
Crest
8/28/13, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Denna är så sann… en annan sak jag stör mig väldigt mycket på 😉

Diiziz
3/23/17, 5:05 PM
#22
Upp till toppen
Annons: